• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken motor???????

F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vilken motor???????

Jag väljer bort Fiatmotorer om det går.:wink:


Hej,

Skulle Du kunna tänka Dig en IVECO-motor?

På toppen på 3.0-motorn som sitter i min Hymer campingbuss (byggd på Fiat Ducato) finns texten "IVECO" ingjutet.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Vilken motor???????

Klart att det går. Det gjorde vi också.
Valde Volkswagens turbofemma med på 130 hkr men, femcylindrig.
Ger 340 newtonmeter vid dubbla tomgångsvarvet, 1600 v/m i 90 km.
En ypperlig motor slipper dessutom kamremmar.
Mvh
 
L

linde

Guest
Sv: Vilken motor???????

Tyskarna kallar FIAt för Fehler Im Alle Teilen. Så illa är det nog inte och jag förstår att det är en prisfråga men MB eller VW känns tryggare. Kan tyckas lite underligt att man bygger en lyxig o dyr husbil och sedan slänger man in en drivlina från FIAT (fast vid närmare eftertanke så rullar kanske inte en husbil så mycket så varför inte).
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Det är konstigt att såväl MB, VW och nästan alla andra motortillverkare då har kopierat Fiats uppfinning Common Rail-insprutning.
:D
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

Jeg har ikke sett 5-cylinder motorene i nye biler - stemmer det at de ikke klarte å få de til EURO-5? Vet de måtte bruke både ad-blue og partikkelfilter for å klare EURO-4 på disse motorene. Iveco har ikke ad-blue på de "små" motorene opp til 3L selv for EURO-6, er ikke sikker på om de måste har partikkelfilter for denne klassen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Eftersom trådskaparen har valt motor så tillåter jag mig en liten"off topic".
:)
Volkswagen äger 20% av Suzuki.
Ändå har Suzuki tecknat kontrakt om köp av dieselmotorer från........ just det: Fiat.
Säga vad man vill om jappsarna men kvalitetsmedvetna är de.
:D:D
//W
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Nu pratas det ju de gamla motorerna igen? Nya 2,3 har 150hk och 350 Nm vid 1500 varv/min, alltså mycket nära gamla 3,0, med mindre bräsleförbrukning! :)

Nu har ju jag 3,0l motorn men inte kan man väl påstå att 350 Nm är nästan som 400 Nm som 3,0l motorn har.:wideeyed:

Därom inte sagt att den nya 150hk motorn är dålig. Förmodligen den som passar dom flesta.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Köpte en importerad Burstner

I 710 eleganse total

vikt 5 ton
Kört nu 300 mil i Tyskland ett smitt
1liter milen
Motor 2,3 Fiat med kCR trimbox.Jag är nöjd går den går tyst också..:yes:
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Jag skulle före dra den större motorn !
Har prövat den mindre men det är vär de extra kronorna och så slipper man kamrems byte den stora har kedja.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken motor???????

Har du hunnit köra den nya 2,3:an? För det är ju rätt stor skillnad, mer vridmoment vid mycket lägre varv, tillsammans med 20 Hk till! :)
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Vilken motor???????

Jag kunde studera den "nya " 177 hkr motorn på Dysseldorfmässan. När front-
plåten var bortplockad framgår att den har både kedja och kamrem. Varför ?
Mvh
 

GunillaoFolke

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2024
Sv: Vilken motor???????

Har sett era frågor och kanske kan få lite råd. Vi har bestämt oss för att bli med husbil inom en snar framtid och lämna under skotta snöperioden för att slippa ryggskott och slippa frysa. Har sett ut några bilar som vi är intresserade av och har fått veta att 90 % av husbilarna har Fiatmotor. De bilar som vi fastnat för har Renaultmotorer.
Bil ett 2007 som är mest intressant har en Renault Master 3,0dCI 100 KW (136 PS) 7230 lång
Bil två har ? Stauraum Renault mit 3 Liter 136PS 7195 lång
Snälla är det någon som kan säga om dessa är helt ok. Är det helt tokigt att köpa en husbil med Renaultmotor. Vi har haft franska personbilar men alltid haft otur med dem. Hoppas det inte är så med Renault diesel i Husbilar.
De bilar vi tittat ut passar oss så himla bra med långbäddar och toa längst bak. Ska man bo i bilen under ca 4 månader så vill man ju ha det rymligt.
:wub:Gunilla som hoppas på råd
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vilken motor???????

