• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken Diesel i Tyskland?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
I sommar blir det en resa till Tyskland. Vi har en Fiat Ducato 3.0 2008. Vill tanka diesel utan eller med minimalt med utblandning. Vilken ska vi då välja?

Funderar på Mosel området. Tar gärna tips på fina vägar. Blir vår första resa utanför norden så vi har nog en del att lära.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.
I sommar blir det en resa till Tyskland. Vi har en Fiat Ducato 3.0 2008. Vill tanka diesel utan eller med minimalt med utblandning. Vilken ska vi då välja?

Funderar på Mosel området. Tar gärna tips på fina vägar. Blir vår första resa utanför norden så vi har nog en del att lära.
Här ett par av de mest kända.
SHELL V-POWER Diesel
ARAL ULTIMATE DIESEL
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av att tanka billig diesel i Tyskland är att använda Åfa/IDS-kort och tanka samma diesel som långtradarna. Undvik mackarna längs motorvägarna där det är dyrast.
Ja just bränslepriserna verkar kunna skilja rejält mellan olika mackar i Tyskland. Dyrast som sagt de stora utmed Autobahn.
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Min erfarenhet av att tanka billig diesel i Tyskland är att använda Åfa/IDS-kort och tanka samma diesel som långtradarna. Undvik mackarna längs motorvägarna där det är dyrast.
Går det att använda ÅFA- kortet utomlands?
Något vi har missat. Vilka kedjor kan man tanka på t.ex i Tyskland?
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Försök att ha god plats mellan bilen och pumpen så blir det lättare att ha koll. diesel är samma namn Eurodiesel är ett.
Kan vara billigare mot kvällen Kolla efter flaggor och namnstolpar om du kör motorväg finns autohof som är skyltat. lite lägre pris.
På dörren till macken står vilka kort som gäller. Autohof Guide: Raststätten an der Autobahn
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hur fungerar ”IDS” kort, vi har skaffat ett ÅFA kort förra året men använder kortet sällan pga ovana? Vi har alltid tankat med SEB’s kort (med deras växelkurs och valuta påslag), kanske dags att prova något nytt? Någon som kan förklara lite närmare? Det blir ”några” liter diesel t.o.r Sweden - Spanien. Frågan är om resan ska gynna SEB’s aktieägare eller om det går att behålla några cent/öre själv?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
inga småpengar i rabatt även på personbilen. Drygt 1 kr rabatt /liter blir nån tusing för mig varje år i rabatt
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
inga småpengar i rabatt även på personbilen. Drygt 1 kr rabatt /liter blir nån tusing för mig varje år i rabatt
1 kr/l i rabatt är ju inte samma sak som att det är 1 kr/l billigare än automatmackarna i närheten. Det händer att jag tankar billigare på automatmack än vad skulle få betala på mitt ÅFA-kort. Totalt sett är kostnaden lägre på mitt ÅFA-kort, men inte så mycket som 1 kr/l.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej.
I sommar blir det en resa till Tyskland. Vi har en Fiat Ducato 3.0 2008. Vill tanka diesel utan eller med minimalt med utblandning. Vilken ska vi då välja?

Funderar på Mosel området. Tar gärna tips på fina vägar. Blir vår första resa utanför norden så vi har nog en del att lära.
Dom två finaste byarna tycker vi är Cochem och Bernkasel Kues, Vi har cyklat hela mosel 2 ggr
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
1 kr/l i rabatt är ju inte samma sak som att det är 1 kr/l billigare än automatmackarna i närheten. Det händer att jag tankar billigare på automatmack än vad skulle få betala på mitt ÅFA-kort. Totalt sett är kostnaden lägre på mitt ÅFA-kort, men inte så mycket som 1 kr/l.
Berätta för mig var du denna vecka tankar billigare diesel med veckans rabatt som ger ett slutpris på Diesel på 17.98 kr/liter. HBK priset är dessutom samma om du tankar på bemannad mack eller obemannad.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Berätta för mig var du denna vecka tankar billigare diesel med veckans rabatt som ger ett slutpris på Diesel på 17.98 kr/liter. HBK priset är dessutom samma om du tankar på bemannad mack eller obemannad.
Dieselpriset denna vecka är för övrigt 17,48 för kännedom.

Med ÅFA kortet får man vara lite uppmärksam men för att ta ett exempel så när Ryssland anföll Ukraina så gick priset upp till närmare 28 kronor litern, då betalade vi ca 21 kr/l men när priset är ostabilt så måste man vara uppmärksam.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Dieselpriset denna vecka är för övrigt 17,48 för kännedom.

Med ÅFA kortet får man vara lite uppmärksam men för att ta ett exempel så när Ryssland anföll Ukraina så gick priset upp till närmare 28 kronor litern, då betalade vi ca 21 kr/l men när priset är ostabilt så måste man vara uppmärksam.
Du ser. Jag hade fel pris i huvudet. Det är ju ännu billigare :)

Och som du skrev om Rysslands sorgliga krig mot Ukraina ännu större skillnad.

Överlag är HBK rabatten avsevärt billigare än vilken annans kedja obemannad mack. Stort tack där när vi drar på sommarens husbilsresor.

Nån vecka /år kan kortet vara dyrare men det är sällan och lätt att hålla koll på.

Har även Volvo kortet som sällan används fjuttiga 10 öre rabatt på obemannad mack. Ger bara någon krona när jag fyller min 130L tank.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
IDS fungerar i hela Europa!
Jag önskar ett förtydligande ang ÅFA - och IDS kortet ute i Europa.
Är detta två olika kort?
På vilka mackar kan man tanka?
Och då ”lastbils diesel”?
Hur vet man priser? Ett rabatteras pris kopplat till listpriset, eller?
Stor förvirring råder hos många, därav min fråga.
Tack på förhand.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Berätta för mig var du denna vecka tankar billigare diesel med veckans rabatt som ger ett slutpris på Diesel på 17.98 kr/liter. HBK priset är dessutom samma om du tankar på bemannad mack eller obemannad.
Just nu är ÅFA-priset billigt. Men jag vidhåller det jag skrev om snittet av alla mina tankningar: "Totalt sett är kostnaden lägre på mitt ÅFA-kort, men inte så mycket som 1 kr/l."
 
Toppen