• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken kamera för 3000-4000?

F

F.d. 53197

Guest
Hej!
Vi har bara haft små automatiska kameror förut, men vill nu ha någon sorts systemkamera. Dottern på 11 år är intresserad av att lära sig mer, och kommer nog att vara den som tar mest kort, men vi vill också lära oss. Vi vill ta semesterbilder, och kanske lite naturbilder.

Vad är skillnaden på en vanlig systemkamera och på en kompaktsystemkamera, annat än att den lilla bara har en skärm att titta på? Vad ska man välja? Det lilla formatet lockar ju, men vad förlorar man?

Är det någon här som har tips på vad vi ska köpa, eller inte köpa? (Beskrivningarna på de olika kamerorna säger mig ingenting - det kunde lika gärna varit kinesiska)

Tacksam för all hjälp!
/Jessika
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Vad är skillnaden på en vanlig systemkamera och på en kompaktsystemkamera, annat än att den lilla bara har en skärm att titta på? Vad ska man välja? Det lilla formatet lockar ju, men vad förlorar man? /Jessika

En kompakt systemkamera har ingen spegel som tar plats och i regel en mindre sensor. Till skillnad mot en vanlig kompaktkamera har systemkameran utbytbara objektiv som bara de kostar mer än en hel kompaktkamera. För 3-4000 kr får man knappast en ny bra systemkamera (bara objektivet kostar mer) så jag skulle nog föreslå en bra kompaktkamera eller möjligen en begagnad spegellös systemkamera. Sök priser på nya kameror på Prisjakt.nu och begagnat på Blocket och Tradera!
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Hej!
Vi har bara haft små automatiska kameror förut, men vill nu ha någon sorts systemkamera. Dottern på 11 år är intresserad av att lära sig mer, och kommer nog att vara den som tar mest kort, men vi vill också lära oss. Vi vill ta semesterbilder, och kanske lite naturbilder.

Vad är skillnaden på en vanlig systemkamera och på en kompaktsystemkamera, annat än att den lilla bara har en skärm att titta på? Vad ska man välja? Det lilla formatet lockar ju, men vad förlorar man?

Är det någon här som har tips på vad vi ska köpa, eller inte köpa? (Beskrivningarna på de olika kamerorna säger mig ingenting - det kunde lika gärna varit kinesiska)

Tacksam för all hjälp!
/Jessika

Jag skulle rekommendera något sånt här:
Canon EOS 1100D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 III digital systemkamera

Canons instegsmodell. Med den kan man lära sig mycket och man har mer frihet än med en kompaktkamera. Perfekt för dottern att lära sig mer.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Jag tycker att det finns många bra begagnade systemkameror till salu på Tradera. Själv har jag haft nya dyra Canonkameror med dyr optik men upptäckt att man kan få samma fotokvalitet till betydligt lägre priser. Sony gör bra kameror. Fördelen med Sony är det finns många gamla högkvalitativa Minoltaobjektiv på marknaden idag till mycket rimliga priser.

Är man ny i systemkameravärlden ska man nog tänka sig för innan man investerar tungt i nya dyra prylar! Många tröttnar på att bära runt på stor och tung utrustning och värdeminskningen är rejäl numera eftersom det hela tiden kommer uppdateringar som vissa av oss bara måste ha. Utvecklingen har gått såpass långt nu så att digitala systemkameror är lika bra som analoga systemkameror var för femtio år sedan.

Kolla på Tradera! Där finns mycket godis!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

När det fotointresserade ungdomar räcker det faktiskt med en billig systemkamera som instegsmodell. Om och när det sedan visar sig att fotointresset håller i sig kan man ju enkelt skaffa mer utrustning och tillbehör efter "behov" och önskemål.
När kraven på kvalitet sedan ökar är det ju lätt att sälja av och ersätta efterhand med "nödvändiga" tillbehör.
Och skulle intresset avtar är det ju bara att sälja av och använda en skaplig kompaktkamera eller varför inte en telefon med skaplig kamera.

