• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar saknar trä i väggar

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Jag trodde att alla moderna husbilar byggdes utan träreglar?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Trä eller inte i konstruktionen på en husbil börjar bli ett mycket omtalat ämne och här frodas många skrönor, reklamknep samt mycket tro från de som vet.
Det finns väldigt få husbilar som helt saknar trä någonstans i bilen. Talar man däremot bara om väggarna så är N-B, Concorde, Carthago, Morelo, nyare Eura, samt Kabe från 2014 helt träfria då de inte ens har trä på insidan. Nyare LMC, vissa MacLouis från 2013, vissa Knaus Sunliners samt Hymer saknar trä i bärande delar men trä finns i golv och på insidan av väggarna. De har dock isolering av tät typ som medför att det här inte är någon stor nackdel med trä på insidan. Vissa av de senare bilarna har också plastskivor
som skyddar undergolvet från vatten. Det finns också några specialmärken utan trä som Volkner, Hugos mm. Det är givetvis bra med en träfri bil men viktigast är att den är sammansatt med rätt kvalitet och att den sköts rätt då även träfria bilar kan skadas och mögla om fukten tränger in.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

När det gäller McLouis så består väggarna av 1,8 mm glasfiber utvändigt och 1,4 mm glasfiber invändigt. Däremellan Styrofoam förstärkt med metallnät och plastreglar.

Golvet som är 70 mm består, såvitt jag kan läsa mig till, av plywood med 58 mm Styrofoam emellan.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Trä eller inte i konstruktionen på en husbil börjar bli ett mycket omtalat ämne och här frodas många skrönor, reklamknep samt mycket tro från de som vet.
Det finns väldigt få husbilar som helt saknar trä någonstans i bilen. Talar man däremot bara om väggarna så är N-B, Concorde, Carthago, Morelo, nyare Eura, samt Kabe från 2014 helt träfria då de inte ens har trä på insidan. Nyare LMC, vissa MacLouis från 2013, vissa Knaus Sunliners samt Hymer saknar trä i bärande delar men trä finns i golv och på insidan av väggarna. De har dock isolering av tät typ som medför att det här inte är någon stor nackdel med trä på insidan. Vissa av de senare bilarna har också plastskivor
som skyddar undergolvet från vatten. Det finns också några specialmärken utan trä som Volkner, Hugos mm. Det är givetvis bra med en träfri bil men viktigast är att den är sammansatt med rätt kvalitet och att den sköts rätt då även träfria bilar kan skadas och mögla om fukten tränger in.

Carthago, Concorde, N+B byggs helt utan trä i konstruktionen, plastmaterial och aluminium är vad som gäller.
Detta är inte va jag tror, har bl a besökt Concordefabriken o sett detta med egna ögon.
Är förvånad att det tydligen fortfarande används trä i bottenplattan som är den mest känsliga delen på ett HB bygge.
T om Kabe har fortfarande trä i bottenplattan.
Vad gäller Nordic, så har dom enl uppgifter som jag fått ,träkonstruktion i HELA konstruktionen fortfarande.
Men det blir väl så när man hantverksmässigt bygger avancerade hembyggen som sett i stort sett likadana ut i många år.

Risken för mögel och rötskador är minimal i konstruktioner utan organiskt material ,läs trä.

Hejs
Claes 105
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Carthago, Concorde, N+B byggs helt utan trä i konstruktionen, plastmaterial och aluminium är vad som gäller.
Detta är inte va jag tror, har bl a besökt Concordefabriken o sett detta med egna ögon.
Är förvånad att det tydligen fortfarande används trä i bottenplattan som är den mest känsliga delen på ett HB bygge.
T om Kabe har fortfarande trä i bottenplattan.
Vad gäller Nordic, så har dom enl uppgifter som jag fått ,träkonstruktion i HELA konstruktionen fortfarande.
Men det blir väl så när man hantverksmässigt bygger avancerade hembyggen som sett i stort sett likadana ut i många år.

Risken för mögel och rötskador är minimal i konstruktioner utan organiskt material ,läs trä.

