• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket är plus och minus på kontakt till TV:n?

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Hej vänner!
Nu har vi en nyinförskaffad LED-TV som ska sättas in i HB:n.
Den är anpassad till 12 Volt och har en transformator till 230volt i stickproppen.
För att slippa ta omvägen via inverter tänkte jag kapa av stickpropp/transformator och koppla direkt till batteriet (med säkring ).
Jag måste väl då veta vilken av sladdarna på kabeln som leder in plus respektive minus till tevens kontakt, så jag inte kortsluter apparaten och pajar den. Finns det något smart sätt att ta reda på detta? Mäta eller kolla eller vad man nu gör. Känns som om jag just nu har 50% chans...
Kabel och kontakt ser ut enligt bifogad fil.

vh
Torbjörn o Sanna
 

Bilagor

  • kabel.JPG
    kabel.JPG
    344,5 KB · Visningar: 14

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Vilket är plus och minus på kontakt till TV:n?

Hej!
Jadå, det är en Andersson!
Åh, katten, ja det skulle ju förenkla det hela om det finns att köpa!
Tackar!

Vh

Torbjörn & Sanna
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vilket är plus och minus på kontakt till TV:n?

Du kan kapa av kabeln och sedan sätta ladddaren i ett eluttag (var noga med att inte kortsluta de avklippta ändarna, sära på dem).
Sen mäter du på de två avklippta kablarna med en spänningsprovare, en som kan ange plus och minus.
Sedan är det bara att montera rätt kabel till rätt pol på batteriet, säkring på pluskabeln nära batteriet.
Då har du sparat 89 kr.:wink:

/Leif
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är plus och minus på kontakt till TV:n?

Hej!

Rekomenderar att du köper 12V kabeln kostade 199 kr när jag köpte min Andersson för ett par månader sedan. Går att beställa via deras hemsida så kommer den på posten om några dagar.

220V trafon kan ju vara bra att ha intakt så du även kan använda 220V till den ex hemma på vintern.


:mcride:
 
Senast ändrad:
Toppen