• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket kan vara ett bra däcktryck för denna husbil?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har nyligen köpt en husbil i denna modell. Det är en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D, årsmodell 2008. Den har blivit ombyggd till en husbil och ser nästan identisk ut som pössl globescout modellerna, möblemanget har nog flyttats över till denna bil helt enkelt.

Det jag undrar är vilket däcktryck som kan vara lagom. På bilen står det 4.1bar fram och 4.5bar bak när bilen är fullastad, men detta var ju när bilen producerades som buss/skåpbil och jag tycker det låte lite mycket.

Någon som har koll?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Bilen blir nog inte lättare som HB, det är snarare troligt att du liggaer nära max. Men kolla med däckstillverkaren , de har rekommendationer. För Michelin laddade jag ner bifogade tabell
 

Bilagor

  • Däcktryck.pdf
    52,9 KB · Visningar: 181

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
vad väger din husbil det avgör lufttrycket i däcken jag skulle nog villja tvärtom om den är framhjulsdriven
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har nyligen köpt en husbil i denna modell. Det är en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D, årsmodell 2008. Den har blivit ombyggd till en husbil och ser nästan identisk ut som pössl globescout modellerna, möblemanget har nog flyttats över till denna bil helt enkelt.

Det jag undrar är vilket däcktryck som kan vara lagom. På bilen står det 4.1bar fram och 4.5bar bak när bilen är fullastad, men detta var ju när bilen producerades som buss/skåpbil och jag tycker det låte lite mycket.

Någon som har koll?
Väg bilen axel för axel och använd tabellen som inbe bifogade, vilken axel som driver spelar ingen roll.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det brukar stå i stolpen på framdörren på förarsidan rekommenderat lufttryck ! sen avgör ju vilka däck som finns på bilen ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det jag undrar är vilket däcktryck som kan vara På bilen står det 4.1bar fram och 4.5bar bak när bilen är fullastad, men detta var ju när bilen producerades som buss/skåpbil och jag tycker det låte lite mycket.

Någon som har koll?
För mig verkar dina uppgifter stämma för en två-axlad bil. Tänk på att en husbil nästan alltid körs med full last.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Finns gummiventiler som klarar högre lufttryck. Finns flertal gamla trådar i ämnet.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Som redan nämnts här så är det ända rätta att titta på axeltrycken och däcktryckstabell för rätt däck,vilket märke på däcket har ingen betydelse.
Det är gummiklädda metallventiler som klarar trycket men det är lätt att det blir fel och smygpunka, så jag föredrar skruvad metallventil!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En ledtråd kan även vara hur däcken slits (en förutsättning är då att framhjulsinställningen är korrekt) är de mer slitna i ytterkant är trycket för lågt och är de mer slitna i mitten är trycket för högt.
 
Toppen