• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket koordinatsystem ?

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
På klubbens husbilsplatser anges två olika system, jag förmår inte att lista ut namnet på de olika sätten och heller följaktligen inte använda koordinaterna eftersom jag inte kan programmera min Garmin, någon som vet?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag tror det finns ett 40-tal olika koordinatsystem världen över. En GARMIN handGPS har väl dom flesta systemen. Gröna kartan har sitt, Riketsnät är ett annan. Dom två som vi har i klubben skiljer sig om man tittar på antalet punkter och komma eller "timmar" "minuter" och "sekunder". Med hjälp av dessa kan man lista ut vilket system jag skall använda.
  • Decimalgrader (DD): 41.40338, 2.17403
  • Grader, minuter och sekunder (DMS): 41°24'12.2"N 2°10'26.5"E
  • Grader och decimalminuter (DMM): 41 24.2028, 2 10.4418
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Tack Kenth.
Problemet är när jag läser av koordinaterna i klubbens husbilsplatser och manuellt skriva in dom i min Garmin, om jag inte ställt in Garmin på rätt "mall" så kommer grader och decimaler helt tokigt.
Eftersom det finns en hel hög "mallar" så tänkte jag att om jag visste vilken som användes då koordinaterna skrevs in på husbilsplatser så kunde jag förvälja den i Garmins meny. Mvh Fritidsbonden
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
På klubbens husbilsplatser anges två olika system, jag förmår inte att lista ut namnet på de olika sätten och heller följaktligen inte använda koordinaterna eftersom jag inte kan programmera min Garmin, någon som vet?
WGS84 är egentligen det enda rätta och ursprungliga systemet (World Geodetic System), med grader, minuter (bågminuter) & sekunder (bågsekunder). Men Yänkarna har ju gjort ett system med decimalgrader, som många numera gått över till (tyvärr, tycker jag såsom Navigatör). Där är det jävligt viktigt att sätta en punkt istället för ett kommatecken!! Annars fungerar det inte.
Så, @fritidsbonden hoppas att du får ihop det (med rätt tecken).

M.V.H. Jack43
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Tack Kenth.
Problemet är när jag läser av koordinaterna i klubbens husbilsplatser och manuellt skriva in dom i min Garmin, om jag inte ställt in Garmin på rätt "mall" så kommer grader och decimaler helt tokigt.
Eftersom det finns en hel hög "mallar" så tänkte jag att om jag visste vilken som användes då koordinaterna skrevs in på husbilsplatser så kunde jag förvälja den i Garmins meny. Mvh Fritidsbonden
Om du provar att välja de olika alternativen i tur & ordning, så ser du ju vilket som funkar tills m husbilsplatser. Själv föredrar jag decimalgrader, eftersom det iaf kommer en decimalpunkt på sekundsiffran i WGS84 (om man vill ha lite noggrannhet ;-)
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
På min är det så att jag startar Garmin trycker på vart- trycker på kategori- scrollar ner till Koordinater tryck där när visa på kartan kommer upp tryck på de tre strecken uppe till vänster tryck på format där kan du välja vilket kartformat du önskar. Vanligast är h ddd (grader) mm (minuter) ss.s (sekunder). spara den inställningen och du har kart format VGS 84.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Hej. Det verkar fungera nu, felkällan var att det finns utrymme på Garmin för att slå in fler siffror än koordinaten anger, vissa har tre siffror, vissa två
åtgärden då är att på tvåsiffrigt slå en nolla först, sedan koordinatsiffrorna så man får utrymmet för tre siffror fyllt. Hoppas jag varit tydlig.....
Tack till er som svarat och givit goda råd.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Efter att försökt förenkla navigering med hjälp av de kordinater som står på respektive husbilsplats i klubbens lista så "upptäckte" jag att om man klickade på kordinatangivelsen så omvandlades den till ett annat format som passade Garmin alldeles utmärkt. Kanske onödigt vetande men det hjälper mig och kanske någon mer får hjälp av omvandlingen
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Det har väl blivit så att decimalgrader är det som används mer och mer för bil-GPS-er.
Tittar man på Husbilsklubbens platser så anges positionen i både decimalgrader och grader, gradminuter och gradsekunder.
Laddar man hem Husbilsklubbens gpx-fil med husbilsplatser är formatet där angivet i decimalgrader.
Husbilsklubbens gpi-fil kan man kopiera till GPS-en genom att ansluta den till en dator. Med hjälp av Garmins PC-program POILoader kan man läsa över gpx-filen till GPS-en men då får man inga bilder med.
Jag har min Garmin GPS inställd på decimalgrader som visningsformat. Hittar jag någon intressant plats som anges i något annat format ställer jag först om GPS-en till detta format innan jag registrerar platsen. Därefter ställer jag återigen om GPS-en till decimalgrader.
För att ställa in min Garmin Camper 780 gär jag följande:
Öppnar inställningar
Väljer Enheter och tid
Under Enheter och tid väljer jag Positionsformat
Under Positionsformat väljer jag Kordinater
Under Kordinater, format väljer jag h ddd.dddddd° som står för grader och decimalgrader (se bild nedan)
Under Referenspunkt väljer jag WGS-84

1694202316304.png
 
Toppen