• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket är viktigast el eller tömning?

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, det var mycket att läsa om mina vänner i klubben, jag skäms över vissa som fullständigt skiter i normalt beteende ute i naturen, har ni bilar som kostar multum har ni väl råd att lägga en mindre peng på lagligt tömmande,fråga macken om ni får använda befintlig anläggning, mvh
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad brukar du använda för kemisk hjälp?
Hej, det här.
Aqua Clean.JPG
Det hör mest till båtvärlden kanske, men finns på campingbutiker också.
Cowboysen hade en silverdollar i sin drickspluta och det här innehåller kolloidalt silver i liiiten mängd som håller vatten fräscht länge.
En del gillar ju inte alls någon hjälpande hand i vattnet, men den här lilla flaskan räcker till 1000L och eftersom man i alla lägen har minst skapligt vatten i tanken så räcker den nog till 2000L.
Jag räknar kallt med att vattnet går ju mest till annat och det lilla man får i sig genom kaffe och lite tandborstning m.m. gör att några droppar i en hundraliterstank är försumbart.
Det man märker (har märkt under många år) är att den lite "slemmiga" känslan som kan bli invändigt i vattentanken är helt borta, slangarna är helt rena trots många år på nacken och jag har troligen tagit mer skada av allt annat underligt man får i sig än det som finns utspätt i några liter vatten som min kropp får.
Ca. 120:- i rätt butik.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tycker att alltför ofta är påfyllning av färskvatten och tömning för nära varandra.
På en ställplats vi besökte förra året var de förlagda långt från varandra.
Tömningen var på ena sidan av servicehuset, färskvatten på andra sidan.
Riskfritt för smitta tänkte jag.
Där hade jag fel. Bilen bredvid tömde sin bil och körde iväg.
När jag åkte runt servicehuset stod föraren där med färskvattenslangen. Slangen var nerstucken i toalettkassetten. Han rengjorde kassetten. Stackarna som kom efter för att fylla på vatten.
Vi åkte vidare.

Jag tycker att tömning är det viktigaste. El går att klara sig utan ett tag.
Som många skriver tömning av gråvattnet är knepigare att göra. Det saknas på rastplatserna. Det blir mer planering för att tömma gråvattnet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Står just nu lite tvingad på en ställplats med vatten, tömning och el.
Bilen har tom gråvattentank, tom toakassett, tom reservtoakassett, full vattentank, fulla batterier och full sol på solpanelerna samtidigt.
Kopplade in strömkabeln i ren snålhet :p för att spara något hg. gasol till driften av kylskåpet, men ok.... ibland.... kanske. Gillar valfrihet i alla fall med tillbehören, även om den här varianten säkert är smidigast för innehavarna.

M.v.h. JANKRO.
Hej igen, måste göra lite tillägg till mitt tidigare inlägg.
Midsommar.JPG
P.g.av mitt resesällskap denna sommarhögtid (min gamla moder) så behövde denna resa lite mer utvecklade faciliteter, även om hon själv tycker att bara bilen duger gott.
Att sträcka sig till campingplats är omöjligt för jag behöver varken minigolfbana eller vattenrutschkana (inte heller ett behov för gamla mor), men några nätter på ställplatser blev det i alla fall.
Det jag kunde konstatera var att det har blivit väldigt poppis att som i mitt tidigare inlägg inte längre ge kunden någon valfrihet. Allt inbakat och ett pris verkar vara den nya given som sprider sig. Kan kanske bero mycket på att det har framkommit att många väljer bort, eller i alla fall inte så många som man räknade med från början vill ha/behöver el bara för en natt eller kanske flera, och väljer bort den inkomsten för innehavarna.
Förra året på samma plats så var priset 120:- och tillägg för valfri el 30...eller kanske 40:- tror jag.
Jag gick bort till samma fina stora display med lite olika val som innan. Den stog nu på priset 200:- med el.
Ökat pris tänkte jag, men det är ju normalt p.g.av Corona, krig och annat elände.
Tryckte på skärmknapparna för att ändra och ta bort elen i alla fall, men kunde konstatera att de funktionerna var döda fast upplägget fanns kvar som förr, och inget annat alt. fanns än 200:- med påtvingad el. Ja, ja ok. kan förstå deras tanke att alla måste betala för el för att få högre inkomst från alla..... kanske.
Tyvärr så började det ösregna så jag struntade denna gång i att koppla in elen bara för kylskåpet under natten, och undviker nog tyvärr den trevliga platsen i fortsättningen också.
Denna gång tömde jag i alla fall toakassetten, men det blev aldrig väder för att vandra till faciliteterna för gamla gumman.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Min lilla åsikt är att tömning är det viktigaste. Om man vet vart man kommer så kan man fylla innan (ofta vet man vart man skall ställa sig).
Tycker dock att det borde finnas el-alternativ överallt om man vill, såsom i tex Tyskland. Där man kan ta en plats och välja utan el, eller så pytsar man in EUR allteftersom man förbrukar.

Detta borde vara legio på alla ställen. Varför skall jag betala en schablonavgift för folk som använder : A/C, Snarkmaskiner, Induktionshällar, Mikrovågsugnar,Hårfönar, etc etc etc etc ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min lilla åsikt är att tömning är det viktigaste. Om man vet vart man kommer så kan man fylla innan (ofta vet man vart man skall ställa sig).
Tycker dock att det borde finnas el-alternativ överallt om man vill, såsom i tex Tyskland. Där man kan ta en plats och välja utan el, eller så pytsar man in EUR allteftersom man förbrukar.

Detta borde vara legio på alla ställen. Varför skall jag betala en schablonavgift för folk som använder : A/C, Snarkmaskiner, Induktionshällar, Mikrovågsugnar,Hårfönar, etc etc etc etc ?

Det är långtifrån alltid så i Tyskland, det finns många platser där el och andra faciliteteter ingår i priset.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har sett att det kan va billigare med en campingplats än med ställplats - för dom som önskar
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Du tänker nog på dagbrunnar :cool:
Ja både och
Några tömmer toakasseten och därefter tömmer gråvatten i kassetten och det beror på tanktömmningen på respektive.bil är tillgängligt.
Antingen genom röret eller öppnar luckan uppe på kassetten
Rätt smart faktiskt
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tömning är viktigast.

Tråkigt att vägverkets rastplatser ej har markbrunn för gråvattnet.
Efter riksväg 70 vid Leksand har Vägverket en rastplats med markbrunn.
Toatanken är den som vi behöver tömma först men vi kan ju att köpa en toatank extra för att skjuta på tömningen.
Hur länge batterierna till bodelen räcker beror ju på hur mycket förbrukare jag har men det går ju att förlänga förbrukningstiden genom att installera solceller.
Gråvattentanken är svår att göra något åt så för vår del blir väl tömning av gråvatten det viktigaste.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Efter riksväg 70 vid Leksand har Vägverket en rastplats med markbrunn.
Toatanken är den som vi behöver tömma först men vi kan ju att köpa en toatank extra för att skjuta på tömningen.
Hur länge batterierna till bodelen räcker beror ju på hur mycket förbrukare jag har men det går ju att förlänga förbrukningstiden genom att installera solceller.
Gråvattentanken är svår att göra något åt så för vår del blir väl tömning av gråvatten det viktigaste.
Den rastplatsen drivs av Leksands kommun
 
Toppen