• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken spett är detta?

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
I dag flög denna hackspett in i mitt fönster. Han blev groggy och satt på trallen ca 10 min. Han flög sedan vidare och såg ut och må bra. Men vilken orts hackspett är detta?
 

Bilagor

  • 015.JPG
    015.JPG
    2,2 MB · Visningar: 5
  • 016.JPG
    016.JPG
    1,9 MB · Visningar: 5
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vilken spett är detta?

Jag gissdar på Nötskrika, eftersom det är den enda jag känner namnet på!
Hoppas att jag har rätt?
:):):)
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Vilken spett är detta?

Sökte på wikipedia. Spillkråka är det inte - gissar på vitryggig hackspett. Skog - Vitryggig hackspett
vitrygg.jpg

[FONT=VERDANA, ARIAL]Den vitryggiga hackspetten är nära att utrotas i Sverige. Våra skogar är helt enkelt för "välstädade" och onaturliga för att den ska finna tillräckligt med döda lövträd. Det är i dem den finner sin viktigaste föda. © Ola Jennersten[/FONT]
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken spett är detta?

Enligt appen Kviddevitt:
Vitryggig hackspett (Dendrocopos leucotos) är en fågel i familjen hackspettar, som förekommer transpalearktiskt i Europa och Asien, från Norge i väster till Kamtjatka i öst. Vitryggig hackspett är något större än större hackspett (Dendrocopos major) och är idag listad i Sverige som "akut hotad" av ArtDatabanken, främst beroende på bristen av lämpliga biotoper.

photo-759610.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken spett är detta?

Vi har den här glupska hackspetten i trädgården men vet inte om det är vitryggig eller större hackspett!

Vår hackspett 1 hb.jpg
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Vilken spett är detta?

Spetten på Lasses bild är en större hackspett. Den röda hjässan säger att det är en ungfågel i sin första fjäderdräkt, troligen en hane. Den unga honan har mindre en mindre hjässfläck än hanen. De vuxna honan saknar rött på huvudet medan hanen har en röd nackfläck.

Att det inte är en vitryggig hackspett syns på den svarta kanten mellan rött och vitt på huvudet. Det syns också på den stora ovala skulderfläcken.

Här en länk bild på hane och unge: Lasses blogg » Mer käk farsan – dagens bild

Jappe, din spett är också en större hackspett vilket syns på den stora ovala fläcken på vingen. Eftersom man inte ser nacken på fågeln är det svårt att avgöra om det är hane eller hona. Du får spana vidare, båda finns nog i närheten.

Birger

Birger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken spett är detta?

Så här såg "våran hackspett" ut i april och då hade den ätit upp sig ganska ordentligt och var mycket tjockare än då den förra bilden togs. Frågan är om det är en hona eller hanne!

Imponerande klor på den fågeln! Klicka på bilden!

Vår hackspett 2 hb.jpg
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Vilken spett är detta?

Hej Jappe, eftersom den har röd nacke är det en hane, honan har inget rött på huvudet.

Birger
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vilken spett är detta?

Tack för alla svar. Jag har "efter mycket kollande på nätet" även jag kommit på att det är en större hackspett. Det är ju klart att det är en så kallad brokspett. Den midre är ju som en gråsparv, Mellanspetten är utrotad och av den vitryggiga är det troligen endast ca 15 par kvar i Sverige. Den tretåiga skiljer sig från de andra enl. de foton jag sett. Så då återstår endast den större.
Lasse
 
Toppen