Det viktigaste sedan är nog att visa uppskattning och berömma barnets alster för att sporra och hålla intresset vid liv.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Tveksamt om en systemkamera är rätt för en 11-åring, om det inte har fotograferats mycket förut. Börja med en bra kompaktkamera, den går alltid att ta med. Systemkameran är klumpig att släpa på t.ex. när man cyklar. Fotografering är 90% intresse, resten apparaterna!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Montreal er rakt på sak, et godt robust kompaktkamera med noe innstillingsmuligheter og gjerne zoom skaper fotoglede. For tidlig start med et tungt systemkamera kan drepe fotogleden. Om kamera har muligheter til å lagre bilder i RAW format så åpner en og for mer kreativitet i bildebehandlingen i ettertid på PC, men start først med bilder i maksimalkvalitet JPEG - minnebrikker og diskplass er billig :cool:

Neste steg opp kan være et kompakt systemkamera uten speil - finnes under mange varianter fra i praksis et kompaktkamera med mulighet for bytte av objektiv til kamera med fullformat sensor som bruker samme objektiver som de store tunge systemkameraene. Dette steget forutsetter at brukeren virkelig savner disse mulighetene i sin enklere løsning.

Selv gikk jeg som ung hele veien på analogt utstyr fra bokskamera (hoppet over instamatic) til tungt systemkamera og senere som godt voksen til analog kompakt før overgangen til digital kompakt. Tror mitt neste kamera godt kan bli en Samsung Galaxy S4 Camera om ikke prisen blir helt gal - en smartphone som også er et kompakt kamera med 10X Zoom!
 
S

Stråken

Guest
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Jag köpte en Nikon Coolpix P510, med fast objektiv med 42x Zoom för 2790 kr. En mycket behändig kamera och bra kvalite på bilderna, 16,1 M pixlar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Tror mitt neste kamera godt kan bli en Samsung Galaxy S4 Camera om ikke prisen blir helt gal - en smartphone som også er et kompakt kamera med 10X Zoom!

Jag tror också på en kamera med uppkopplingsmöjlighet! Helst med både WiFi och simkort. På så sätt behöver man ingen dator för att föra över bilder, de hamnar automatiskt i tex Dropbox. Att man dessutom kan använda kameran för att surfa på nätet och tom att ringa med måste tilltala ungdomar (och pensionärer).

Jag använder nästan uteslutande min Galaxy Camera med 16 Mpixel och 21 ggr zoom samt 4,8 tums skärm tack vare dess mångsidighet. Idag är priset ca 3500 kr.

a20130524_22.JPG

Aabenraa 12 maj med Galaxy Camera.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Ja Anders det er just saken med siste ukes produktlansering fra Samsung, baksiden er en Galaxy S4 telefon - forsiden et 10X Zoom kompaktkamera med 16 Mpix og blitz. At telefonen har LTE på alle band og Bluetooth 3.0 sammen med WiFi N gjør den ikke mindre universell. Pris ved preorder i Tyskland rundt €500 (eller var det 600 :rolleyes: - finner ikke igjen notatet i dag).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Jag läste om den, det var därför jag hakade på!
Jag tror att de flesta kameratillverkare tar efter och kombinerar smarta telefoner med "riktig kameradel".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Hej!

Vad är skillnaden på en vanlig systemkamera och på en kompaktsystemkamera, annat än att den lilla bara har en skärm att titta på? Vad ska man välja? Det lilla formatet lockar ju, men vad förlorar man?

Tacksam för all hjälp!
/Jessika

Skillnaden är enorm! För det första är greppet mycket bättre i en stor kamera. Hänger man på ett rejält teleobjektiv på en liten "modesystemkamera" så blir den svårhanterlig. Antalet direktvalsknappar blir också begränsat liksom ibland möjligheten till vettig mranuell fokusering!

Är man genuint intresserad av systemkamerans möjligheter så är den lilla "salongsfähiga" systemkameran bara en fördyrande omväg till målet: en riktig systemkamera! Allra helst en fullformatskamera (24 x 36) men då blir det dyrt! När man har skaffat sig bra optik så kan man ju så småningom tänka sig att uppgradera till en "fullformatare" med stor sensor och använda samma objektiv, ta det i omgångar, så att säga!

