• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil ska man leta efter?!

Swiftjonne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Olofström
HBK-Nr
15538
Medlemskap
2025
Hej på er.

Är inte så erfaren med husbil, faktiskt bara 1:a året med den och jag trivs som fisken i vattnet med denna underbara bil som man har tillbringat nästan hela våren, sommaren o ända fram till nu!

Har åkt o sett mycket nu när man inte haft möjlighet o verkligen fått koppla av ordentligt i min rimor superbrigg 699!

Nu undrar man på vilken modell som är vardaglig och som funkar bra som kan bli den nästa husbil som man ska byta upp sig till.

Hört av många att "Carthago" är en kvalité husbil, sen att kabe är en bil byggd för nordiska klimatet o förhållanden.

Men ser mycket dethleffs o eura mobil, hört även att detta är också bra byggda bilar!

Så min tanke är det att det är för många husbilsmärken och man själv blir som ett frågetecken vilken husbil man ska satsa på så att man blir helt nöjd med bo bilen!

Tacksam för svar!

//Jonatan
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil ska man leta efter?!

Om du talar om vilka behov du har beträffande tex sängplatser, vilka tider på året du vill använda den (vinteregenskaper) och ungefär vilken prisklass du tänker dig, så får du nog fler tips!
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Vilken husbil ska man leta efter?!

Att välja husbil är en stor grej. Bästa sättet är nog att skriva ned vilka önskemål som husbilen ska vara, åka till husbilshandlare som har många olika fabrikat och se hur de funkar i allmänhet under året. Det kommer att bli många besök innan man kommer att hitta rätt sort av husbil. /Bernt
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil ska man leta efter?!

Ser att du har en alkovbil i avataren. Om du inte bor där det finns ett kluster av husbilshandlare så lyser alkover med sin frånvaro i hallarna.
Vill du ha lite att välja på får du surfa till mobile.de och titta på utbudet i Tyskland.
Tittar du på nyare husbilar så är väl inga direkt dåliga snarare att en del är bättre.
Ska du inte vintercampa så verkar det onödigt att slänga ut upp till en halv miljon extra för att få en *svensk vinterbil.

*Tillverkas i Sverige, men kyl, toa, spis, etc är av samma fabrikat som billiga instegshusbilar.



Peter :)
 
Senast ändrad:
B

Bergåsen

Guest
Sv: Vilken husbil ska man leta efter?!

Hej på er.

Är inte så erfaren med husbil, faktiskt bara 1:a året med den och jag trivs som fisken i vattnet med denna underbara bil som man har tillbringat nästan hela våren, sommaren o ända fram till nu!

Har åkt o sett mycket nu när man inte haft möjlighet o verkligen fått koppla av ordentligt i min rimor superbrigg 699!

Nu undrar man på vilken modell som är vardaglig och som funkar bra som kan bli den nästa husbil som man ska byta upp sig till.

Hört av många att "Carthago" är en kvalité husbil, sen att kabe är en bil byggd för nordiska klimatet o förhållanden.

Men ser mycket dethleffs o eura mobil, hört även att detta är också bra byggda bilar!

Så min tanke är det att det är för många husbilsmärken och man själv blir som ett frågetecken vilken husbil man ska satsa på så att man blir helt nöjd med bo bilen!

Tacksam för svar!

//Jonatan

Hej!
Vad tycker du är dåligt på den du har? Varför byta?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilken husbil ska man leta efter?!

Letar du efter en större alkovbil finns det fina från Concorde, Phoenix och Frankia. Du får nog titta på mobile.de för i Sverige är de mycket ovanliga. Finns dock endel i tyskland till bra priser.
 
Toppen