• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken pump kan jag byta till?

F

F.d. 59131

Guest
Hejsan!
Har idag en Barwig Power pump, typ 088, 22l/min, 1,4 bar.
Det är ganska dåligt tryck både till badrum och kök(fast allt funkar).
Om jag vill byta eller ha i reserv. Vad rekommenderar ni då att jag köper?
Måste det vara exakt samma specifikationer?
Backventil? Dubbelpump?
Herregud, vill ju bara ha en pump! :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle köpa en pump från Jabsco eller Johnson/SPX men det beror mest på att jag har erfarenhet av dom från båtlivet.
Se upp litet med trycket från den nya pumpen. Är det inte ungefär lika högt som i den gamla så kan saker börja läcka p.g.a. för högt tryck. Vilket tryck tål VV-beredaren t.ex., och slangkopplingarna?
Höjer du trycket så är det mycket möjligt att du kommer att märka att det går åt mera vatten. När man tvättar händerna så låter man ju ofta vattnet rinna den tid handtvätten tar. Är trycket då högre, så har du då också spolat fler liter vatten. I andra fall tappar man upp en viss volym (koka kaffe) och då betyder det ökade trycket att det går fortare.
Jag hade idéer om högre pumptryck i min bil, framför allt duschen, men bestämde till slut att inte göra något för att snåla på vattnet i stället.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tänker att om jag håller mig till nuvarande 1,4 bar så är det lugnt. Är det noga med just 22l/min?
Nej, flödet är det inte noga med. Det är trycket du får hålla ögonen på. Flödet bestäms mest av dimensionen på slangarna. Det hela är ungefär som Ohms lag för elektricitet. Fast med strömningsmotstånd (=motstånd), flöde (=ström) och tryckfall (=spänning). Öppnar man en kran är tryckfallet = trycket i pumpen eftersom trycket vid utlopp ur kranens pip = noll. Det hela är inte riktigt så enkelt som Ohms lag men principen är densamma.
Flödet bestäms av tryckfallet och strömningsmotståndet.

MVH
Hans
 
F

F.d. 59131

Guest
Nej, flödet är det inte noga med. Det är trycket du får hålla ögonen på. Flödet bestäms mest av dimensionen på slangarna. Det hela är ungefär som Ohms lag för elektricitet. Fast med strömningsmotstånd (=motstånd), flöde (=ström) och tryckfall (=spänning). Öppnar man en kran är tryckfallet = trycket i pumpen eftersom trycket vid utlopp ur kranens pip = noll. Det hela är inte riktigt så enkelt som Ohms lag men principen är densamma.
Flödet bestäms av tryckfallet och strömningsmotståndet.

MVH
Hans
Ahaa, så denna skulle funka: REICH Tandem Vattenpump 19 l. per minut, Max tryck: 1,4 Bar Energiförbruk: 30 - 40Watt
/H
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nej, flödet är det inte noga med. Det är trycket du får hålla ögonen på. Flödet bestäms mest av dimensionen på slangarna. Det hela är ungefär som Ohms lag för elektricitet. Fast med strömningsmotstånd (=motstånd), flöde (=ström) och tryckfall (=spänning). Öppnar man en kran är tryckfallet = trycket i pumpen eftersom trycket vid utlopp ur kranens pip = noll. Det hela är inte riktigt så enkelt som Ohms lag men principen är densamma.
Flödet bestäms av tryckfallet och strömningsmotståndet.

MVH
Hans
Duschen har ju en stril som kan kalka igen, då blir det dåligt flöde. Vanliga kranar kan också ha en liten "tesil" och behöver då lite underhåll ibland.
 
F

F.d. 59131

Guest
Hej! Trådskaparen har en dränkpump vilket jag också har. Upplevde lite dåligt tryck men provade med att montera ett relä nära pumpens elanslutning vid vattentanken. Trycket blev betydlig bättre och på köpet avlastas ju mickrobrytarna i kranarna.

Hälsningar Sanddammaren
Och där passerades min förmåga .
Rengöra strilar passar mig bättre. Men på vilket sätt hjälper ett relä och hur görs detta?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dränkpumpar som bara går när kranarna är öppna kan ju skifta i hur mycket tryck de kan prestera.

Om en kran är fullt öppen och kapaciteten på slangar och kranöppningen kan leverera kanske 25L vatten ut i minuten så får ju aldrig pumpen upp trycket i ledningarna till specat maxtryck om den bara pumpar fram max 19L/min.

Om man bara har kranen öppen lite grann så det kanske bara kan komma ut 4L/min och pumpen kan leverera 19L/min så hinner den ju med och kan då bygga upp sitt maxtryck i ledningarna.

Så att öka flödet på nya pumpen med några liter/min men ändå behålla samma maxtryck, kan kanske vara det vettigaste för att få lite mera flås men ändå aldrig kunna få onödigt högt tryck i systemet.

Ett bra mått på kapaciteten förutom duschen som bör vara så snålspolande att den inte kan släppa ut så mycket som pumpen ger i minutliter för att hålla igen och ge strålar med skapligt tryck, kan vara om spolningen av toaletten verkar vara tillräckligt effektiv, men då får man tänka på att i många fall så sitter det en plastplugg med ett reduceringshål i inne i slangen till spolningen som är till för att just reducera flödet lite på spolningen.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Och där passerades min förmåga .
Rengöra strilar passar mig bättre. Men på vilket sätt hjälper ett relä och hur görs detta?
---------------------------------------
Hejsan, Strömmen till dränkpumpar går för det mesta genom kranarnas små mickrobrytare och metervis med klena sladdar, så det blir spänningsfall fram till dränkpumpen, samt brytarna i kranarna brukar ge upp i förtid för de blir lite överbelastade med tiden.
Om man använder originalsystemets el för att bara dra spolen i ett relä i närheten av pumpen som har en ny kraftig matning från batteriet samt en bra ny jordning till pumpen, så kan man uppleva ett helt nytt flöde på vattnet om man har tur. För kontroll så kan man mäta spänningen vid pumpen när den pumpar och är igång.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men på vilket sätt hjälper ett relä och hur görs detta?
Om du har mikrobrytare i varje kran (som startar pumpen när du öppnar kranen) så kan det bli spänningsfall i de ledninagna. Med ett relä nära pumpen kan du ha tillräckigt korta/kraftiga ledningar direkt från batteri till reläet, och de klenare ledningarna från alla kranar driver bara reläet.
(JANKRO hann före :))
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När det gäller flöde kontra tryck får man kolla dokumentationen (om den finns). Ibland sjunker flödet ganska ordentligt om mottrycket (långa smala slangar och höjdskillnad mellan pump och utlopp) ökar. Inte ovanligt att flödet anges med noll i mottryck. dvs. ingenting anslutet på utloppet.

MVH
Hans
 
Toppen