• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken antenn ska vi köpa?

F

F.d. 10764

Guest
Vi är helt novisa inom alla områden när det gäller husbil och allt däromkring. :wub: Vi har haft vår husbil i en månad och står i begrepp att köpa antenn till vår LCD TV som har inbyggd digitalbox. Det ser inte ut till att ha suttit någon antenn tidigare men det finns utag inne i bilen, men det gör det kanske i alla bilar. Ska det då finnas ett uttag utomhus också i så fall. Tänkte åka och köpa en antenn i morgon men har ingen aning vilken. Är endast intresserad av de "fria" kanalerna. Måste man montera antennen på taket på bilen? Tänkte att det inte är så bra att göra hål i chassit. Ja som sagt vi vet ingenting men det är väl därför alla ni andra finns;)
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Köp inte för billig, denna har givit mig bra bild överallt Televés Digi Nova, finns hos kjell & compani för 1699:-
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Hej
När vår antenn gick sönder i vintras så ringde jag till en antenn "expert" firma (de sköter också övervaknings system, vi har anlitat dom på mitt jobb) och sa att jag behöver ny antann till en husbil. Han sa jag säljer inte nånting annat åt dig än det som lastbilschafförerna skall ha som antenn den heter TRIAX. Jag köpte den och hittils är jag nöjd, den är anpassad för båtar och väldigt lätt kan monteras direkt på taket eller på stång jag betalade 120€ antennen har förstärkare 12 el 24 v
Ha de paffw
 
F

F.d. 10764

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Då får det bli en tur till Kjell&Co idag då. Hur fäster man den?
Var köpte du din TRIAX paffw?
Tack för hjälpen och lovar återkomma med info om vad som händer oss nyblivna medlemmar.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Hej!
Jag ville inte heller ta hål i karossen av glasfiber (OBS! inte metall) så jag köpte ganska billig riktantenn från Kjell och tog bort de långa "analoga spröten". Sedan lyfte jag ur inkromet och monterade spröten på en egen vridbar platta i taket på toaletten. Utan kåpa så tar den inte stor plats. Det enda problemet som kan vara förknippat med att det just är en riktantenn och inte rundstrålande, är att det är svårt att hitta sändare då man står på landsbyggden och inte i en eller i närheten av en stad. Varje gång jag riktar om antennen så måste jag göra en kanalsökning på TV´n för på det digitala nätet kan man mej veterligt inte "svepa" med antennen. Dessvärre finns det heller ingen "Beeper" som man använder för att rikta paraboler med.
//Conny
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Hej
Innan vi bestämde oss för att sätta dit en "vanlig antenn" med hål i taket fick jag ett tips att prova med en bordsantenn med förstärkare. Jag köpte en antenn på onoff för 399 kr och en digitalbox (Sagem 72) med 5V ut i antennuttaget på Netonet för 799 kr. Det har visat sig att det fungerar hur bra som helst. Vi har även testat hemma på vanliga TV:n med lika bra bild och antal kanaler som ordinarie tv-uttag. Vi har lika bra bild ( och lika många kanaler) i Husbilen som hemma, utan hål i taket.

;)/ Dick
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Hej !
En annan lösning kan ju vara att du tar med datorn.

Jag var hos Kjell o Company och hittade en liten digitalmotagare, som man stoppar in i en USB port.Den har en liten sprötantenn på magnetfot.

Priset för alltihop var 250 kronor ,och den funkar perfekt.

Du slipper dessutom att släpa på en tv-mottagare.


Reviera
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Då får det bli en tur till Kjell&Co idag då. Hur fäster man den?
Var köpte du din TRIAX paffw?
Tack för hjälpen och lovar återkomma med info om vad som händer oss nyblivna medlemmar.

Jag bor i Finland så jag köpte min från Antenn service Wirkamaa i Kokkola (Finland)
Ha De paffw
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Håller med Inge, vi har samma , funkar kalas, vill man slippa vrida så satsa på den rundstrålande för ca 1000 spänn extra.

Man får vad man betalar för, glöm inte det.
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Triax UFO Marin med 28dB förstärkning funkar kalas i husbilen. Den är rundupptagande och kostar ca 1000 kr.

Förväxla inte med Triax UFO Mobil eller Digital som har lägre förstärkning. Marin modellen kommer med 12 spänningsmatning.
 
F

F.d. 10764

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Nu har jag varit och köpt en Televés Digi nova på Kjell & Co. Hoppas bara att vi fattar hur den fungerar och hur man installerar den.
Idag fick vi våra HBK dekaler och medlemskort och räknar oss numera som fullvärdig medlemmar :yes:
I morgon bär det av mot midsommarfirande:msn_sunglasses:
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Cajoli. Du har gjort ett bra köp den antennen fungerar överallt från Smygehuk till Treriksröset och speciellt i Norra delen av Svedala....
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Triax UFO Marin med 28dB förstärkning funkar kalas i husbilen. Den är rundupptagande och kostar ca 1000 kr.

Förväxla inte med Triax UFO Mobil eller Digital som har lägre förstärkning. Marin modellen kommer med 12 spänningsmatning.

Det är just denna marin jag köpte
Ha De Paffw
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Hei! Har billigste bordantenne fra Clas O. som kostet meg under N. kr. 150,- i fjor. Virker bra sammen med billigste Sagem-mottaker, N. kr. 699.- hos Elkjøp. Får jeg problemer, åpner jeg den største takluken og setter antenne ute. Litt spent på om hvordan den vil funksjonere i sterk vind, håper den ikke blåser ned. Sugekoppene ser litt svake ut. Mvh
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Absolut kan man ta en CO inomhusantenn och sätta upp genom takluckan. Det funkar säkert tillräckligt bra för många men inte för mig. Jag vill inte vrida runt antennen och scanna om tills jag får tag i en sändare. Hittar jag inte stationerna på första försöket får det vara. Därför....

- Bra rundmottagande antenn
- Bra antennförstärkare, 28 dB är OK

Riktantenner hör till analog sändarteknik. Dom behövs inte längre. Måste man veta var sändaren är? Stenålder tycker jag.
 
F

F.d. 10764

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Nu har vi testat vår nya antenn och det fungerade rätt så OK.:wideeyed: Det var en del störningar men det berodde kanske på att vi bara la antennen på taket upp genom takluckan. Får väl köpa en "antennmast" och pröva om det räcker med att fästa den på cykelhållaren med medföljande fäste. Vill som sagt helst inte göra åverkan i karossen.:rolleyes:
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

Nu har vi testat vår nya antenn och det fungerade rätt så OK..........

Jag kan med största sannolighet utan att representera tillverkaren säga att ni INTE följt tillverkarens rekommendationer för installation.

:p
 
F

F.d. 10764

Guest
Sv: Vilken antenn ska vi köpa?

:msn_ooooh:Oj då, det trodde vi! Tack för att du påpekade det:wub:
Skämt åsido! Givetvis ska den monteras, fast det är väl upp till var och en att testa olika lösningar innan man gör fast den i karossen.
 
Toppen