• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken plåtis är bäst?

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Utnyttja Youtube för att få en komplett genomgång/visning av "plåtisar" ni kan vara intresserade av. Inget kan väl slå en La Strada Avanti XL (599 cm lång) Här får ni en länk till Youtube:

Ett utmärkt sätt att shoppa på! Dessutom finns det många privatpersoner som lagt upp filmer där de beskriver hur livet i husbil funkar!
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Plåtisien ska vara max 599cm lång, sängen ska vara på tvären.
Bra planerad för 2personer.
Jag hade samma krav i höstas när jag letade. Valet föll till slut på Malibu 600DB. Jag gillar duschrumslösningen och toaletten som skjuts undan.

Jag var inte så sugen på Citroën, så jag valde Fiat. Mer magkänsla än rejäla argument på den punkten.

5,99m har längre axelavstånd än 5,4, vilket jag gissar ger lite bättre komfort. Ju mindre överhäng desto mindre gungar bilen när man rör sig i sängen. Nackdelen är ju att den blir ngt svårare att fickparkera. Men 5,99 går in i en P-ruta (åtminstone däcken).

Jag har kört i lånad husbil ett par somrar och hunnit få en personlig "driftprofil". Det finns oftast elstolpe där jag har stått - men inte alltid. Jag ser inte direkt någon matlagning bli aktuell, men det går ju om man vill. För mig blev tiden grovt sorterad ungefär så här:
  1. Sova
  2. Köra
  3. Fikapaus på vägen
  4. Fixa och äta frukost
  5. På- och avklädning
  6. Duscha
  7. Borsta tänderna
Sen får man vikta sina önskemål, för det är sällan det blir full pott.
  • Högt placerat kylskåp
  • Ljust träslag
  • Smart duschlösning. Gärna "Schwenkbad", duschkabin eller nåt smart. Inte draperi.
  • Taklucka/fönster i duschrum
  • Värmare med elpatron
  • Solpaneler
  • Kyl större än 80 liter
Om man behärskar tyska finns det många kanaler på Youtube att kolla på. Kan man inte tyska innan så lär man sig de viktigaste glosorna inom kort. Schränkchen, Schublade, Was kostet das?, Moin und hallo!, Viel spaß dabei.... Man fattar snart. ;)
Lycka till!
 

pase07

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28591
Medlemskap
2021
Vi köpte en Globe Traveller Voyager ZS, förvisso med långbädd (som blir enorm dubbelsäng) men ändå 5,99. Dieselvärmare, mkt förvaring och riktigt gediget bygge. Vi är mkt nöjda! Minus är att kylen sitter lågt.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Jag föll för Rapido V62 den enda plåtisen som jag hittat med köksdelen på vänster sida ” som större bilar har” föll också för den stora duschen. Kylskåp på 135 l var också viktigt. Fransk säng på 125 cm är en ny upplevelse som jag får återkomma till efter leverans.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Jag och sambon håller på att spara pengar till en plåtis, som vi sedan kommer åka runt med i Sverige och mestadels Europa.
Vi har helst tänkt oss en ny, men nyare begagnad funkar också.

Budgeten ligger på 500k-700k.
Plåtisien ska vara max 599cm lång, sängen ska vara på tvären.
Bra planerad för 2personer.

Har varit och kollat på sunlight cliff xv, VANtourer 600D och Fiat Pössl Globecar D-Line. Kollar även runt på blocket dagligen efter bra plåtisar.

Söker folk med erfarenhet av plåtisar, som är sugna på att dela med sig av sina erfarenheter.

Vilken plåtis får jag mest för pengarna? Vilken skulle du valt?

All hjälp och tips uppskattas:)

Inlägget är mer eller mindre omöjligt att svara mer preciserat på! Det kanske framgår efter alla inlägg som "spretar i 360 grader"!
"åka runt med i Sverige och ...", vinter camping är lite annat än att rulla runt under den svenska högsommaren. För vinter är det mer eller mindre ett måste att ha en diesel 6:a med elpatron. För som någon just skrev så suger gaskamin en tub från fre-sönd om det är minus 12-15 grader på dagen och 25-28 grader kallt nattetid. Och resor i södra Europa mitt i högsommaren kräver en A/C i bodelen för att ge tillvaron det den förtjänar, förutsätter också att det finns el på ställplats/camping.
Så mao. är alla plåtisar bra på sitt sätt, dock har de vitt skilda förutsättningar att klara alla väderförhållanden och kvalitetskrav samt utrustningskrav.
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Gör som jag, hyr en plåtis en vecka, eller längre, och prova om det funkar att leva så. Då upptäcker du kanske krav, t ex kylskåp inte på golvet, tvärbädd inte ok eller....
Fast gastank bra att ha, och 1 solcell på taket.
Jag köpte ny Pössl - 16.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.705
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Gör som jag, hyr en plåtis en vecka, eller längre, och prova om det funkar att leva så. Då upptäcker du kanske krav, t ex kylskåp inte på golvet, tvärbädd inte ok eller....
Fast gastank bra att ha, och 1 solcell på taket.
Jag köpte ny Pössl - 16.
Bra tänkt så gjorde jag också har en Pöösl 12 640 150 Hk har haft den i 5 år bytt kamrem n vi 11ⁿ mil solceller och dubbla batterier
 
Toppen