• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Säkert finns svaret någonstans bland alla trådarna under rubriken "Multimedia", men efter en timmas sökande lägger jag ut frågan här i alla fall. Här brukar svaren komma snabbt!

Vi har i våra tidigare husbilar alltid haft Oysterparaboler och avtal med Canal Digital. Enkelt och har fungerat utmärkt.

Den nya bilen som vi hämtar på fredag är en "plåtis" och taket är typ korrugerad plåt. Vi har blivit starkt rekommenderad att inte montera en parabol på den typen av tak. Enligt uppgift svårt att få tätt.

Därför monteras nu en antenn som heter LTC Promarine. Vad jag förstår av priset så måste det var en rackarns bra antenn.

TV´n som installeras är en 19" LED TV med inbyggd digitalbox från LTC, anpassad för camping och båtliv.

Så till min fråga.

Med den antennen är vi väl bundna till marksänd digital-TV och för att öka antalet svenska kanalerna, utöver de fria vad behövs?

Är en CA-modul och ett kort från Boxer lösningen och i sådant fall, är det den enda lösningen?

Tack

Tommy
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Har ni kvar ert abonnemang hos Canal Digital oxh hyfsat stor surfmängd så finns appen för C D. Vi har den själva och streamar upp till tv:n och har därmed samma kanaler som vi har hemma utan parabol på taket. Vi har kört söder om Höga kusten bron och alltid haft täckning så vi kunnat se tv på detta vis.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Har ni kvar ert abonnemang hos Canal Digital oxh hyfsat stor surfmängd så finns appen för C D. Vi har den själva och streamar upp till tv:n och har därmed samma kanaler som vi har hemma utan parabol på taket. Vi har kört söder om Höga kusten bron och alltid haft täckning så vi kunnat se tv på detta vis.

Tack Clas.

Nej CD är avslutat, men vi har idag ComHem med Tivo här i bostaden med samma möjligheter att streama, som du nämner med Canal Digital.

Men eftersom vi inte är i Sverige i så många månader om året så har vi ganska små mängder mobilsurf från Telia på våra mobiler, som skulle kunna användas.

Tyvärr, alltså inget alternativ just nu. Förutsätter att det blir dyrare och lite mera tungrott.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

En SNIPE tar inte stor plats, och kan sättas ut på backen.

Själv har jag en klistrad SNIPE på det korrugerade taket på en plåtis. Sitter stenhårt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Efter 3 veckors kuskande i Tyskland så blev jag lite förvånad över mängden fristående paraboler bland husbilar, verkar finnas en uppsjö med små smidiga modeller, kan kanske vara ett alternativ :cool:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Kära vänner, tack för alla tipsen om paraboler, men......

Jo, som jag skrev har jag redan beställt och som troligen redan är monterad, en antenn som heter LTC Promarine.

Är redan inne på nästa steg, dvs val av TV-operatör ut från att vi redan, köpt, betalat och fått monterat en antenn för det markbundna nätet. :)

Tommy
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Det är väl bara Boxer att välja när det är markbundet
Det finns även kontantkort till Boxer om man bara skall
ha ett litet tag.:yes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Tror du skulle ha skrivit först och monterat sedan.

Markbundet = Boxer
Markbundet = Signalproblem
Markbundet = Minskar (analogt)

Vi hade värsta tv antennen på förra bilen, men valde bort det på den nya pga av ständiga signalproblem och omsökningar av kanaler. Har varit intresserade av parabol swipe, men har nu lyckats avprogrammera oss från tv. Laddar ner det vi vill se, samt använder play via vpn tunnel utomlands.

Nyheterna funkar perfekt på SR och SVT appar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Boxer funkar inte utanför Sverige.
Håller med McLain, markbundet=mest problem, jag orkar inte hålla på att söka kanaler och med tveksam mottagning varje dag när man är på rull.

Parabol eller helst internet använder jag, endera funkar alltid i Sverige och de kringliggande länderna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Peter och Ralph, ni har säkert båda helt rätt, men nu har vi redan beställt antennen, efter att ha blivit starkt rekommenderad att inte sätta en parabol på en plåtis. Rätt eller fel....ingen aning, men jag köpte argumentet när jag pratade med proffsen som arbetar med det.

Nu är det som det är och tack för bekräftelsen att det bara finns Boxer som alternativ och kortet är nu beställt.

Utanför Sverige blir det självklart IP-TV, de gånger vi ser på TV.

Tack för hjälpen, på fredag hämtar vi bilen!:)

Tommy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Jag har en tämligen skruttig antenn på taket och ett Boxer Flex-8-abonnemang. Fungerar hyfsat, även i obygden! Antennförstärkare krävs men finns ofta inbyggda i moderna TV-ar eller i antennen.

TV-n fungerar också bra i utlandet men där gäller lokala sändningar naturligtvis men det har nog inte Los Suecos några problem med. Det fullkomligt kryllar av finfina markbundna kanaler söder om Sverige!

Jappe
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Los Suecos Jag tror att Com hem har köpt Boxer hörde nånting om men
minnet är inte det bästa bara medskickat:spinny:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Det är ju halva nöjet att söka om kanalerna hela tiden, inga kanaler ingen tv då kan man ju umgås på alla sätt o vis istället ☺️;);)
Själva har vi lämnat tv:n hemma numera.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Los Suecos Jag tror att Com hem har köpt Boxer hörde nånting om men
minnet är inte det bästa bara medskickat:spinny:

Stämmer, men det berör tyvärr inte oss "på rull".

I slutänden troligen bara färre leverantörer för oss brukare att välja mellan och det brukar tyvärr inte vara till konsumenternas gagn.

.....nu lät jag som en riktigt sur och bakåtsträvande gubbe! :twitcy:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Stämmer, men det berör tyvärr inte oss "på rull".

I slutänden troligen bara färre leverantörer för oss brukare att välja mellan och det brukar tyvärr inte vara till konsumenternas gagn.

.....nu lät jag som en riktigt sur och bakåtsträvande gubbe! :twitcy:

Inte som en sur gubbe, mer som en sökare för säkrare och bättre tv signaler.
:)

/Pelle
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Boxer funkar inte utanför Sverige.
Håller med McLain, markbundet=mest problem, jag orkar inte hålla på att söka kanaler och med tveksam mottagning varje dag när man är på rull.

Varför hålla på att söka efter rätt kanal? Gå in på teracom.se och fram till hitta rätt tv-mast. Plattan eller telefonen vet var du är och på några sekunder får du fram rekommenderad mast med rätt kanal. Sedan bara att knappa in den på installation i din mottagare. Detta tar inte lång tid.

/Håkan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Där ser man, hade ingen aning om detta.
Har heller ingen aning om hur/var jag knappar in dessa frekvenser i tv,n.
Låter lite omständigt, men kanske går fortare än att låta tv'n själv hitta dem (?)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vilken TV-operatör för Sverige skall vi välja?

Att låta vår TV söka igenom både VHF och UHF tar ca 5 min, att titta på Teracoms hemsida och sedan knappa in rätt kanal tar 30-40 sekunder, för mig är det valet lätt.

/Håkan
 
Toppen