• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket vax är bäst?

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej
Nu börjar det snart bli vaxväder, i alla fall kan man börja att hoppas på en vår.
Då ställer sig frågan, vilket vax skall jag ha.
Läser man på vaxflaskor och burkar är just det vaxet som finn i den burken eller flaskan det bästa.
Nu undrar jag vad använder ni för vax till era hb.

Snarken 2

J

Jimbo

Guest
Sv: Vilket vax är bäst?

Kolla med en bilrekondare om du kan köpa deras produkter. Proffsprodukter är mycket enklare att jobba med och resultatet blir oftast riktigt bra.

Sen är åtgången minimal när man jobbar med en kvalitetsprodukt.

Autosmart och Lahega har jag testat med gott resultat.

Turtle och andra "mackprodukter" är just va de är.......bäst på flaskan..

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Skall man använda samma vax både till hytt och bodel?
Hytten är ju av plåt och bodelen av plast.

Snarken 2

I

Iveco 35

Guest

Auto Glym har perfekta produkter för husbilar, samma till både plåt o plast.:yes:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Till plast är ett siliconfritt båtvax rätt, annars kan man få stora problem om man behöver laga eller lacka plasten! :confused:

F

F.d. 29989

Guest

Jag använder Sonax flytande hårdvax till HB:n och övriga fordon. Det är lätt att applicera och man behöver inte gnida livet av sig, annars skulle man inte orka vaxa HB:n helt själv, vilket nu går på 2-3 timmar. Vaxar 2 ggr per år, vilket håller bra, bilarna blir lätt-tvättade. Fronten på HB:n, som får mycket insekter på sig, brukar jag vaxa på några extra ggr.
Mvh Philip

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Det vore fint om det fanns ett vax som det går att använda till dom svarta detaljerna som gummilister backspeglar m.m. så man kan ta dom samtidigt.
Jag tycker att dessa alltid blir vita efter vaxning.

Snarken 2

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Jeg blander meg i diskusjonen.

Har forsøkt det meste av bil og båtvokser men de to siste år har jeg brukt noe nytt
som leveres av TCnano i Danmark., se: www.tcnano.com

De har produkter som passer for bil og båt. Spesialvoks for aluminiumsfelger som
gjør at bremsestøvet vaskes lett av under vanlig vask og stoff til alle sorte detaljer,
eksempelvis støtfangere, speil og innvendige plastdetaljer.

Ett år siden jeg vokset det hele, og den ser like fin ut i dag, kun sepevasket siden.

Vennlig hilsen Atle

J

Jimbo

Guest

Hej om plasten börjar bli lite matt vad göra??:twitcy::twitcy:

Med matt tror jag du menar "solbränd" eller "oxiderad" likt det blir på en båt.

Inga problem..... På med polermaskinen (enkeltrissa) och ett polermedel med lagom "cut".
Tvätta rent med kallt vatten så alla rester av slipmedel försvinner, vaxa = som nytt!

(Kallt vatten hindrar resterna av polermedlet att fastna i ex gummilister etc)

Toppen