• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket tjatande om ställplatspriser

D

Deleted member 11118

Guest
I tråd efter tråd tas ställplatspriserna upp, folk klagar och klagar och klagar
varför skall vi klaga, när vi kör ut med vår bil som förmodligen alla vill och trivs med att göra. Är det upp till var och en att bestämma var man vill stå (utan att bryta diverse lagar) och vad man vill betala. Stellplats eller camping är upp till var och en att bestämma. Det som är dyrt för någon är förmodligen billigt för någon annan. Vi har olika referensramar på hur vi vill ha det och vad vi vill betala.

Tänk på så lyckligt lottade vi alla är som har en husbil och kan köra omkring med den och uppleva olika saker. Var glada och positiva istället.

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vilket tjatande om ställplatspriser

Det skulle vara intressant att veta hur många av medlemmarna åker till kontinenten eller semestrar på hemmaplan. Det är inte så lätt om man bor i norr med 400 mil t.o.r till skåne.
Tommy R

F

F.d. 55569

Guest

Bra skrivet, men det är viktigt att utbudet finns och vi får välja. Olikheterna är också stora i olika delar av landet, för att nu inte nämna ute i Europa. Vi bor rätt ofta på campingar men ibland passar ställplatsernas placeringar bättre och varför inte lägga pengarna på en bra middag och stå gratis på hotellets plan ibland vid genomresa. Variationerna är oändliga. Vi gläds åt alla möjligheterna som vår husbil har gett oss under 11 år, bland alla sevärdheterna ii städer och landsbygd, men även ute vid fiskesjöar!
:mh3:Kerstin och Elon

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

I skrivandets stund står vi i björsbo på en fantastisk rastplats utefter västerdalälven,om man inte har så stora pretentioner,så funkar det kanon,det finns toa,som på dom flesta rastplatserna,fast det har vi ju själva...
Men det är helt gratis,och "ruhige lage" som det heter på kontinenten...

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Eftersom jag trivs på campingar så har jag aldrig stått på nån ställplats, behöver jag stanna och sova ett par timmar så brukar det gå bra var som helst, vid nån mack tex. Vad är "normalt" pris för att stå på en ställplats, tex i en stad, kanske med toalett och tömningsmöjlighet?

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Hej. Har stannat 2 dagar på ställplatsen vid hamnen i Mariestad som är Helt OK med toa o duch för 100 kr. Men ca 15 husbilar på vinter upp ställningen för båtar kan det vara så att dom ville spara 100 kr.isf är det inte lätt att få komuner å båtklubbar att fixa ställplatser ??

F

F.d. 7947

Guest

Jag vet inte vad som är normalt pris men i Tyskland varierade det från gratis till 15 Euro per dygn. De som var gratis var inte sämre än de som kostade en slant. Lite märklig prissättning kan man tycka.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Ställplats.JPG
"Ställplats" är en parkeringsplats. Intill den parkeringsplatsen kan det finnas viss service. Den servicen finns även på andra platser och då oftast gratis.

Mazda-MPV.jpg
När vi pratar om "ställplats" måste vi ha i minnet att det finns olika stora husbilar, vissa med toa-kasett, vissa med toatank. Andra olikheter är t ex dusch, el, WiFi mm.

husvilla.jpg
Rimliga priser för parkeringen skall vara samma för Pb 1 och Pb 2. Om man upptar 2 eller fler parkeringsrutor betalar man för alla rutorna.

Rimliga priser för service runt en parkeringsplats är max 10:- för el (laddström) och 5:- för 100 l vatten och avlopp. Allt annat är ocker. Toa och sopor är gratis där vi är kunder eller på vägverkets rastplatser.

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål till att bereda sig avsevärt högre pris än rimligt pris.

Trångmål i husbilssammanhang är att kommunen sätter ut förbudsskyltar i syfte att aktivt stödja turistnäringen och fålla in husbilar på campingplatser, "Visby-viruset". Den som ska köra in på en campingplats ska göra det frivilligt (och gärna veta vad det kostar).

Priser för dusch kan jag inte uttala mej om.

F

F.d. 24837

Guest

Rimliga priser för parkeringen skall vara samma för Pb 1 och Pb 2. Om man upptar 2 eller fler parkeringsrutor betalar man för alla rutorna.

Rimliga priser för service runt en parkeringsplats är max 10:- för el (laddström) och 5:- för 100 l vatten och avlopp. Allt annat är ocker. Toa och sopor är gratis där vi är kunder eller på vägverkets rastplatser.

Vad många verkar glömma är att bakom varje ställplats med dyl faciliteter finns en investering som måste betala sig, det finns också nån form av administration där personal får vanliga svenska löner.

Jag tycker att om man gnäller över att 100-150 kr för en natt där det ingår el och tillgång till billig dusch/toa som nån städar och möjlighet att fylla på vatten och tömma grå/toa tankar så är man inget annat än en gnällspik som vill parasitera på samhället genom att bara få och inget betala.
Men det är min högst personliga åsikt.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vad många verkar glömma är att bakom varje ställplats med dyl faciliteter finns en investering som måste betala sig, det finns också nån form av administration där personal får vanliga svenska löner.

Man skulle kunna tro att du menar att turistnäringen ska leva 12 månader på 3 månaders inkomster men så illa är det väl ändå inte. :)

Det är bra att vi håller denna tråden vid liv så folk inte tror att dom MÅSTE betala överpriser.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Man skulle kunna tro att du menar att turistnäringen ska leva 12 månader på 3 månaders inkomster men så illa är det väl ändå inte. :)

Det är bra att vi håller denna tråden vid liv så folk inte tror att dom MÅSTE betala överpriser.

Appropå parkeringsplatser, var ni möjligtvis på parkeringen utanför Coop och Roslagsjärn i Norrtälje häromdan?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Under alla omständigheter måste man väl inse att investeringarna kostar året runt, medan utnyttjandet och därmed intäkterna utanför sommarmånaderna är väldigt litet? :confused:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är lugnt. Jag har med avskrivningarna i priset:

100 l vatten = 1:50
Investering = 2:50
----------------------
Netto = 4:00
Vinst 25% = 1:00

Summa 5:00 SEK

PS! Jag har planerat en ställplats på Gotland. Nettovinst 100.000 kr / år (lågt räknat, EU-priser, 50% beläggning)

Senast ändrad:
F

F.d. 24837

Guest

Det är lugnt. Jag har med avskrivningarna i priset:

100 l vatten = 1:50
Investering = 2:50
----------------------
Netto = 4:00
Vinst 25% = 1:00

Summa 5:00 SEK

PS! Jag har planerat en ställplats på Gotland. Nettovinst 100.000 kr / år (lågt räknat, EU-priser, 50% beläggning)

Vore intressant om du som är ganska påläst kunde speca samtliga kostnader du kommer på som en ställplats kostar i drift mm..

Toppen