• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Men då måste du knappa in varje kanal separat? Om du låter TV:n söka hittar den alla som är tillgängliga på platsen? :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Hur många kanaler hinner du knappa in på 35-40 sek? Eller räcker det att knappa in en MUX så får du alla kanaler på en gång?
Min söker och lagrar på drygt en minut. Körs det något på VHF fortfarande?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Jag vet inte hur lång tid min TV tar på sig för att söka rätt på kanalerna.
Jag sitter inte o tittar på den då utan låter den sköta sitt, så gör jag annat under tiden och då har det ingen betydelse om det tar 30 sek eller tre minuter...
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Vi har en Salora Tv-mottagare och förstår då att den är mycket långsammare än många andra vid kanalsökning. Innan TV:n sökt klart brukar det program man vill se redan vara igång.

Knappar man in en kanal så får man in 6-8 program som ligger på den muxen.

Teracom har under de senaste åren åter gått tillbaka och sänder på VHF-bandet. Kanal 5-12 är det som nu används till TV-sändningar igen på vissa ställen. Har faktiskt inte funderat över om det går att hoppa över sökning på VHF eftersom jag nästan aldrig låter TV söka längre eftersom det går så mycket snabbare att bara knappa in rätt kanal.

Har man dessutom riktantenn är det ännu en fördel eftersom man på bilden man får fram ser två bästa sändaralternativen och då vilken riktning dessa ligger.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Är just nu i Koblenz. Sitter inne i husbilen och tittar på Wales vs Belgien. Vi använder samma gamla markbundna tv som alltid. Satt här för två år sedan och tittade på VM. Boxer som abonnemang har inget med saken att göra. En TV med antenn och digitalmottagning räcker långt.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Säkert finns svaret någonstans bland alla trådarna under rubriken "Multimedia", men efter en timmas sökande lägger jag ut frågan här i alla fall. Här brukar svaren komma snabbt!

Vi har i våra tidigare husbilar alltid haft Oysterparaboler och avtal med Canal Digital. Enkelt och har fungerat utmärkt.

Den nya bilen som vi hämtar på fredag är en "plåtis" och taket är typ korrugerad plåt. Vi har blivit starkt rekommenderad att inte montera en parabol på den typen av tak. Enligt uppgift svårt att få tätt.

Därför monteras nu en antenn som heter LTC Promarine. Vad jag förstår av priset så måste det var en rackarns bra antenn.

TV´n som installeras är en 19" LED TV med inbyggd digitalbox från LTC, anpassad för camping och båtliv.

Så till min fråga.

Med den antennen är vi väl bundna till marksänd digital-TV och för att öka antalet svenska kanalerna, utöver de fria vad behövs?

Är en CA-modul och ett kort från Boxer lösningen och i sådant fall, är det den enda lösningen?

Tack

Tommy

Hej Tommy. Jag svarade först utan att läsa hela tråden. I vårt fall har vi samma abonnemang i lägenheten, huset på Väddö och husbilen. Vi har ett par extrakort som löser det. Vi har samma kanaler var vi än befinner oss i Sverige. I husbilen en ca-modul. Sammanfattningsvis blir det en ganska bra budgetlösning. Vi kan ju ändra kanalval efter behov. Och hur vi än väljer har vi samma kanaler var vi än befinner oss i Sverige. Samma som hemma sas. Dvs Boxer markbundet.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Hej Mats,

Vi har valt samma budgetvariant, 8 kanaler som vi kan ändra.... Räcker och blir över.

Nu har jag tittat på Wales - Wales, första kvällen i nya husbilen som blev på en helt ny del på campingen i Ullared.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Hej Mats,

Vi har valt samma budgetvariant, 8 kanaler som vi kan ändra.... Räcker och blir över.

Nu har jag tittat på Wales - Wales, första kvällen i nya husbilen som blev på en helt ny del på campingen i Ullared.

Vi såg samma match i Koblenz med samma utrustning. Här nere i Europa ligger ju alla viktiga events på öppna kanaler.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Nu har jag tittat på Wales - Wales, första kvällen i nya husbilen
Tommy, jag tycker du ska gå och reklamera detta köp för du har fått helt fel tv-saker. Hos mig var det Wales - Belgien som utspelade sig i en bra match på tv. Så ett reklamationsfall tycker jag helt klart. ;);)
PS, grattis till nya bilen Ds
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Hm... Å' Wales gjorde 4 självmål, det blev 3-1 till Wales!

Första natten i den nya bilen var en succé, hunden, Carola jag sov mycket gott i Ullareds Raggarkvarter.

Någon form av dansbandsfestivalen här just nu, Lasse Stefanz och Elisas röster klingar ut från de regndrypande tälten.... Skönt med en plåtis när det störtregnar, helt annat ljud än det dova trista ljudet ni får höra i era plastlådor, är blaha blaha i jämförelse... :)
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Vi har en Salora Tv-mottagare och förstår då att den är mycket långsammare än många andra vid kanalsökning. Innan TV:n sökt klart brukar det program man vill se redan vara igång.

Knappar man in en kanal så får man in 6-8 program som ligger på den muxen.

Teracom har under de senaste åren åter gått tillbaka och sänder på VHF-bandet. Kanal 5-12 är det som nu används till TV-sändningar igen på vissa ställen. Har faktiskt inte funderat över om det går att hoppa över sökning på VHF eftersom jag nästan aldrig låter TV söka längre eftersom det går så mycket snabbare att bara knappa in rätt kanal.

Har man dessutom riktantenn är det ännu en fördel eftersom man på bilden man får fram ser två bästa sändaralternativen och då vilken riktning dessa ligger.

Lite länkar skulle sitta fint...
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Här är länken till Teracom
https://www.teracom.se/privat/

För att knappa in kanalnumret på TV-mottagaren är det nog olika . På vår TV går man till meny och sedan installation.

/Håkan
 
Toppen