• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken laddström till Biltemas SMF-batteri?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har köpt ett fritidsbatteri av SMF-typ på Biltema, Fritidsbatteri Marin, 12 V, 73 Ah.
Batteriet ska användas till en elmotor som är till en liten gummibåt som vi har med oss i husbilen. Jag har tidigare använt ett gammalt batteri som är kass som inte tar emot laddning längre så köpte ett nytt.
Samtidigt så sa säljaren på Biltema att man kan använda en kraftigare laddare än den CTEK-laddaren jag har som laddar med 5A (det tog ett dygn att ladda batteriet till hälften). Så jag köpte den laddaren som ger 15A: Batteriladdare 12/24 V, 15 A
Men, när jag nu ska ladda det så blir jag mycket konfunderad. Dels så finns det ingen info om hur man laddar SMF-batterier, alltså vilken inställning man gör på laddaren? Ska det vara STD (standard) max 14,4 V?
När jag läser vidare på infon så står det att detta batteri inte får laddas med högre än 7A? Men om man klickar på länken till ett datablad för detta batteri så verkar det som att max "charge acceptance" är 18A.
Vad är det som gäller?
Kommer den här laddaren att funka eller måste jag byta den till en annan laddare eller helt enkelt använda min Ctek på 5A?

Tacksam för svar!

/Ludde
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-07-23 kl. 12.11.30.png
    Skärmavbild 2022-07-23 kl. 12.11.30.png
    297,3 KB · Visningar: 19
  • Skärmavbild 2022-07-23 kl. 12.14.17.png
    Skärmavbild 2022-07-23 kl. 12.14.17.png
    103,5 KB · Visningar: 19

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Använd du din 15A laddare inställd på vanligt STD bly 14,4V. Det finns en tumregel på 10% av Ah som laddare men det är inget problem att gå högre. Batteriet kommer att själv begränsa strömmen när det börjar blir fullt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Använd du din 15A laddare inställd på vanligt STD bly 14,4V. Det finns en tumregel på 10% av Ah som laddare men det är inget problem att gå högre. Batteriet kommer att själv begränsa strömmen när det börjar blir fullt.
Tusen tack för snabbt svar, men vad menas med de olika uppgifterna? Betyder de olika eller kan de ha skrivit fel?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Använd du din 15A laddare inställd på vanligt STD bly 14,4V. Det finns en tumregel på 10% av Ah som laddare men det är inget problem att gå högre. Batteriet kommer att själv begränsa strömmen när det börjar blir fullt.
En annan fråga! Om man seriekopplar två sådan här batterier, är det möjligt att ladda bägge samtidigt med en laddare då, men med 24V inställt? Motorn är nämligen en 24V motor och det hade varit mer rationellt om man kunde ladda bägge batterierna samtidigt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ja visst kan du ladda båda batterier seriekopplade med laddaren inställd på 24V. Din laddare ger då max 7,5A vid 24V.
Du kan ju även ladda båda batterier parallellkopplade och laddaren på 12V och de får då 7,5A var som max.
Se till så att du har grov kabel ( tex startkabel) mellan batterier och + på ena och - på andra batteriet.
Vad Biltema skriver i sina datablad får man alltid ta med en nypa salt för det är inte några tekniker som skriver dem.
Som du ser specar de laddaren från 45-300Ah så det är mer bulkladdtiden som påverkas.
 
Toppen