• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket filmformat ska jag exportera i??

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vilket filmformat ska jag exportera i??

Hehe, det är det som är utmaningen. :)

För mig är FCP en svart låda. Jag har absolut ingen aning.

Men om jag förstår rätt så har resultatet från FCP både bild och ljud (i .mov-format).
Du konverterar denna .mov i quicktime Pro till annat format (h.264)
Kan du inte ställa in ljud också inför konverteringen?

Om inte kan du testa (åter igen) att konvertera .mov-filen i ett annat program: Handbrake Helt open source som konverterar de flesta formmat du slänger till den. Finns både för PC och Mac. Och detta program kan jag faktiskt lite om. :)
När du laddat in .mov-filen, välj "High profile" i listan till höger, det bör ge bra kvalite både på bild och ljud (beroende på råmaterialet).

//Stefan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilket filmformat ska jag exportera i??

Här händer det konstiga grejer...nu plötsligt går det att ta in en .mov film i PSP direkt, utan att jag har konverterat den till nåt annat genom Quick Time Pro. Den här gången ställde jag in på "export movie as the same format as the original projekt. Men nu blev det inget ljud alls...

Jag har kollat inställningarna för skapande av nya projekt i FCP, och det fanns flera olika ljudinställningar att välja på, den står inställd på 48kHz, jag testade med att välja 44,1 istället men det hjälpte inte. I dialogrutan för skapande av nya projekt kan man välja på två alternativ i Video Properties. Antingen Set automatically based on the first video clip, eller custom, och på Audio and render properties finns det också två alternativ, antingen Use default settings (surround, 48kHz, ProRes 422) eller custom.

Väljer jag custom på video properties finns det tre olika inställningar, format (1080 i eller p, 720 HD o.s.v. Det ska ju stå 720 HD), resolution (1280x720 samt 960x7220) och rate (23,98p, 24p, 25p och några till, det skall vara 29,98 eller24p är inte riktigt säker).

Väljer jag custom på audio and render properties finns tre olika inställningar, Audio channels (surrounde eller stereo), Audio sample rate (32kHZ, 44.1, 48, 88 och några till), samt Render format (Apple ProRes 4444, Apple ProRes 422 HQ, Apple ProRes 422 och Uncompressed 10-bit 4:2:2).



Vid export finns det följande alternativ att välja på:

Antingen som jag skrev ovan "export movie as the same format as the original projekt" eller dessa alternativ:

Apple ProRes 4444
Apple ProRes 422
Apple ProRes 422 HQ
Apple ProRes 422 (LT)
Apple PrRes 422 (Proxy)
H.264

Fattar att man blir knäckt av allt detta, hur mycket siffror och bokstäver som helst att välja på i kombinationer...

Jag har testat att öppna dessa .mov filmer i Quick Time Player i både windows och macens OS, och det fungerar utmärkt. Det verkar ju vara PSP som inte får med ljudet på nåt vis.

Jag har mailat till Ljud och Bildskolan i Varberg, och kollar om dom har nån expert som kan hjälpa mig ur det är videoträsket, är riktigt trött på skiten nu. Tyvärr är jag under tidspress att göra detta bildspel, annars hade jag lagt ner för längesen...

Natti nu iallafall...
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vilket filmformat ska jag exportera i??

Ge dig inte. En genväg kan vara att du lägger upp din fil på deras server. Se deras mail. Då kan dom testa och se om dom får den att fungera.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vilket filmformat ska jag exportera i??

En sak slog mig plötsligt, har du installerat quicktime i windowsversionen? Det är kanske därför den inte visas i proshow.

//Stefan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilket filmformat ska jag exportera i??

Ja, jag har quicktime i win, men inte pro. Men jag tror inte att det är problemet, nu får jag ju in en .mov film i PSP, men jag får inte med ljudet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilket filmformat ska jag exportera i??

Det spökar här...:swoon:...helt obegripligt men plötsligt så fungerar det att ta en .mov film skapad i FCP och importera den i PSP. Utan att joxa med en massa codecprogram...

Igår var jag nere med datorn till Ljud o Bildskolan i Varberg, vi satt och pysslade länge, först var ju problemet att ljudet inte kom med, sedan plötsligt så var det bilden som försvann och ljudet var kvar, trots att vi gjorde exakt likadant. Gav till slut upp. Väl hemma, testade igen, samma sak, ingen bild. Testade "en sista" gång, då plötsligt fungerade det....begriper inte nåt nu....hoppas iallafall på att detta varar nu...:spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket filmformat ska jag exportera i??

Høres ut som du har fått installert codecs og at autoconfig av denne endelig har funnet rett sett med parameter. Kryss fingrene for at dette fortsetter!

Lterativt er det parameterene på Macen som har kommet i sync med hva du har satt codecs til. mov og avi er endast konvolutten - codecs er leseren for innholdsformatet. H.formatene er oftest de som fungerer på tvers av plattformer, disse H.formatene er definert av ITA en internasjonal standardiseringsorganisjon.
 
Toppen