• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken GPS/Multimedia/backkameraenhet skall man köpa till en Fiat Ducato 2023

Kurjoviken

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
25875
Medlemskap
2024
Hej
Jag har köpt en ny Fiat Ducato husbil som inte har någon Radio GPS eller backkamera. Jag har fått som förslag från handlaren att installera en Kenwood DNR992RVS eller en DNX5190DABS. Det jag är mest intresserad av är att GPS:en är "husbilsanpassad" så att det går att ställa in höjd bredd och "husbilshastighet". Är det någon som har några tips. Bättre med god kvalitet och funktion än pris.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Hej
Jag har köpt en ny Fiat Ducato husbil som inte har någon Radio GPS eller backkamera. Jag har fått som förslag från handlaren att installera en Kenwood DNR992RVS eller en DNX5190DABS. Det jag är mest intresserad av är att GPS:en är "husbilsanpassad" så att det går att ställa in höjd bredd och "husbilshastighet". Är det någon som har några tips. Bättre med god kvalitet och funktion än pris.
Jag blev rekommenderad en Kenwood
när jag köpte min bil. Eftrr fyra år upphörde kartuppdateringarna. Det blev en kort livslängd. Jag har i alla fall radion
och backkameran kvar.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Zenec Z-E 3776 vore ett val. Allt hänger med för full integration med rattkontroll. Kan köpa 3 eller 7 års kartuppdateringar. Kan lägga in bilens storlek och vikt. Trådlös Apple Car play och Android auto.
 

RoLeSoll

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
28608
Medlemskap
2024
  • Jag har DNX5190DABS och DNX7190DABS och är inte nöjd. Den senare hade 3år kartuppdatering från Garmin som nu tog slut. Även senaste uppdateringen hade inte med vägar som var invigda för 1,5 år sedan. Körde i Kroatien. Min lösa Garmin GPS i personbilen hade uppdaterade vägar i Kroatien. Båda var uppdaterade före avresa i september. Har saknat nya vägavsnitt även i andra europeiska länder. Sena uppdateringar i Kenwood. Inga höjd och viktinställningar i min DNX7190DABS. Vikt och höjd borde vara inkluderat när det är monterat i husbil. DNX7190DABS är märkbart snabbare i sökning mm än den äldre DNX5190DABS. Kräv minst den men fundera på alternativ.
  • Jag skulle montera billig radio och separat Camping GPS med höjd och framförallt viktsinställning när bilen är över 3,5 ton. Enheten drar också el även avslagen. Behöver extra strömbrytare. Lycka till med ev alternativ!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej
Jag har köpt en ny Fiat Ducato husbil som inte har någon Radio GPS eller backkamera. Jag har fått som förslag från handlaren att installera en Kenwood DNR992RVS eller en DNX5190DABS. Det jag är mest intresserad av är att GPS:en är "husbilsanpassad" så att det går att ställa in höjd bredd och "husbilshastighet". Är det någon som har några tips. Bättre med god kvalitet och funktion än pris.
Hej
Jag hade köpt separata enheter för att maximera funktionen.
En bra stereo med bra ljud och bluetooth funktion för ljud och samtal.
Och sedan en garmin camper med deras trådlösa kamera som man sätter i nummerskyltshållaren ( följer med kameran) Enda nackdelen är att du får byta batteri var 3 månad. Sätts igång med röststyrning. Otroligt prisvärd och bra bild.
Inga kablar behöver kopplas.
Hade denna set up i förra husbilen. Fungerade perfekt..


Senaste husbilen hade redan fast backkamera monterad. Så jag satte garmin kameran vid gråvattenröret, så slipper jag gå av och kolla. Bara att backa till med full koll.

Mvh Per
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Har en Android radio sen tidigare nöjd men vill ha större skärm så den som kostar 2600kr har jagt köpt anpassad för fiat ducato plus dash cam o dab har jag lagt till grejorna skickas från Polen.
Du kan köra alla android appar nav campercontact osv
Blir instalation när utetemp blir bättre.
Min tidigare Kina android radio funkat utan problem sen 2019.
Här länk till den nya.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Nått att ha koll på. Trafikinformation. En del har fortfarande enbart TMC. Det är nedsläckt i flera länder. I min personbil har det sen ett antal år varit en fullständig deal-breaker - är inte trafikinformationen i realtid då kan jag inte ha bilen. En "hitta vägen navigator" utan vettig trafikinformation i husbilen vill jag ej heller ha. Det funkar ju jättebra i Google maps och Apple maps, men de har (ännu) inte storlek på husbil och jag är fullständigt ointresserad av ett alternativt vägförslag om jag fastnar under bron. Alternativt - att sitta i kö på Autobahn för att trafikinformationen är fullständigt inaktuell är ej heller kul.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Visst men då har du din telefon kopplad dit för det ändamålet och där hamnar även dina samtal och det är ingen lösning jag blir lycklig för.
 

Kurjoviken

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
25875
Medlemskap
2024
Tack!! för er respons. Jag får nog tänka om. Det ingår förberedelse för backkamera och backkamera så det ultimata kan det vara att installera stereo med apple carplay och med backkamera samt att ha en separat gps anpassad för husbilen.
 

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Vi kör med Garmins GPS 780 tillsammans med Garmins trådlösa backkamera BC 40. Det fungerar utmärkt för det mesta men det händer också, som med andra GPS-er, att den tappar kontakten med satellitsignalen en kort stund. GPS-en ansluts enkelt till cigarettändaruttaget och backkameran har en stadig hållare. Backkameran kan också enkelt tas bort och sättas tillbaka utan verktyg. GPS-en uppdateras över Internet och livstidsuppdatering ingår. Vi har en Fiat Ducato -17.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Har bytt min Androidmultimedia enhet igen till en ATOTO A6 som jag köpte på Amazon.se
och är sjukt nöjd med den, fantastiskt ljud, displayen är toppen, startar från avstängd till på på 2 sekunder.
Ljudkvaliteten skiljer sig enormt från billiga ali express skräp, carplay, android auto, bluetooth, usb, gps,m.m.
Kenwood är rena skiten jämfört som jag aldrig kommer att köpa igen.

 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Visst men då har du din telefon kopplad dit för det ändamålet och där hamnar även dina samtal och det är ingen lösning jag blir lycklig för.
Jeg kan sagtens benytte Android Auto uden at mine telefonsamtaler knyttes til GPS enheden. Det er bare at gennemgå de rigtige indstillinger under tilladelser.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Min åsikt här. Jag har en separat Garming som sitter monterad på instrumentbrädan den kan jag läsa av utan att tappa blicken på vägen
när man ska granska en skärm i radiofacket blir uppmärksamheten på vägen sämre. Jag väljer absolut hellre en bra radio och separat Gps,
Att det sedan blir kortare avstånd till skärmen och bättre vinkel är ju också en fördel.
 
Toppen