• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Tvantenn?

F

F.d. 6618

Guest
Hej!
Jag ska montera en vanlig tv-antenn för fri kanaler på husbilen.(12v)
När man pratar med en husbils handlare säger han att en vanlig husvagnsantenn med rör är bäst.När jag pratar med antennservice i Umeå tycker dom att en fast monterad talriks antenn duger.Dom vill ha 2200kr för antenn och montering.
Jag har en Sony tv 19 tum 12v med förstärkining.
Är det någon som vet något om detta?
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Hej har en "vanlig"rund antenn lös som jag lägger ut på taket genom takluckan när jag är framme funkar skitbra +slipper hål i taket är det kass mottagning så funkar en film eller fram med kortleken den kvällen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

Vi har en Diginova som är en riktantenn men som inte alls är känslig om den står fel. Enligt experter den bästa antennen, men något dyr. Den har även en antennförstärkare som förstärker svaga signaler.
Omninova är en mycket bra diskantenn som ej behöver ställas in, men något dyrare.
Sök på nätet efter omdömen.
Gå inte på att köpa en billig antenn, de flesta blir besvikna eller tar fram kortleken. :D:D
/W
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vilken Tvantenn?

Denna har vi. TV-ANTENN MAXVIEW OMNISAT, 32cm HÖG (TAKMONT. PÅ FOT.

Hål genom taket, fastklistrad med sikaflex.
 

Bilagor

  • MediaImage10949_500_500.jpg
    MediaImage10949_500_500.jpg
    63,3 KB · Visningar: 1.281
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Även jag har en Omnimax, hade en likandan på båten och det var inga som helst problem att ta in svenska kanaler även på danska sidan av kattegatt. Först i Århus fösvann billden.
Funkade utmärkt även i dåligt väder när det både gungade och krängde.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Tvantenn?

Har diginovan funkat från Haparanda till Smygehuk....
 

Bilagor

  • 30267.jpg
    30267.jpg
    6,3 KB · Visningar: 1.185
F

F.d. 6618

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Hej!
Hur har du fäst antennen?
Micke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

För kännedom. Nu ännu bättre, nu finns även DIGINOVA med Boss-Tech (Balanced Output Signal System) denna teknik har endast funnits i OMNINOVAN. Så skall ni köpa en DIGINOVA så köp DIGINOVA Boss 144110.
Hittar ingen Svensk information men antennen är tillgänglig i landet. Antena DIGINOVA BOSS (kit completo) | Televes

Här är en bättre sida som förklarar kopplingarna beroende på var antennen installeras.
http://televes-usa.com/downloads/antennas/diginova/Televes - Diginova BOSS-Tech (brochure).pdf
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Har diginovan funkat från Haparanda till Smygehuk....
Den är den ABSOLUT BÄSTA antennen.



Förlåt Dethlefskvallite. Jag såg inte ditt inlägg 14. Det är klart att den är nog ännu vassare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Vill man ha bra bild även där det är dålig signal så ska man ha en vanlig hemma antenn typ kratta. Ju större desto svagare signal klarar den att hantera. Husbils antenner är alltid sämre än hemma antenner. på förra husbilen hade jag en sådan på en höjbar mast.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

Husbils antenner är alltid sämre än hemma antenner.
Hmm, undrar så hur du tänker här. Diginova och Omninova är inte designade för enbart camping installationer. Passar utmärkt både till husvagn, husbil eller båt och även utmärkt till villan. Monterar man någon av dessa antenner på villan så har man mottagning för UHF, FM och några HD kanaler på BIII. En antenn istället för 3!

http://www.macab.se/modules/core/downloader.php?fileid=783&filename=01821_folder_diginova_110531.pdf
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.655
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Tvantenn?

Egentligen förstår jag inte varför man har skatbon till antenner hemma, när SuperNova/DigiNova/OmniNova är små, snygga och effektivare antenner.
 

Ulla & Lasse

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tranemo kommun, Ljungsarp
HBK-Nr
3859
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Tvantenn?

Hej. Jag har tidigare haft denna antenn och varit nöjd. Har nu bytt husbil och tänkte montera en likadan. Den nya bilen har rails och ac på taket. Kan detta påverka mottagningen? Någon som ha erfarenhet om detta?

Lasse
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vilken Tvantenn?

Ni undrar hur jag tänker. Jag Jobbar på ett företag liknande Teracom i Sverige. så jag jobbar med just TV utsändningarna.
En antenn för hemmabruk har mycket större mottagnings yta än en husbil/husvags/båt antenn för att kompensera detta har ofta husbils antennen en förstärkare inbyggd.
Ju större yta ju bättre signal får du. och är du i ett ommråde där det finns gott om signal så är det inget bekymmer då funkar båda tillräckligt bra. men åker du till sändarns yttre gränsområden och lite bakom ett berg så kommer naturligtvis antennen med mintre yta tappa kontakten först.

När signalen börjar bli dålig så förstärker förstärkaren upp signalen så TV:n klarar av att läsa den. Blir signalen ännu sämre så förstärker förstärkaren även upp fel mottagningen och bilden faller sönder i rutan. Det är då som antennen med större yta kanske fortfarande kan ta emot en tillräkligt komplett signal.

Sen har vi ett fenomen till som brukar kallas reflexer. Säg att ni campar bakom ett berg sett från tv-masten som sänder. Då kan det gå så att signalen reflekteras från ett annat berg eller hus eller dal. då får du en svag signal direkt från masten och en till svag som reflekteras och kommer lite senare. Då kommer signalerna att störa ut varandra. Då gäller det att ha en riktad antenn. Den kan sortera bort signalen från fel håll om den inte är för stark, medan en rundstålande tar emot båda.

Så jag skulle säga att på husbilen kan det va viktigare än hemma med en stor antenn för där vet man alldrig var man stannar. Hemmet står ju på samma plats hela tiden och har du tillräkligt bra signal för en liten enkel antenn så räcker ju detta. men som sagt husbilen kan ju hamna på platser med riktigt dålig signal ibland.
 
Toppen