• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken navigator?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag är lite gammaldags och föredrar en navigator. Har haft flera TomTom Garmin och alla har gjort jobbet. Gick över till Garmin då de var lite enklare att lägga in egna POI i. Har en Garmin DriveSmart 61 i dag. Är nöjd de den tar mig dit jag vill. Bra med "livstids kartor och fartkameror". Finns lite att lära vad gäller uppdateringar, wi-fi funkar så där tycker jag. Använder oftast GarminExpress, stabilare och nödvändigt för uppdatering fartkameror. Sen är det en nackdel att man måste ha en Windows PC eller en Mac för att köra GarminExpress. Chromebook funkar inte. Poiloader måste man också ha i PCn om man ska ladda hem filer från andra hemsidor än HBK. HBKs är redan anpassade.
Som sagt navigator för mig, ingen mobil eller surfplatta till navigering. Men smaken är ju dela ....
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
säger som kalle i viken ! en separat gps lätt att fästa på instrumentbrädan och den gör jobbet med glans ! går du för att handla plocka ner och göm den inga synliga grejer i bilen ! har haft 4 tom tom fungerat klanderfritt ! de integrerade blir dyra att uppdatera i längden och verkar vara krångliga att handskas med men det kan vara en generationsfråga som allt annat tekniskt ! det skall vara enkla grejor finns annat att lägga tid på !
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Även TomTom har modeller som är anpassade för husbil. Garmin tycker jag har tappat mycket sedan Navteq kartorna blev Here, det mindre vägsystemet verkar de helt ha övergivit. I området som jag brukar köra finns vägar som byggdes för för ett antal år sedan men de finns fortfarande inte med på Here kartorna trots att det varit 30-40 uppdateringar sedan dess, omvänt så står det istället med vägar som inte har funnits på flera år. På Tele-Atlas kartorna (används av TomTom) brukar sådana här vägändringar finnas med efter en eller två uppdateringar.
 
R

RobbeS

Guest
Renodlade navigatorer har nog spelat ut sin roll så har du en surfplatta eller mobiltelefon med större skärm använd dom. Enklare att uppgradera och
Hej, efter första turen som husbilsägare provade vi ipad kopplat till padda med stor skärm. Goggle Maps hänger inte med. Missade flera avfarter. Nu tror vi att Garmin är bäst som har en modell just för husbilar. Vad rek. Ni andra som har erfarenhet?

Har du ipad med simkort? Om inte så måste du köpa en extern GPS dongel. Modellerna utan simkort saknar GPS och går enbart på wifi och då hänger dom inte med. Kör själv med ipad och en bad elf dongel och det fungerar bättre om jag jämför med dom renodlade navigatorerna jag haft under årens lopp.
 
R

RobbeS

Guest
Jo jag vet de,
men jag undrar varför just en ipad är en riktigt bra kombination med google maps.
Vad är fördelen jämfört med en Androidplatta eller en windowsplatta och google maps?

Lever nog kvar sen länge då ipad låg ljusår före Windows/Androidplattorna i utvecklingen precis som Macbook låg ljusår före PC. Sitter just nu själv med en PC som är min första på 25 år. Har bara kört Macbook tidigare eftersom dom helt enkel var bättre.
Så kort och gott så funkar nog en Androidplatta lika bra som en Ipad idag om man inte väljer den billigaste budgetvarianten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En fråga till er som kör med en iPad, hur placerar ni dem för att kunna läsa av den utan att ta blicken från vägen? Själv vill jag inte ha navigatorer som är större än 5" eftersom jag då kan ha dem i stort sett i siktfältet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Google Maps bör man undvika eftersom den bara funkar vid internettäckning.
En gratisversion är HereWeGo där man laddar ned de kartor som behövs.
Dessutom uppdateras både app och kartor regelbundet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En fråga till er som kör med en iPad, hur placerar ni dem för att kunna läsa av den utan att ta blicken från vägen? Själv vill jag inte ha navigatorer som är större än 5" eftersom jag då kan ha dem i stort sett i siktfältet.
I en hållare mitt uppe på ”instrumentbrädan”. På så sätt kan både förare och passagerare följa navigationen.
Bifogar bild
F693303F-CEB2-4D96-82A0-BDEF10C08FB5.jpeg

Kjell
 
F

F.d. 4220

Guest
Detta är en smaksak. Jag brukar använda Google maps eller Waze för att de är redo när jag vill åka, just för att de är online.
CoPilot, Sygic och Here vill alltsom oftast inte vara med utan att man ger dem lite kärlek och laddar ner saker i bortåt 15 minuter innan de är redo att hjälpa till. Ja, jag vet att det beror på att jag använder dem sällan, men det är irriterande när man plötsligt behöver iväg nånstans.
Så det gör att dessa appar används ännu mer sällan, eftersom jag inte känner att jag kan lita på att de är redo när jag behöver dem.

Det skulle dock inte falla mig in att kategoriskt avfärda dessa offline appar bara för att deras funktion inte helt hundra stämmer överens med mitt användningsmönster. När jag väl använder dem har de alla sina styrkor och svagheter.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Google Maps bör man undvika eftersom den bara funkar vid internettäckning.
En gratisversion är HereWeGo där man laddar ned de kartor som behövs.
Dessutom uppdateras både app och kartor regelbundet.

Är HereWeGo bättre än Igo och fungerar den off line? Använder Igo och har vart nöjd med den.
 
S

Sören-6830

Guest
En fråga till er som kör med en iPad, hur placerar ni dem för att kunna läsa av den utan att ta blicken från vägen? Själv vill jag inte ha navigatorer som är större än 5" eftersom jag då kan ha dem i stort sett i siktfältet.
Har en hållare från Kjell & Co, placering i mitten över radio/fast GPS, fungerar utmärkt.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
iPad 5:e generationen med GPS och SIM kort, tyvärr gav nätverkskortet upp i Frankrike förra året men hem kom vi i alla fall.
Har laddat den med Sygic som jag kör i Offline läge, fungerar utmärkt ! Allt sitter i en hållare från Kjell & co Som jag lätt tar bort då vi parkerar.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Brukar köpa en ny vägatlas vart tredje år, frugan är mycket trevligare än burkrösterna på diverse GPSer. Dessutom vet hon vägen mycket bättre än dom i alla fall. Hon vet vägen bättre när jag är kartläsare också. Vi har sett många små fina samhällen i Sverige. I smyg använder jag Maps, men kartboken är lite rolig, för man får en överblick som man tappar när man kör enbart efter GPS.
 
Toppen