• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken pump kan jag byta till?

F

F.d. 59131

Guest
Hejsan!
Har idag en Barwig Power pump, typ 088, 22l/min, 1,4 bar.
Det är ganska dåligt tryck både till badrum och kök(fast allt funkar).
Om jag vill byta eller ha i reserv. Vad rekommenderar ni då att jag köper?
Måste det vara exakt samma specifikationer?
Backventil? Dubbelpump?
Herregud, vill ju bara ha en pump! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om du har möjlighet.... Eller med liiiite hjälp så skulle du kunna kolla ev. spänningsfall när pumpen är igång i alla fall.

Om någon... :p mäter på kablarna, plus och minus, vid pumpen när den är igång och pumpar, och kollar vad spänningen (Volt) ligger på då.
Stäng av pumpen.
Mät sedan på polerna på bobatteriet och se vilken spänning (Volt) det är där.
Om du inte har spänningsfall som försämrar pumpens prestanda så bör nog kanske spänningen (Volt) vid pumpen när den är igång inte vara mer än kanske max 0,3 till 0,4 Volt lägre än spänningen på batteripolerna, helst ännu mindre.

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan även finnas en sil i botten på vattenpumpen. Den kan vara delvis igensatt.
Kolla även att inte silen har delvis lossnat. Då fungerar pumpen sämre. Bara att trycka fast den.
Det är även en bra att mäta som Jankro skrev om. Spänningsfallet kan orsakas av långa och klena kablar. Även micro brytarna i kranarna kan orsaka spänningsfall.
Det är inte helt ovanligt att micro brytarna på sikt går sönder pga belastningen.
Att sätta dit ett relä kan även bespara framtida strul med att kranarna går sönder.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej, jag skulle bara vilja inflika följande.
Microbrytarna i kranarna brukar bara reglera styrströmmen. Drivström till pump brukar i regel komma från EBL eller annan elcentral.
Men det finns ju olika lösningar för allt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag skulle bara vilja inflika följande.
Microbrytarna i kranarna brukar bara reglera styrströmmen. Drivström till pump brukar i regel komma från EBL eller annan elcentral.
Men det finns ju olika lösningar för allt.
------------------------------------------
Hejsan, nej det är inte alls så vanligt som du kanske tror med husbilar från ca. 1982 till även mycket, mycket nyare med just dränkpump i vattentanken.
Det är inte så länge tillbaka som en EBL varit mer än en enkel plåtlåda med lite kopplingar och några reläer, fast de alltid har tagit bra betalt för en ny eller för att laga en trasig låda.
Det finns ju en del av de nyare bilarna som har tryckpump men ändå även strömbrytare i kranarna som säkerhet mot läckage, och då bl.a. så går ju strömmen helt andra vägar. För öppen kran betyder ju då att det är ok. att pumpen går men är inte direkt strömförsörjare till tryckpumpen som drar rätt mycket ström i förhållande till en dränkpump.
Men som sagt det finns många varianter :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen