• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
Jag har tittar runt lite under en längre tid, av och till, för att försöka hitta en husbil som har stort garage och en totallängd <6m men tycker det verkar svårt att hitta några modeller!

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall köpa färdig husbil, färdig cross-buss eller bygga en egen lösning baserad på en skåpbil så just nu är jag i fasen av att hämta in information och utvärdera.

Bilen skall användas i huvudsak till boende på/vid Svenska motorbanor som besöks 25-35 dagar/säsong (april-september). I garaget skall få plats minst en sporthoj helst 2st.

Behovet av sängplatser är 2-3st. men oftast kommer jag sova ensam.

Någon som har förslag på husbilsmodeller som jag kan undersöka närmare?

Mvh!
// Niklas
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Jag hade nog satsat på en plåtis typ Knaus Boxstar, ville själv ha en sådan för att kunna ta hojen i, men frugan ville ha större husbil.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Varför inte välja husbil med drag och ta hojarna på släp.
Lycka till i dina fortsatta funderingar. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

De tidligste modellene av Arto 59G var 5.99 lange og 59G har en arasje som er ca 1 m bred og om jeg husker rett var takhøyden 1,15 - lengden på rommet omlag 2,10. Tror at noen av Hymer sine korte modeller har en tilsvarende garasje.

Superbilen for dette bruk måtte være en av de få Niesmann+Bischoff XPIRIT som ble laget: Niesmann + Bischoff XPIRIT - XP - 66; Unikat als Teilintegrierter in Püttlingen
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Skal man ha med 2 MC i en 6m bobil er lastevekten overskredet forlenge siden. Beste og enkleste alternativ blir vel og bygge den selv av en skapbil. Vær ærlige å ikke skap urealistiske forhåpninger.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Vill undvika släp pga. marschahastigheten! Har idag ett enkelt inrett släp (Sävsjö SL1100 3,5) och vill slippa 80-90km/h.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Tack för omtanken, men jag har inga förhoppningar alls för stunden varken orealistiska eller realistiska (mer än budgeten).

Utan ställer frågan på ett forum med en massa kunniga människor som kan tala om om det existerar en husbil <6m som klarar 550-650kg last. Är svaret "Nej, det existerar inte!" så vet jag det och kan sluta leta och i stället till 100% koncentrera mig på att leta lämplig byggplattform.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

De tidligste modellene av Arto 59G var 5.99 lange og 59G har en arasje som er ca 1 m bred og om jeg husker rett var takhøyden 1,15 - lengden på rommet omlag 2,10. Tror at noen av Hymer sine korte modeller har en tilsvarende garasje.

Superbilen for dette bruk måtte være en av de få Niesmann+Bischoff XPIRIT som ble laget: Niesmann + Bischoff XPIRIT - XP - 66; Unikat als Teilintegrierter in Püttlingen

Tack!

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 15181

Guest
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Vår MCLouis Glen har stor garasje (køyesenger på tvers bak) og 600 kg lasteevne etter vognkortet. Det er plass til to trialsykler i den, men to sporthoj(er det enduro?) går nok ikke.

Jeg har sett bobil under 6 meter med dobbeltseng bak, ergo større garasje, men ikke med tilsvarende lasteevne.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Vet inte vad den typen av MC väger men i vår Adria står det "max 150 kg" i garaget. Den är i och för sig 6,90.

Vet inte om en viktangivelsen gäller för kortare modeller men kolla för säkerhets skull om du hittar någon! Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Et slikt maks vekt skilt i garage skyldes som oftest fabrikkens valg av rammeforlenger. Ekstremtilfellet var en stor husbil med en garege stor nok til den gamle smartfortwo, men Maks 200kg i garagen som var kledd innvendig med durkplåt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Du skriver Svenska motorbanor :
Varför just max 6 meter då ?
Det finns ju lågbyggda bilar som är special för hästtransport med en liten bodel och är det alkov så blir det ju lite extra utrymme .
Detta blir ju iofs svårt med max 3500kg .
 
F

F.d. 4833

Guest
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

De flesta 6 meters bilar med totalvikt på 3500 kg har en lastvikt på ca 6-700 kg. Detta gäller då bilar i plåt typ vår Pössl, adria, hymer mfl.
 
F

F.d. 15181

Guest
Sv: Vilka modeller har stort garage & längd < 6m?

Dersom ikke lengden hadde vært et problem, så kunne du jo tatt en titt på CI Paddock/Roller Team Box. Selv om jeg personlig syntes at garasjen kostet mer enn den smakte på den 2008/2009-modellen jeg nylig var og tittet på. Forhåpentligvis har bodelen blitt mer solid på nyere modeller... De har iallfall tillatt totalvekt i garasjen på 400 kg og vanntett dør inn til bodelen.
 
Toppen