• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket kan vara ett bra däcktryck för denna husbil?

F

F.d. 67208

Guest
Hej,

Jag har nyligen köpt en husbil i denna modell. Det är en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D, årsmodell 2008. Den har blivit ombyggd till en husbil och ser nästan identisk ut som pössl globescout modellerna, möblemanget har nog flyttats över till denna bil helt enkelt.

Det jag undrar är vilket däcktryck som kan vara lagom. På bilen står det 4.1bar fram och 4.5bar bak när bilen är fullastad, men detta var ju när bilen producerades som buss/skåpbil och jag tycker det låte lite mycket.

Någon som har koll?
 
Bilen blir nog inte lättare som HB, det är snarare troligt att du liggaer nära max. Men kolla med däckstillverkaren , de har rekommendationer. För Michelin laddade jag ner bifogade tabell
 

Bilagor

vad väger din husbil det avgör lufttrycket i däcken jag skulle nog villja tvärtom om den är framhjulsdriven
 
Hej,

Jag har nyligen köpt en husbil i denna modell. Det är en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D, årsmodell 2008. Den har blivit ombyggd till en husbil och ser nästan identisk ut som pössl globescout modellerna, möblemanget har nog flyttats över till denna bil helt enkelt.

Det jag undrar är vilket däcktryck som kan vara lagom. På bilen står det 4.1bar fram och 4.5bar bak när bilen är fullastad, men detta var ju när bilen producerades som buss/skåpbil och jag tycker det låte lite mycket.

Någon som har koll?
Väg bilen axel för axel och använd tabellen som inbe bifogade, vilken axel som driver spelar ingen roll.
 
det brukar stå i stolpen på framdörren på förarsidan rekommenderat lufttryck ! sen avgör ju vilka däck som finns på bilen ?
 
Det jag undrar är vilket däcktryck som kan vara På bilen står det 4.1bar fram och 4.5bar bak när bilen är fullastad, men detta var ju när bilen producerades som buss/skåpbil och jag tycker det låte lite mycket.

Någon som har koll?
För mig verkar dina uppgifter stämma för en två-axlad bil. Tänk på att en husbil nästan alltid körs med full last.
 
Finns gummiventiler som klarar högre lufttryck. Finns flertal gamla trådar i ämnet.
 
Som redan nämnts här så är det ända rätta att titta på axeltrycken och däcktryckstabell för rätt däck,vilket märke på däcket har ingen betydelse.
Det är gummiklädda metallventiler som klarar trycket men det är lätt att det blir fel och smygpunka, så jag föredrar skruvad metallventil!
 
En ledtråd kan även vara hur däcken slits (en förutsättning är då att framhjulsinställningen är korrekt) är de mer slitna i ytterkant är trycket för lågt och är de mer slitna i mitten är trycket för högt.
 
Tillbaka
Toppen