• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken laddare till litium batteri

enslow

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
40907
Medlemskap
2025
Enligt en verkstad så måste vi byta laddare om vi byter bodelsbatteri till ett litium batteri på 200-300a.

Skickar med 2 bilder på våra laddare och vill gärna höra med någon som kan vad som gäller.

Kan vi använda dom vi har eller måste vi byta en eller bägge?

Om vi måste byta vill vi gärna få tips på någon laddare som är bra samt bra pris.

Tacksam för hjälp/Enslow

Bilagor

• 20250611_131048.jpg
    20250611_131048.jpg
    1,8 MB · Visningar: 108
  • 20250611_131039.jpg
    20250611_131039.jpg
    1,6 MB · Visningar: 106

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag skulle bara byta ut solpanel-regulatorn till en mppt med litium-val, och ställa om cbe-laddaren till GEL, sedan ut och provcampa, tycker ni sen att laddaren är för liten så kan man ju i efterhand byta mot en kraftigare.
Jag har åkt fyra säsonger utan 230V-laddare efter jag bytte ut bobatteriet till Litium, i vintras monterade jag dock en Victronladdare, har dock inte använts ännu i år då vi inte haft tillgång till 230V när vi campat.
Hela vitsen med att byta till Litiumbatteri är att inte behöva ansluta sig till extern 230V ;)

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Se PeterKs svar. Om jag skulle byta något så hade jag också bytt solcellsladdaren till en MPPT mest för att de är effektivare, inte för att den du har inte funkar. Kör på och tycker du inte att det funkar så är det ju lätt att byta laddarna själv.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Byt solcellregulatorn till en MPPT t.ex Victron 15A. Laddaren kan du använda med AGM/GEL-läget. Dock tycker jag att 16A är lite klent. Den skulle jag nog byta ut t.ex. till en Dometic 30A som även har en 2A utgång för startbatteriet. De har numera även läge för LiFePo batteri.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ok räcker det med en Victron mppt 100/20-48 20A eller?
Det beror på hur hög installerad solpanelseffekt du har.

De 20A som anges, är max ström ut ur regulatorn till batteriet.
För att få ut 20A vid 13,7V (laddspänning) behöver du har solpaneler med ca 340W installerad effekt.
I praktiken får man inte ut mer än 75-80% max, av vad panelen har i uppgiven uteffekt.

Detta innebär att har du mindre än ca 350W på taket är "Victron mppt 100/20-48 20A" ett bra val.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja så än en gång prova, du ska ju skaffa ett ganska ok bodelsbatteri. Beroende på din elförbrukning och vad du har haft innan så tycker jag att du ska prova.

Ska du skaffa 200A batteri så kommer en 16A laddare att ladda upp det från noll på på ca 12 timmar. Har du klarat dig på 2 gånger 95 Ah AGM så måste du förstå att ett LiFePo4 batteri på 200 Ah motsvarar ca 4 stycken sådana. Nu framgår ju inte hur din batterikonfiguration sett ut tidigare men då det är en vanlig konfiguration tog jag den som exempel.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Enligt en verkstad så måste vi byta laddare om vi byter bodelsbatteri till ett litium batteri på 200-300a.

Skickar med 2 bilder på våra laddare och vill gärna höra med någon som kan vad som gäller.

Om vi måste byta vill vi gärna få tips på någon laddare som är bra samt bra pris.

Tacksam för hjälp/Enslow
Har samma laddare i vår bil
Enligt B i Ö tål den inte den belastning ett Litiumbatteri ger, då det blir max ström till fulladdat
Vi har valt att slå ifrån då solceller och körning ger tillräcklig laddning
Om vi hamnar i skugga vid längre stopp kan jag slå på, men det har inte hänt än på 1,5 år

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025

Tacksam för hjälp/Enslow
Jag har samma 230 v laddare, helt nöjd med funktionaliteten. Använt den en natt i april i år inför första turen, efter det har solpanelerna räckt till.

314 Ah LFP, 305 W solpaneler, Victron 15 A MPPT solpanelregulator. Kompressorkylskåp.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Enligt B i Ö tål den inte den belastning ett Litiumbatteri ger, då det blir max ström till fulladdat
Låter lite konstigt att en laddare som är specificerad med 16A inte ska kunna ge 16A så länge mottagaren vill ha det.
Vi kör med vår originalladdare (dock annat märke) som ger 18A. och så länge man är ok med att det är lite långsammare (än vad det kunnat vara med annan laddare) - så fungerar det utmärkt.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Låter lite konstigt att en laddare som är specificerad med 16A inte ska kunna ge 16A så länge mottagaren vill ha det.
Vi kör med vår originalladdare (dock annat märke) som ger 18A. och så länge man är ok med att det är lite långsammare (än vad det kunnat vara med annan laddare) - så fungerar det utmärkt.
Misstänker att du har en schaudt ebl. Vilket läge laddar du med. Blysyra eller gel

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det brukar vara CV (absorbtion) som har längre tid i GEL-läget.

I CC (bulk) öser det på med max ström, upp till en spänning avsedd för blybatterier, då växlar laddaren till CV och slutligen till uh-laddning.
Då spänningen är högre i LFP-batteriet så "luras" blyladdarna att växla till CV alldeles för tidigt, då är GEL-läget bra med sin långa CV-fas, och man når förhoppningsvis 100% SoC.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har samma laddare i vår bil
Vi har valt att slå ifrån då solceller och körning ger tillräcklig laddning
Om vi hamnar i skugga vid längre stopp kan jag slå på, men det har inte hänt än på 1,5 år
Visst tål den full laddning har den i min bil till litium, du kan behöva starta om den någon gång för att ladda fullt, men BiÖ brukar installera Victron 50A ca 15000kr.

Toppen