• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken utrustning bör väljas

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Aake, jag ser både för och nackdelar med båda systemen, men om man har rimlig tillgång till gasol tycker jag nog att fördelarna överväger. Sedan skall det ju nämnas att vi har en 70L gastank under bilen, som gör oss betydligt mera oberoende när det gäller uppvärmningen, inga problem att klara 4-5 dygn i relativt stark kyla. En sådan gastank tycker jag alla som avser att fricampa under längre tid borde överväga att montera, speciellt som det börjar finnas alltfler gasstationer där man kan fylla en sådan.
Att behöva släpa på både Efoy och elverk vill jag inte, men jag har övervägt ett mycket litet elverk som väger under 10 Kg som en absolut nödlösning, men hittills har vi klarat elförsörjningen ändå tack vare en mycket strömsnål panna. :)
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Min Webasto Airtop 3500 brukar ligga nånstans på halveffekt för att hålla värmen vid 0 grader.Den drar 15-35W beroende på effekt.15W vid 1,8Kw och 35W vid 3.5Kw.Det är ett bra komplemet till den vattenburna värmen.Skönt att ha 2 system om nåt krånglar;)
//Lars
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Min panna drar 0,3-0,6A/ 4-8w vid normal användning, det kan knappt bli bättre? :wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Folk är väldigt känsliga för ljud tydligen..jag har ett elverk Kipor 1000w och ca 20 m kabel så jag brukar dra iväg med det en bit bort där det knappt hörs, grannarna brukar också få laddström under tiden som elverket är igång.

//Pilot

Även jag tycker illa om oljud, men jag tål egenproducerat buller bättre än andras. Sannolikt eftersom jag vet hur länge det skall pågå och vet att jag kan stänga av när det passar mig. Dessutom har jag en extremt välisolerad bil.
I min gamla plåtis hade jag elverket (Honda 20i) monterat på cykelhållaren och då blev det ett helt oacceptabelt oväsen.

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Även jag tycker illa om oljud, men jag tål egenproducerat buller bättre än andras. Sannolikt eftersom jag vet hur länge det skall pågå och vet att jag kan stänga av när det passar mig. Dessutom har jag en extremt välisolerad bil.
I min gamla plåtis hade jag elverket (Honda 20i) monterat på cykelhållaren och då blev det ett helt oacceptabelt oväsen.

aake

Japp, de förstår jag...därför har jag 20 m sladd!:D

Med vänlig hälsning
Pilot
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Jag skulle se om det fanns diesel variant av ALDE pannan samt kompressordrivet kylskåp, solceller och batteribank som du skriver och ett EFOY.
Slippa så mycket gas som möjligt.

Är det dubbelglasrutor på sidorna i fram?
Skippa förardörren=kallras.
Finns det värmeväxlare original annars läggs det på önskelistan.

Givetvis skall det vara ESP på bilen.
 

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Jag skulle se om det fanns diesel variant av ALDE pannan samt kompressordrivet kylskåp, solceller och batteribank som du skriver och ett EFOY.
Slippa så mycket gas som möjligt.

Är det dubbelglasrutor på sidorna i fram?
Skippa förardörren=kallras.
Finns det värmeväxlare original annars läggs det på önskelistan.

Givetvis skall det vara ESP på bilen.
Det är dubbelglasrutor fram
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilken utrustning bör väljas

Hej, jag valde vår (Dethleffs 7850) utan förardörr = tystare, varmare mera stuvutrymme för båda sidorna är lika, dessutom hålls det alltid rent på golvet när man inte slipper in vid förarsätet. Nackdelen är väl att det är lite längre väg när man skall ut
Ha de Paffw
 
Toppen