Så tycker jag.

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Jag köpte en Nikon Coolpix P510, med fast objektiv med 42x Zoom för 2790 kr. En mycket behändig kamera och bra kvalite på bilderna, 16,1 M pixlar.

Jag köpte en likadan i vintras och är mycket nöjd med den. Har haft systemkameror förut men denna tar jag med mycket mer.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Försök hitta en lokal fotoklubb som din dotter kan gå med i. De brukar ha ungdomssektioner. Där kan hon troligen hitta en lämplig begagnad kamera att börja med. Det jag skulle söka efter är en lagom stor kompakt med manuella inställningsmöjligheter. Inget kombinations tjosan med telefon och kamera de brukar inte vara bra till nått, bara kompromisser.

Bli medlem! | Surte Fotoklubb
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Jag har alltid använt spegelreflexkameror fram till årsskiftet då jag kompletterade med en spegellös systemkamera. Jag tycker denna funkar riktigt bra och har ett behändigt format trots en sensor i APS-C format.

I en väska ca 11 * 30 * 25cm ryms kamera med ett 18-55mm objektiv, ett 10-18mm vidvinkel, en 50mm/1,8 kort "tele" och ett 55-210mm tele, en ganska stor blixt och ett litet ministativ. Smidigt men ändå ganska heltäckande om man bortser från specialintressen som makro- eller djurfoto. Kameran har alla inställningsmöjligheter som rimligtvis kan begäras i ett så litet format, filmfunktioner i ett antal för mig okända varianter (filmar aldrig), inbyggd sökare (visserligen elektronisk men faktiskt ganska bra), JPEG och/eller RAW och en 24 Mp sensor. Det där med sökare tycker jag är mycket viktigt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en kamera med enbart bildskärm som sökare. Det är alldeles för svårt att hålla kameran stabilt om man skall hålla den på mer eller mindre utsträckta armar och utan stöd av pannan. I solljus blir det dessutom svårt att se sökarbilden på en skärm.

Trots min vana vid spegelreflexkameror så skulle jag nog idag ha köpt en spegellös systemkamera till att börja med.

En viktig sak som lätt glöms bort vid köp av kompaktkameror, och som idag har börjat bli bättre, är slutarfördröjning eller shutter lag. Det är den tid som det tar för kameran från det att jag trycker ner avtryckaren tills bilden verkligen tas. Förr var denna tid besvärande lång men har numera minimerats betydligt på många kameror medan den alltid varit försumbar på systemkameror. Vid fotografering av rörliga motiv är detta av stor vikt. Hur många barn har inte missats i någon rolig situation för att kameran varit för långsam? Glöm alltså inte att kika på detta vid val av kamera.

Min väska med spegelös systemkamera och tillbehör kostar visserligen lite mer än trådskaparens förutsättning i rubriken men det går säkert att hitta ett begagnat hus med normalzoomen i detta prisintervall.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Jag har jämfört flera kompaktkameror med systemkameror och kommit fram till att sensorns storlek är väldigt avgörande. En billig systemkamera med kitoptiken ger bättre skärpa och upplösning än dyrare kompaktkameror med liten sensor. En annan negativ effekt av små sensorer är att högdagrarna (ljusa partier) gärna gror igen och detaljer försvinner!

Därmed inte sagt att kompaktkamerorna är dåliga på något sätt men en stor god sensor slår alltid en liten god sensor!
Det Michael Johansson skriver om slutarrfödröjning är också en faktor värd att beakta!

Jappe
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

Hej
Jag skulle ALDRIG köpa en dyr kamera till en 11:a åring.Men det är jag, det med vanligt bondförnuft.
Lycka till,
/Vidhem
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken kamera för 3000-4000?

En modern kompaktkamera har visserligen mindre sensor men en hel del hjälpprogram för att underlätta fotograferandet.

image.jpg

En kamera med hyfsad optik men med liten sensor måttlig upplösning duger gott till att producera bilder för bloggar, forum, och sociala media.
Det kan t.o.m. vara svårt att se skillnad på en bild tagen med en telefon och en systemkamera.
 
Toppen