• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken tätmassa ska jag använda utvändigt?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag tänkte lägga en sträng med tätmassa mellan markisen och väggen på husbilen. Det är en lite glipa, och när det regnar och man har ute markisen, så rinner det emellan, så när man ska gå in genom dörren blir man blöt :wub:.

Vilken tätmassa ska jag köpa? För man ska väl inte använda silicone, eller?

/Ludde

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken tätmassa ska jag använda utvändigt?

Den som er fullgod og lett tilgjengelig er Tec-7, kjøp samtidig Tec-7 rensespray slik at du får godt feste. I praksis er denne massen like bra som Sika og Köra sine spesialprodukter og enklere å anvende (trenger ikke primer). Finnes i de fleste byggevarehus.

Siw och Svante

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2025

Hej!
Jag använder butylmassa, den stelnar inte och är elastisk.
God tur

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

jag köpte en passande gummi list hoss Campia i kållered.håller tätt å kladdar inte

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Dom hade inget av ovanstående i bygghandeln, men det fanns Tremco Lim och Byggfog.
Det är ett kraftigt lim och elastisk fogmassa för limning och fogtätning inom och utomhus på på väggar och golv inom bygg, VVS verkstads samt skepps, småbåts container och silostillverkning. Borde väl funka va? :spinny:
Kan nog även laga läckan i skeddaboxen på min kajak med detta också, det läcker i wiregenomföringen, fattas tätmassa där. Sist jag var ute så låg hela fotoutrustningen och flöt omkring i 2 dm saltvatten i akterskottet. Som väl var så hade jag packat alla delar i vattentäta packpåsar :wub:

/Ludde

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag bytte precis min markis och den var tätad med vanlig silicon. Det var busenkelt att ta bort resterna av siliconet med ett rakblad.
Kan vara värt att tänka på så man inte "limmar" med för grova grejer.
Vem vet när man behöver hänga av markisen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vanlig silikon kan lett slippe på lakerte flater og plastflater. Konstruksjonslim sammen med en primer binder godt, enkelte pu-masser fester nesten like bra uten spesialprimer og tåler å brukes på fuktige flater. Ved fjerning av disse typer lim/fugemasse er det tynnt skarpt knivblad som gjelder, og få har mer trening i dette enn Ludde Kuddson :D:D

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Haha, ja det har jag tränat på att få bort utan att göra märken i skrovet!:D:D!
Det satt som f-n vill jag säga, men å andra sidan vet man ju att det håller tätt!
Det jag tog bort var hela fästplattan för Oyster parabolen, den satt hellimmad med tätmassa/lim....

/Ludde

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej Anette!
Jag pratade med killarna som bygger SMC i Partille,och dom använder Lim och byggfog så den fungerar säkert.
Anders.B

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Toppen, nu är det tätat o klart med lim o fogmassan.
Sen behövdes det en sn siliconefog behövdes inne på toan, mellan handfatet o väggen fanns ingen tätning. Inte alls bra, det kan rinna ner vatten mellan väggen och handfatet. Bedrövligt hur det slarvas med många grejer när dom sätter ihop bodelen på husbilar.
Nu håller jag på o byter dörrtrycket till toadörren. Sån plastaskit! Köpte ett metalltrycke på coop, men det krävs ju en del modifiering, inte ens sånt är standardmått på en husbil.
/Ludde i jobbartagen :D

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Då tycker jag att du skall foga med Casco Aquaseal.Det är Cascos nya våtrumsfog som inte innehåller silikon.Kostar lite mer men möglar inte alls som silikon gör.
Anders.B

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Jag har något svart f-nskap som börjar rinna då jag använder avfettning, vad är det för produkt. Är det månne butyl, svart?
sven-A

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har något svart f-nskap som börjar rinna då jag använder avfettning, vad är det för produkt. Är det månne butyl, svart?
sven-A
Mineralbaserad avfettning löser butyl.
Försök med sk miljöavfettning, den är inte mineralbaserad och borde inte gå lika hårt åt butyl.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Hej ,Du skall avfetta med ett alkaliskt avfettningsmedel.

Toppen