• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill gärna se Svenska kanaler..

F

F.d. 25235

Guest
Hejsan,

För en tid sedan var jag nere i Tyskland och köpte en husbil, på den satt en Alden motorstyrd parabol. Det finns en "box" med uttag för CA-modul på baksidan, allt är från 2010. Har varit i kontakt med Viasat men dom hade ingen kunskap av motorstyrda paraboler för mobilt bruk vilket gjorde mig lite förvånad..

Har även pratat med CanalDigital som själva saknade kunskap om detta, men de kunde i alla fall hänvisa till en firma i Gbg. som kunde detta. Så jag ringde dom, men de jobbade enbart med Oyster och hade ingen erfarenhet/kunskap om Alden.

Så nu undrar jag om det finns någon här på HBK som har en Alden eller kan hjälpa mig lite på vägen vad jag ska göra för att kunna ta emot Svenska kanaler.

Den är nu inställd på Astra 19 (enbart Tyska kanaler). Har försökt göra en satelitsökning men den hittar inte tex. Thor eller Sirius. Är det så att man måste ha en box från tex. CanalDigital för att det skall funka eller är det en inställning?

Tacksam för hjälp..
/Salle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Problemet er delt i to deler, det første er om søkingen etter satellitt har med informasjon om Thor og Astra 4 (tidligere Sirius). Har den ikke det så må en sjekke med produsenten om det finnes firmware oppdatering som løser dette for den antennen og kontrolleren en har (mitt problem med Alden er at de har flere serier og den ene går det å oppdater og få til, mens en annen er helt umulig ). Når du først har rett firmware så må du først slå på at den skal søke etter også kodede kanaler før du gjør en kanalsøk på Thor. Med en Conax CA Modul og et parabol kundekort fra cana digital får du dekodet disse kanaler. Har ikke funnet en fungerende CAM for Viasat siden de byttet koding for noen år siden.
 
F

F.d. 25235

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Tack Knut för att du tar dig tid och delar med dig av din kunskap.

Pratade med CanalDigital idag igen men blir inte mycket klokare, fick dock tipset att försöka få tag på rätt CA-mod. De har tydligen två som ska funka, finns visst en sifferkod på modulen som skulle börja med CA-032.

CanalDigital har inte tjänsten att uppdatera min box. Vet du Knut eller någon annan här om det finns någon som tar sig an att uppdatera boxar?

/Salle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Gå inn på Products og finn ut hvilken kombinasjon som er på din bil. Problemet er det som Alden kaller SSC og som i utgangspunktet ikke har støtte for våre nordiske satellitter, vet at flere har gitt opp å få det til. Eneste mulighet er at fabrikken i Frankrike faktisk har en oppdatering tilgjengelig. Leste nå brukerdokumentasjonen (på fransk) og ble ikke imponert - iingen info om muligheter til å velge annet enn mellom 5 satellitter og ingen av disse har nordiske kanaler.
 
F

F.d. 25235

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Hej Kunt,

Boxen jag har är "Digital SD Libertas receiver"
Parabolen är "Skymatic"

När jag söker i menyerna så ser jag att "alla" sateliter finns med, bla. Sirius och Thor.
Har försökt söka efter flera sateliter men det är bara Astra 19 den tar emot.

/Salle

 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Vi har en Aldenparabol från -07 men den är nog inte likadan som er.

Hade också problem att få in den i riktning mot Thor sateliten. På våran sitter en separat satelitsökare innan digitalmottagaren. Det var den som behövde ny mjukvara för "Nordenanvändning". Elmco AB - Webbutik hjälpte oss att skicka den till Frankrike och vi fick en ny med rätt mjukvara, dessutom till humant pris. Hör med dom om de kan
hjälpa dig också.

Det kan inte vara så enkelt att du inte hittat rätt sätt att söka Thorsateliten på?
Det bästa med något som inte fungerar tycker jag är att återställa till fabriksläget och börja från start med inställningarna.

Canal digital har inget med utrustningen att göra och kan nog inget om det heller.
Du skall ha en Conax CA-modul i digitalmottagaren att sätta kortet i, köp helst det som är
godkänd för Canal digital så kan de inte skylla på att du har fel grejer om du inte får bild när du hittar Thor sateliten. Detta hände mig när jag skulle aktivera mitt kort från dem.
När de fick ställa in CA-modulens kod/nr hos "sig själva"så hoppade det igång och funkar nu perfekt.

Lycka till/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25235

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

"Det kan inte vara så enkelt att du inte hittat rätt sätt att söka Thorsateliten på?" Det kan det absolut vara då jag är totalt borta när det gäller teknikprylar!

Ska kolla om det finns någon i bekantskapskretsen som har CA-mod. och CanalDigital abonnemang. Tack lejoh för tipset av kontakten, får jag inte ordning på det själv ska jag kolla med dom.
/Salle
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Glömde nämna att du skall få in fria kanaler på Thor när parabolen hittat den. Du ser även de kodade men bara en svart yta med någon text. Till det behöver du ingen CA-modul och kort.

Om någon funderade över min "tumme ner" i rubriken på förra inlägget så kan jag meddela att den kom dit utan min vetskap "nog något elektroniskt" för jag har inte gjort något fel de sista 20-30 åren :oops:. Tog bort den.

ha' det. /Leif
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Lasse,

har du själv provat eller vet du någon som vet om/hur det funkar med Sling? Har ett helt annat behov för den här lösningen än att ta med den i husbilen!

