• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Tvantenn?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

Store eller liten antenn. Det är ju våglängden som avgör storleken. Sen kan man med mer exakt tillverkning ta ned storleken till halv-/kvartsvåg. I "novorna" finns antennen i form av tryckta kretskort och tillhör en modernare form av antenn. Dessutom är de praktiskt kapslade.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

Men om du går ner till halv eller kvartsvågs dipol antar jag att du får mindre effekt i antennen. Detta innebär ju att en störrre antenn också ger bättre signal. Att förstärka upp nivån med en elektronisk förstärkare som husbilsantennerna gör förstärker ju även bruset vilket inte är önskvärt.

Dessutom kan en större antenn stacka två eller fler dipoler, min gridantenn jag har på huset har 4 stackade dipoler.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

Det stämmer! Det är väl därför som husantennerna är dåliga, men kanske mest för att aluminiumrören och plasten ger upp efter några år, för att nu inte glömma antennkabeln.
Jag föredrar en inkapslad typ DigiNova, fast den kanske har 1/8 innanför skalet.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Men om du går ner till halv eller kvartsvågs dipol antar jag att du får mindre effekt i antennen. Detta innebär ju att en störrre antenn också ger bättre signal. Att förstärka upp nivån med en elektronisk förstärkare som husbilsantennerna gör förstärker ju även bruset vilket inte är önskvärt.

Dessutom kan en större antenn stacka två eller fler dipoler, min gridantenn jag har på huset har 4 stackade dipoler.

Helt rätt. Så loger det till. Husbils antennerna är också rundstålande modell som lättare tar upp brus.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Ni undrar hur jag tänker. Jag Jobbar på ett företag liknande Teracom i Sverige. så jag jobbar med just TV utsändningarna.
En antenn för hemmabruk har mycket större mottagnings yta än en husbil/husvags/båt antenn för att kompensera detta har ofta husbils antennen en förstärkare inbyggd.
Ju större yta ju bättre signal får du. och är du i ett ommråde där det finns gott om signal så är det inget bekymmer då funkar båda tillräckligt bra. men åker du till sändarns yttre gränsområden och lite bakom ett berg så kommer naturligtvis antennen med mintre yta tappa kontakten först.

När signalen börjar bli dålig så förstärker förstärkaren upp signalen så TV:n klarar av att läsa den. Blir signalen ännu sämre så förstärker förstärkaren även upp fel mottagningen och bilden faller sönder i rutan. Det är då som antennen med större yta kanske fortfarande kan ta emot en tillräkligt komplett signal.

Sen har vi ett fenomen till som brukar kallas reflexer. Säg att ni campar bakom ett berg sett från tv-masten som sänder. Då kan det gå så att signalen reflekteras från ett annat berg eller hus eller dal. då får du en svag signal direkt från masten och en till svag som reflekteras och kommer lite senare. Då kommer signalerna att störa ut varandra. Då gäller det att ha en riktad antenn. Den kan sortera bort signalen från fel håll om den inte är för stark, medan en rundstålande tar emot båda.

Så jag skulle säga att på husbilen kan det va viktigare än hemma med en stor antenn för där vet man alldrig var man stannar. Hemmet står ju på samma plats hela tiden och har du tillräkligt bra signal för en liten enkel antenn så räcker ju detta. men som sagt husbilen kan ju hamna på platser med riktigt dålig signal ibland.

Håller med dej tillfullo i ditt resonemang, MEN:
I praktiken tror jag att en Yagi- eller Gitterantenn inte är att rekommendera på en HB, till skillnad på hus eller husvagn. Stor risk borde vara att det blir turbulens i sprötena under körning som fortplantar sej in i bilen. Tänk bara på vilket vindbrus ett takräcke (förlåt en gammal man, lasthållare heter det ju) åstadkommer.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Hej,

När det gäller digitalsändningar (DBV-T) så är reflexer till fördel eftersom de adderas ihop med den direkta signalen.

Jag skall försöka förklara hur det funkar:
Vid en digitalsändning delas ett Tv-program upp i tecken som fördelas på 100-tals långsamma och mycket smala kanaler, ett tecken i taget på varje kanal med 135 mikrosekunders tyst på kanalen mellan tecknen. Under den tysta tiden hinner reflexerna också fram och alla signalerna adderas ihop och ger därigenom en starkare totalsignal.

