• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil har bästa kör och åkkomforten?

F

F.d. 54910

Guest
Jag undrar om det finns någon husbil som har kör och åkkomfort liknande den som en långfärdsbuss har?
Dvs inästan inga vibrationer när mn kör och mjuk fjädring och sköna mjuka stolar.
Är det bara vissa amerikanska husbilar som har detta eller ska man välja en mindre husbil typ plåtis?
Vad har ni för förslag om priset eller storleken på husbilen i övrigt inte vägs in vilken är skönast att köra långsträckor om man ska ha en dagstur på ex 80 mil?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Fiat är urusel när det gäller komfort. Kort fjädringsväg och ofta för svaga fjädrar så den står på ändgummit redan från början. Mercedes Sprinter är lite bättre. Båda går att få bättre genom byte till helluftfjädring.
 

#GMLR

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26755
Medlemskap
2021
För långa etapper är en riktig förarstol ej att underskatta, passageraren vill nog ha en med
 
S

Sören-6830

Guest
Har helluftfjädring (med nivellering) på vår bil. Kan inte jämföra samma bil med standardfjädring men skillnaden mot vår förra bil av annat märke med standardfjädring upplever vi som stor. Hade ändå bytt framfjädrarna till Lesjöfors vilket skulle göra den bättre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är helnöjda med våra komfortstolar som man ställer in efter egen vikt. Använder inte mycket armstöd, men den finns där om man saknar variation. Kör man 20 - 30 mil åt gången är det inga som helst problem, men vi har testat även att köra 90 mil i ett kör (på hemvägen) och då ville man bara hem. Största problem för mig är korsryggen, vilket är mitt eget fel, några situpps om dagen skulle göra succen, men, men...

upload_2018-12-25_15-48-55.jpeg
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag undrar om det finns någon husbil som har kör och åkkomfort liknande den som en långfärdsbuss har?
Dvs inästan inga vibrationer när mn kör och mjuk fjädring och sköna mjuka stolar.
Är det bara vissa amerikanska husbilar som har detta eller ska man välja en mindre husbil typ plåtis?
Vad har ni för förslag om priset eller storleken på husbilen i övrigt inte vägs in vilken är skönast att köra långsträckor om man ska ha en dagstur på ex 80 mil?
Det du beskriver är ju det välkända Linergunget, då är det stora bilar med luftfjädring som gäller. När det handlar om bilar runt sju meter är det personbilskänslan som man kan få i bla. MB .
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
"Liner/turistbusskomfort gäller bara på hyfsat bra vägar.
Man kan inte komma undan fysikens lagar, ju större chassi/bil desto högre ofjädrad vikt.
Högre ofjädrad vikt ger stötar och vibrationer om frekvensen i ojämnheterna är stora.
Tex vilken personbil som helst har bättre fjädringskomfort över "tvättbrädsvägar" än en liner husbil.

På vägar med tjälskott och ojämnheter som kommer med längre intervall (antal i sekunden) är de tunga chassina mycket bra.
Kombinera dessa tunga chassin med en yrkesmässig stol, tryckluftfjädrad och med alla justermåner, blir kombon oslagbar. (om man inte kör mycket grusväg, se ovan)

I vår husbil har vi dessa förutsättningar, och kommentaren är baserad på erfarenhet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...och sen kommer alla gupp! Stora bussar i stadstrafik antingen flyger över ett gupp eller smyger över och så borde det vara även för stora husbilar. Jag kopplar på stolens tryckfjädring och märker inte så mycket själv, men det är helt andra bollar i köksregionen...

upload_2018-12-26_19-7-30.png
Snappade upp den här på nätet. Så känsligt det kan vara med bara ett litet misstag!
 

#GMLR

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26755
Medlemskap
2021
Ber om ursäkt Michel S
Jag tyckte jag läste ”större chassi/bil gav högre ofjädrad vikt.”
Men läste fel då, sorry.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en HB byggd på Mercedes chassi. Fantastiskt sköna stolar och orginal bladfjädrar, dock med kraftigare dämpare, inte speciellt svajig men därimot bullrig. Illa nog att vara hörselskadad men har väldigt svårt att föra samtal med dem som blir sittandes i de bakre regionerna. Fast jag har hört att det är lika illa på många moderna bilar.
 
Toppen