Jag läste en "företagartidning" på lunchen i dag där de nya Fiat motorerna redovisades.
Då detta var en svenskspråkig artikel kan det finnas översättningsfel (vanligt) eller andra faktafel men baserat på de uppgifterna anser jag att alla de nya/omarbetade motorerna ser ut att vara mycket bra motorer!

Mitt val blir 2,3 150hk om inte prisskilnaden är mycket stor mot 130hk-motorn.
Den i övrigt nästan identiska 130hk-motorn har enligt dessa uppgifter inte VNT-turbo (variabel turbingeometri) vilket känns gammalt i dag.
De har samma specade förbrukning men jag gissar att den starkare 150-motorn knappast tar mer under vanlig körning, snarare tvärt om om den äldre nu har en gammal "Wastegate-turbo".
Vidare har alla nya motorer (utom den minsta?) ett modernt EGR-system med EGR-kylare vilket är ett mycket bra sätt att kontrollera NOx-utsläpp som är dieselns akilleshäl.
Genom att justera förbränningstemperaturen med kyld EGR kan man hålla nere NOx utan att ta till den vanliga metoden med lägre förtändning samt mer bränsle vid en given effekt.
Man kan alltså sträva efter högt medelförbränningstryck (högt BMEP, givetvis håller man koll på max peak-tryck) med hjälp av hög förtändning och därmed få låg förbrukning/låg BSFC.
Utan ett bra EGR-system ger detta höga NOx-värden vilket är en del i förklaringen till att en del nyare personbilsdieslar tar mer bränsle än förr, de har sänkt NOx med hjälp av mer bränsle.
Insprutningstrycket hos de nya motorerna är höjt till 1800 bar för att alla övriga emmisioner ska hållas nere och ytterligare sänka förbrukningen, helt i linje med andra tillverkare.
Den största motorn är givetvis rätt för större fordon men jag tror på 150hk motorn som för mig verkar ha "alla rätt" för de flesta husbilar.
De skiljer som sagt en del i vikt och den specade förbrukningen är 12% högre för den större motorn.
Sedan är den kanske lite dyrare att köpa också?
Alla motorer verkar dock vara bra val!

Som sagt är denna analys baserat på uppgifter i en tidning.

Litet klipp på VNT-turbo

VNT turbocharger cutaway animation - YouTube
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Vilken motor???????

Hajj. Har ingen erfarenhet av Renault´s 3 liters motorer men har haft en 2,5l 150hk som gått alldeles utmärkt i 5 år. Låg bränsleförbrukning, bra drag vid omkörning.
Körde nu i augusti norska kusten från Trondheim till Norkapp via Lofoten och genom Sverige hem, totalt 760mil!! Snittförbrukning 0,9l/mil. snitthastighet 60km/tim. Har märkt att förbrukningen ökar med kvadraten på hastigheten över 90km/tim så därför håller vi sällan över 90. Man har ju semester så varför stressa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken motor???????

Varför inte ta steget fullt ut och välja Fiats 3-litersmotor med 180 hkr?

Eftersom personbilarna, åtminstone de tyska, har 3-litersmotorer på 250-300 hkr så borde det inte vara en utopi med en sådan i en husbil. Ett vridmoment på ca 600 Newtonmeter skulle sitta fint i en bil med dubbla vikten mot en personbil. Bränsleförbrukningen lär inte bli högre tack vare ny teknik.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vilken motor???????

Vill minnas att jag läst i Pro mobil att förbrukningen med 180 hk exakt samma som 150 hk vid en hastighet på 100 km men tystare motorljud.
Leif
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Vilken motor???????

Går det att se vilken motor det är, 130 eller 150 Multijet? Jag menar inte kodbeteckningen utan mer "fysiskt"?
Tacksam för lite hjälp.

Hobby01
 
Toppen