Mvh
Göran T625
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Det enklaste sättet att kolla om man har hittat satelliten är att slå över till "text". Kodade kanaler levererar varken ljud eller bild, men text.:)
För övrigt är även de "fria kanalerna" kodade, så utan CA-modul och programkort är det nog inte möjligt att få in svenska satellitsändningar.
 
F

F.d. 25235

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Efter lite mailkorrespondens med Tyska Alden så verkar det ha löst sig med att kunna se Svensk TV..

Allt handlade om en inställning på boxen. Det som skulle sökas efter för att få in THOR var Ref. transponder 6/35 och frekvens 11215 (11214-11216).
Kanske det kan hjälpa någon mer med Aldenparabol..

Ska väl oxå tillägga att det krävdes ett inköp av en Conax CA-modul, 499:-

/Salle
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Jag har en ALDEN-parabol från 2008, dock inte motordriven, på den husbil som jag köpte i våras. Jag har gjort en del försök att få in svenska kanaler med liknande resultat som du hade. Räckte det med en CA-modul eller behövdes ett programkort också för att lyckas?
Leif
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Conax CA-modul och programkort från Canal Digital är en förutsättning om man inte vill kosta på sig ytterligare en box från Viasat.

Programkort från CD betingar för närvarande ett pris av 795:- i dispositions som återfås när kortet skickas tillbaka. En viss kortavgift (295:-/år ?) tillkommer.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Möjligheten att titta på TV via det mobila internet är precis runt hörnet ".
I Danmark fungerar det för mig med danska kanaler via turbo 3G.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t50584/

Utviklingen på mobilt bredband med 4G blir jätte kul.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Vi har precis kommit hem från semester med en hel del regn.!!

vi har kunnat se hela vårt kanalutbud så långt söderut som vi körde. österrike.

vi har kanal digital och en oster parabol.

Lovisa :wink:
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Några frågor till till Salle2.

Jag har förmodligen samma parabolsystem som du.
Helautomatisk Alden.
Har inte hunnit "kasta mig över" dom grejerna ännu, inköp och registrering har tagit sin tid.
Under vilken meny ställer du in Ref.transponder 6/35 resp frekvens 11215?
Vilken av alla Conax CA-moduler var aktuell?
Programkort från XX?

Mvh Aviatören
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25235

Guest
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Hej Aviatören!

Har varit ute och åkt lite så jag har inte varit inne på forumet på ett tag, men har kollat Svensk TV...:)

Vad gäller CA-modulen så köpte jag den på Elgiganten, de hade två stycken att välja på, en för omkr. 800kr (har för mig att den var till HD-Tv) men att han sa att det funkade med den för 499kr, och det gjorde det..

Programkortet är ett depositionskort från CanalDigital för 795kr(som återfås vid retur av kortet)

När det gäller inställningen så var det inte helt lätt att hitta rätt i menyerna, så det var en del provande fram och tillbaka.
Har för mig att jag fick trycka på den gröna knappen (av de fyra färgade knapparna) vid ett spec. läge i menyerna för att komma vidare. All programmering skedde med den mellanstora fjärrkontrollen.(har 3st.)

Vet inte om detta var till någon hjälp. Vill du att jag kollar om det står något spec. på CA-mod.(boxen sitter fastskruvad) så gör jag det.

Har du fler frågor, säg till så får vi se om jag kan hjälpa dig..(är ingen teknik-kille men kan jag hjälpa dig så gör jag)

/Salle
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Hej och tack för svaren!

Jag måste skaffa aktuella tillbehör först och prova.
Har inte haft tid men nu skall det bli av.
Återkommer så småningom och berättar hur det går/gick.

mvh Aviatören
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Vill gärna se Svenska kanaler..

Hej,
Vi har också en Alden på vår importerade husbil och det gick bara att få in Astra 19 med tyska kanaler. Försökte få hjälp här i Sverige men gav upp.
Tog en helgtur till Hamburg och på söndagen körde vi ner till den tyska Alden agenten med adress:
Feldbrügge 14
49434 Neuenkirchen Vörden
Tel. 05493-913660.
Det visade sig att de hade en stellplatz för 8 husbilar med gratis el där.
Vi gick inpå kontoret då de öppnade klockan 08:00 på måndagsmorgonen och på knagglig tyska fick vi fram vad det gällde och blev lovade en servicekille klockan 10:00. Klockan 09:00 kom han och han pratade mycket bra engelska.
Han meddelade att vi behövde byta boxen.
Ny box installerades och han byte några kablar samt tog den gamla boxen i utbyte. Ny box med perfekt installation som tog 2,5 timmar kostade bara 350 Euro. Vi fick in alla de fria kanalerna på flera satelliter samt så är det plats för en modul och kort så det går utmärkt att ha Canal Digital/Viasat mottagning.

Fick besked av servicekillen att det går bra att ringa dem så kan man skicka ner sin gamla box och få en ny tillsänd med post.

Det blev lite mer än 50 mil hem och det gick på 8 timmar med färja Puttgarden - Rödby och pauser trots en del vägarbeten i Tyskland.

Hälsningar,
Nana, Nisse och Peter som var måndagsledig från skolan:D
 
Toppen