• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket är bästa sättet att sätta på kontaktpapper ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skall montera nytt kontaktpapper (60x70) på min kylskåpsdörr.
Har hört att man först sprayar ytan med såpvatten och sen drar av ordentligt med en plastskrapa. Finns det något bättre förslag eller ?
 
F

F.d. 3407

Guest
Sv: Vilket är bästa sättet att sätta på kontaktpapper ?

Vanligt vatten går också bra. Riktigt rikligt så att du kan få plasten på rätt ställe utan att det fastnar.
Sen tar du en skrapa och drar inifrån och utåt kanterna så att vattnet pressas ut och bubblornar försvinner.
Så gjorde jag när jag monterade solfilm i vår gamla bil, det blev mycket bra! Lycka till!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.870
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilket är bästa sättet att sätta på kontaktpapper ?

Några droppar diskmedel i vattnet gör gott, det tar bort ytspänningen, lägg på vattnet med en sprayflaska så blir det jämnt fördelat. :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är bästa sättet att sätta på kontaktpapper ?

Nja så enkelt är det inte. Det finns folie/vinyl där man lagt på limmet på sådant sätt att det bildar luftkanaler. Och då skall man inte använda vatten. Du måste veta vad du köpt för något.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är bästa sättet att sätta på kontaktpapper ?

Vanligt dekorpapper på rulle med valnötsmönster
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.654
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilket är bästa sättet att sätta på kontaktpapper ?

Vanligt dekorpapper på rulle med valnötsmönster
-----------------------------------------------------------------------------------------

Då går det bra att använda vatten, helst en sprayflaska, och vatten med ett par droppar YES i för att få vattnet att väta ut.
Skrapa helst från mitten och utåt för att driva ut så mycket vatten som möjligt, Behandla den klädda skivan lite försiktigt och ha den i värme några dygn så den ev. sista fukten får dunsta bort.
Var noga med att få bort damm och småskräp från ytan, för när det ev. sista vattnet har dunstat så sitter det tajt och minsta skräpkorn kommer att synas.

Lycka till. JANKRO.
 
Toppen