(Ett tecken sänds som en bit med en lämplig kombination av amplitud och fasförskjutning).

I Spanien (där vi tillbringar vintrarna) är denna sändningsteknik särskilt fördelaktigt eftersom där används tätt liggande (svaga) sändare som alla sänder programmen på samma frekvenser och vars signaler (plus reflexerna) därigenom adderas till en stark total signal i motagaren.

En fördel som det ger är att jag inte behöver söka om efter programmen när jag flyttar mig till en ny ställplats med husbilen. (Jag får in andra sändare, men de sänder ju programmen på samma frekvens).

Mvh Bengt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.593
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilken Tvantenn?

Hej och tack Bengt. Vad är fördelen med våran variant i Sverige? Ibland när när man har hamnat på "rätt" ställe mellan flera sändare så kan man ju ha fått in ex. tre st. TV4. Om man då vill fintrimma så kan man ju rikta antennen mot den starkaste sändaren/signalen och ev. göra en ny sökning så att alla kanaler kommer med från den starkaste sändaren, och ev. några dubbletter sållas bort i kanallistan.
Om då alla sändare skulle sända på samma frekvenser så skulle man ju med Spansk sändarvariant få en dundersignal......Eller är det problem med tidsförskjutning när sändarna är starka och långt från varandra.

Nyfiken...JANKRO.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Hej och tack Bengt. Vad är fördelen med våran variant i Sverige? Ibland när när man har hamnat på "rätt" ställe mellan flera sändare så kan man ju ha fått in ex. tre st. TV4. Om man då vill fintrimma så kan man ju rikta antennen mot den starkaste sändaren/signalen och ev. göra en ny sökning så att alla kanaler kommer med från den starkaste sändaren, och ev. några dubbletter sållas bort i kanallistan.
Om då alla sändare skulle sända på samma frekvenser så skulle man ju med Spansk sändarvariant få en dundersignal......Eller är det problem med tidsförskjutning när sändarna är starka och långt från varandra.

Nyfiken...JANKRO.

Hej,

Du har rätt, det beror på att vi har de (gamla) jättestora TV-sändarna. Det finns även en standard med längre tyst mellan tecknen men det är för lite för våra stora sändare.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

Jag som bara skulle berätta om att det fanns en ny Diginova, och så hamnar vi på Guard Intervall. Det kan inte vara så många medlemmar som är intresserade av det? Men om intresse finns så används olika Guard Intervall i landet, såsom 1/8, 1/4 och 1/32 i MPEG2. T.ex. Hörby/Sallerup 1/4 och Stockholm Nacka 1/8.
Alla som jagar hastighet till ert internet i husbilen, visste ni att där är cirka 176Mbit/s in i TV antennen för att 7 Muxar skall fungera.

Till det vardagliga, Stad i Europa byter ut alla traditionella spröt-antenner mot DigiNova.
PeñÃ*scola selects Diginova as the ideal antenna for its historical old quarter « Televes – Sala de prensa
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Hej,

Diginova är säkerligen en utmärkt antenn speciellt för fast installation.

Vad jag menade är att även en rundstrålande antenn funkar utmärkt på en husbil eftersom digital-TV är så okänsligt för reflexer. En stor fördel med rundstrålande är ju att man inte behöver göra hål i taket för anntennstången.

Den extra förstärkning som en riktantenn normalt ger har liten betydelse nu för tiden när de nya antennnförstärkarna har ett så otroligt lågt egetbrus.

Själv har jag bara en liten pinne på taket med en superbra antennförstärkare. När jag står i Molkom får jag in 90 TV-kanaler (naturligtvis mängder med dubbletter).

Jag vill också rätta ett skrivfel i mitt första inlägg. Jag missade en decimalpunkt:
135 mikrosek ska vara 1.35 microsek.

Mvh Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Tvantenn?

Allt fler använder en DVB-T mottagare för någon eller några hundralappar.
USB-sticka till laptopen för både MPEG-2 och MPEG-4.

98219.jpg


Alternativt SVT-Play.
 
Toppen