Hejs
Claes 105
Cartago är inte helt träfri då det finns trä i golvkonstruktionen även om det inte exponeras mot utsidan. Det finns också trä och fiberplattor i inredningen både på Concorde, N-B och Morelo även om de inte heller exponeras mot utsidan. För alla dessa bilar gäller dock att om det läcker in vatten kan också detta trä suga vatten och mögla.
Om man tar med inredningen i beräkningen finns det i princip inga träfria bilar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Bestliner, du verkar påläst.
Den Eura Contura -09 jag har har jag fått beskrivit att den är helt träfri. Har jag fått fel info tro?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Cartago är inte helt träfri då det finns trä i golvkonstruktionen även om det inte exponeras mot utsidan. Det finns också trä och fiberplattor i inredningen både på Concorde, N-B och Morelo även om de inte heller exponeras mot utsidan. För alla dessa bilar gäller dock att om det läcker in vatten kan också detta trä suga vatten och mögla.
Om man tar med inredningen i beräkningen finns det i princip inga träfria bilar.

Eftersom jag tydligen är felunderättad ang trämaterial i bl à Carthago,Concorde etc, sånskulle jag vilja veta vad du baserar dina uppgifter på. KÄLLAN!

Om du nu mot förmodan skulle ha rätt i dina påståenden, så ljuger väl i så fall Carthago.

Det som gör mig mest fundersam på dina påståenden är jag personligen stått vid tillverkningslinen på Concordfariken o sett det med egna ögon.

Sen att det är trä i inredningen är väl ganska självklart, men det är ju inte där fuktskadorna inträffar, eller hur.

Mina påståenden gäller nyare modeller.

Hejs
Claes 105
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Går vi noen få år tilbake så hadde både N+B Flair og Carthago marin plywood som øvre flate i undre golv. Flair byttet til alu også her på 2009 modellen, om Carthago har endret vet jeg ikke - har ikke studert de nyere modellene så nøye. N+B Arto sin kjeller er helt i kunststoff/alu. Øvre golv og innredning har selvfølgelig trevirke i forskjellig utforming - noe annet ville ikke være salgbart.

Men rubriken talar endast om väggar!

Det har blitt produsert "husbiler" helt uten trevirke: VW brukte plater av alu bikub konstruksjon med plastfolie overflate og plast kanter i Multivan, like lett som poppelplywood.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Hej igen
Carthago har trä i mellangolvet enligt dem själva. Detta finns också på bild i ett reportage i husbilen test då de besökte fabriken och tog bilder. Det är ju som skrivits väggar tak och golv som är det viktiga och där har ju nu ett antal bilar inte längre trä. Jag ville bara påvisa att "träfri" är ett relativt begrepp och att i princip alla använder trä i inredningen och är ju inte då helt träfria som reklamen säger.
Det viktiga är att inga organiska material kommer i kontakt med vatten och då är kvalitet och täthet det viktiga för att undvika mögel. Att ha trä i bärande delar är givetvis inte bra men det har ju inget av de märken vi skrivit om här längre. På min egen Sunliner har jag trä i golvet varför jag låter oljebehandla det varje år trots att det enligt tillverkaren skall vara vattenbeständig sk marinplywod. Fukt bör motverkas med årliga kontroller och ev omtätning vid behov. Om detta görs rätt kan en husbil bli mycket gammal.:)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Hej igen
Carthago har trä i mellangolvet enligt dem själva. Detta finns också på bild i ett reportage i husbilen test då de besökte fabriken och tog bilder. Det är ju som skrivits väggar tak och golv som är det viktiga och där har ju nu ett antal bilar inte längre trä. Jag ville bara påvisa att "träfri" är ett relativt begrepp och att i princip alla använder trä i inredningen och är ju inte då helt träfria som reklamens på tråf säger.
Det viktiga är att inga organiska material kommer i kontakt med vatten och då är kvalitet och täthet det viktiga för att undvika mögel. Att ha trä i bärande delar är givetvis inte bra men det har ju inget av de märken vi skrivit om här längre. På min egen Sunliner har jag trä i golvet varför jag låter oljebehandla det varje år trots att det enligt tillverkaren skall vara vattenbeständig sk marinplywod. Fukt bör motverkas med årliga kontroller och ev omtätning vid behov. Om detta görs rätt kan en husbil bli mycket gammal.:)

Tackar för ditt förtydligande, håller helt med om att MELLANGOLVET är i trä,
Men när jag tänker på träfri konstruktion menar jag konstruktionen av ytterväggar, tak och bottenskiva, inte vad som finns innanför bodelen.

Hejs
Claes 105
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Det stämmer har varit på fabriken och tittat aluminium profiler som limmas ihop med väggarna inga skruvar och limmet tillverkas efter hur luftfuktigheten är som mäts hela tiden
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka husbilar saknar trä i väggar

Det vore intressant att veta om aluminiumprofilerna som vissa tillverkare använder är genomgående i väggen, från in- till ut-sida?
 
Toppen