• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket batteri hanterar min setup?

F

F.d. 54974

Guest
Hej,

Jag behöver ett nytt bodelsbatteri till min vw california, och har insett att det är väldigt många faktorer som måste klaffa för att det ska bli rätt.
Ska försöka uppge all info jag har nedan:

När jag laddar från garaget: 14.4
När den laddar när jag kör: 14.2

Jag har en solcell 120w och voltronic solar regulator mpp 165 duo digital.

Jag har bara plats för ett bodelsbatteri. Vad ska jag satsa på för batteri med denna utrustningen och är det något speciellt jag borde tänka på?

Stort tack för svar/ Niklas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite dåligt med svar men det beror nog mest på att med begränsat med utrymme och begränsning till endast ett batteri så kanske utrymmet mer får bestämma än olika optimala batterikonstruktioner.
Om vi håller oss till "vanliga" batterier och bara ett st. så kan det nog vara lämpligt att mäta utrymmet och köpa så stort som får plats för att få maximala A/tim till boutrymmet.
I så fall kan det vara idé att besöka en större båttillbehörsbutik eller kanske Svedol och kolla in storleken och priser på vanliga bly/syra eller AGM batterier inom gruppen Marinbatterier, för att få optimalt från utrymmet. De brukar ha ett rätt brett utbud, kanske bäst framåt våren.

Men om du verkligen vill ha max från utrymmet så finns ju olika varianter av litiumbatterier som ger mer Amp. i utrymmet men är mycket dyrare och ev. kräver annan ombyggnad för laddning m.m. samt helst en generator som levererar mycket ström/A till laddningen av batteriet.

Kanske en Ctek 250 dual tillsammans med ett "vanligt" batteri skulle vara ett jättebra val för en mindre campingbuss.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54974

Guest
Stort tack för svaret :)
Vad jag förstått så laddar agm inte fullt om inte laddaren går upp till 14.7, därför misstänker jag att gel är bättre för mig?
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Vilken generation California har du? T4, T5 el T6?

På T5, T6 går det att få i dubbla batterier under huven, med lite pyssel, utöver det du redan har under förarstolen.
Om man nu vill gå på att utöka batterikapaciteten. Under passagerarstolen har jag lite dålig koll på om det kan gå in ett batteri också, på en vanlig T5, T6 går det att få in dubbla batterier där också om man verkligen vill..

Titta gärna på engelska forum etc. för just transporter, de har en mycket större marknad för dessa där än vad vi har i Sverige och därmed ett mycket större utbud på ideer och lösningar.
 
F

F.d. 54974

Guest
Tack för tipsen! Jag har en T4, och bodelsbatteriet sitter i bagaget. Jag blev rekommenderad och köpte ett agm på biltema, även ifall det laddat ifrån garaget i flera dagar kan jag inte ens köra dieselvärmaren en hel natt. Så därför jag funderar på ifall jag borde ha något annat batteri.

Hade en likadan T4 tidigare, och då höll batteriet mycket längre, så antagligen satt det någon annan sorts batteri i den.

Men ska nog försöka googla fram vilket originalbatteri som brukar sitta i en t4 igen 2002 :)

Tack!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Varför skulle man jämför det billigaste LFP med det dyraste AGM?
Jämför hellre det bästa AGM till det bästa priset med LFP.
Det er de som er nærmest hverandre i levetid, og dermed lettere sammenlignbare når det gjelder langtids kostnad. Billige AGM og Gel har normalt kortere levetid. Men selv billige LFP har en gjennomsnittlig lengre levetid enn topp bly, Det som er frågan er hvor jamn er kvaliteten på disse.

Beste AGM er gjerne med i gruppen dyrest, billigste LFP kan være celler som ikke er testet like mye. Strømforbruket på batterifabrikkene for lithium batterier er hovedsaklig på kontrollert ladning med kvalitets sjekking. Har i dag lest at i perioder har de på Gigafactory i Nevada hatt 50% reject i Panasonic sin produksjonslinje. Men LiCo er noe mer problematisk enn LFP i produksjon, og mer enn 10% dyrere.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dyrt inte = bra när det gäller AGM.

Här är mitt exempel, AGM med bästa teknoloi för PSoC, kostnad betydligt under Biltema AGM per Ah.
1582264251104.png

För många av oss är 1000 cykler mååånga års bruk, utan att lägga ytterligare pengar på att bygga om elsystemet i bilen.
 
Toppen