• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vilken värmefläkt?

F

F.d. 30701

Guest
Har bara ett oljefyllt element som jag använder nu. Är bara 3 plusgrader i husbilen vid några minusgrader ute. Är orolig att det ska frysa ledningarna. Ska jag satsa på en värmefläkt och isåfall vilken effekt? Har ingen möjliget att ha värme från el då jag saknar elpatron.

Tar gärna emot tips..

K

Kalabra

Guest
Hej,

Jag använder mig av 2st Adax värmefläktar (199:- på kampanj tom 10/1) som jag köpt på K-rauta vilka jag kan rekommendera.
Relativt tyst och fungerar tillfredsställande.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/adax/värmefläkt-adax-vv21ca-liten-1200w-522121

Jag har en stående på låg effekt (800W) i garaget riktad in under dubbelgolvet och i bodelen har jag också en som går på låg effekt.

Till omkring 0 grader fungerar det fint utan att jag behöver "stötta" med gasolen.
Provade härom natten då det var -9 och då gick gasolen in och värmde mellan varven. Den stora fördelen är då att man tar bort uppskattningsvis 50% av gasolförbrukningen, vid tillfälle så skall jag mäta/väg så jag vet exakt.

Det jag skulle önska är att fläkten var lite kraftigare men då ökar ljudet så det får vara ok. Låter hursomhelst mindre än när min Truma kör igång.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: vilken värmefläkt?

Hej. Det finns en annan lösning för dej som bara har luftvärme.
montera in en Truma-ultraheat.Köpte min från Pieper &Co.KG i tyskland för
163€, kostar säkert mer nu. Min är monterad bakom gasolvärmaren och skickar ut värmen via fläktarna. 3 lägen 500, 1000 och 2000 Watt.
Vintertid har jag aldrig haft värme på i husbilen, är onödigt.

Jägarn :)

Toppen