• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka bygger husbil/husbuss?

F

F.d. 54808

Guest
Hur många är det som bygger/byggt själv och på vad?

Jag fundera på att bygga på en sån här.
 

Bilagor

  • 4869+(RJO+967)+)(.jpg
    4869+(RJO+967)+)(.jpg
    190,8 KB · Visningar: 69

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hej
Det finns ett antal bussar i klubben och de som har dem är nöjda efter vad de skriver. Bilden du visar är väl en lågbyggd stadsbuss vilket nog inte är det optimala valet som plattform. En hel eller halvturistbuss är nog bättre pga utväxling, hjulbas marfrigång, lastutrymmen mm.
Stora jobb och höga driftskostnader men en kul och rymlig slutprodukt.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Jag har kört en sån och att ta sig fram var inget problem, beträffande markfrigång och hjulbas.
Utväxlingen är väll inte optimal, men det går ju att byta.
Den jag funderar på är inte en stadsbuss utan den har gått mellan samhällen, så lite bättre utväxling är det. När jag körde den på E4 så kom jag ikapp en hel del vanliga husbilar och husvagnar.

Fördelarna som jag ser det är att den inte är så hög utvändigt, högre takhöjd invändigt. lätt att kliva i och ur.
Sen är ju frågan om man ska ha den för att lasta eller bo i. Har även funderat på en sån här.
 

Bilagor

  • 30clwlz.jpg
    30clwlz.jpg
    144 KB · Visningar: 62

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Som du skriver så ska man nog ha kommit fram till vad man ska ha den till innan man bygger en så stor husbil:)

Själv tycker jag det är otroligt trevligt att kunna ta sig fram, när jag väl är framme så är jag ute.

Antar att du inte funderar på att åka där det är kallt iallafall.

En buss drar iväg rejält i driftkostnader, säkert 10 ggr så dyrt per mil utslaget på 3-4 år.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Som du skriver så ska man nog ha kommit fram till vad man ska ha den till innan man bygger en så stor husbil:)

Själv tycker jag det är otroligt trevligt att kunna ta sig fram, när jag väl är framme så är jag ute.

Antar att du inte funderar på att åka där det är kallt iallafall.

En buss drar iväg rejält i driftkostnader, säkert 10 ggr så dyrt per mil utslaget på 3-4 år.

Varför skulle man inte kunna åka när det är kallt?
Så höga driftskostnade är det inte, Ca 30 kr dygnet för skatt (dygnsskatt) och försäkring.
Ca 2,5 - 3 l/mil
Lilla Mercedes husbussen jag har drar 1,5 och 2 liter med släp.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Ända fördelen med en buss är ju att man har godkända stolsinfästningar men jag hade valt att bygga på en lastbil, vist lite pyssel få till öppning mellan hytt och skåp men du har en stor tom låda att inreda, man slipper en trång mittgång som begränsar, man får ett mer lättåtkomligt chassi, är ju betydligt vanligare på buss att bälgplattor rostar sönder och svåra att koma åt att byta mm. Vist du lär anlita karosserifirma för att få stolsskenor insatta men det är värt den merkostnaden.
Du får ett välisolerat skåp, speciellt om du väljer en kyl/frys bil som du sätter in fönster där det passar dig.

Sen en sak till är om du inte skruvar allt själv så är det betydligt värre att komma in på verkstad om man har en lastbil än om man har en buss
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Ända fördelen med en buss är ju att man har godkända stolsinfästningar men jag hade valt att bygga på en lastbil, vist lite pyssel få till öppning mellan hytt och skåp men du har en stor tom låda att inreda, man slipper en trång mittgång som begränsar, man får ett mer lättåtkomligt chassi, är ju betydligt vanligare på buss att bälgplattor rostar sönder och svåra att koma åt att byta mm. Vist du lär anlita karosserifirma för att få stolsskenor insatta men det är värt den merkostnaden.
Du får ett välisolerat skåp, speciellt om du väljer en kyl/frys bil som du sätter in fönster där det passar dig.

Sen en sak till är om du inte skruvar allt själv så är det betydligt värre att komma in på verkstad om man har en lastbil än om man har en buss

Jag har haft dom funderingarna med, men jag tänkte på att bygga på en trailer.

Hur långt har du kommit med ditt bygge?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Varför skulle man inte kunna åka när det är kallt?
Så höga driftskostnade är det inte, Ca 30 kr dygnet för skatt (dygnsskatt) och försäkring.
Ca 2,5 - 3 l/mil
Lilla Mercedes husbussen jag har drar 1,5 och 2 liter med släp.
Hej

Tänkte på att det lär gå åt några watt från värmaren och antagligen några ampere också om man värma upp den :)

Hur värmer man upp en buss när det står still fö, har dom dieselvärmare som sitter på det ordinarie värmesystemet?

Driftkostnader är inte bara bränsle, det är mycket saker som inte alltid är så billiga till en stpr buss det var så jag tänkte.

Samt hoppet från 1,5 -> 3 liter är inte att försumma, tänk hur vi skulle resonera om diesel kostade 30 kronor liter, vad skulle vi säga då:mad:
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Tankar hellre dubbelt så mycket, för det blir mer än dubbelt så bekvämt och rymligt.

Om man står still, så kan jag komma på många sätt att värma den. Dieselvärmare, gasol, el eller ved.
En bit in på hösten och på våren, solfångare.
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Har byggt på en bokbuss från -77 Volvo B58-60. ("Pannkaksmotorn, liggande mitt motor) Byggår2008. 19700mil Byggd med Alde 3010 panna samt Ike kök.
Bodel samt garage/verksta längst bak. (Används fortfarande)
Totalvikt 16ton tjänstevikt 13ton lastvikt 5ton
Fördelar:
veteran minst 30år skattebefriad
Bortsett årsmodeller, så är bokbussar lämpliga pga. Plana golv, oftast stort batteripack samt WC, v-tank, invörter. samt gått lite.
 

Bilagor

  • 20090813149.jpg
    20090813149.jpg
    176,7 KB · Visningar: 137
  • Buss 20131201 004 - Kopia (2).JPG
    Buss 20131201 004 - Kopia (2).JPG
    1,9 MB · Visningar: 147
  • 20131208 Buss bilder 009.jpg
    20131208 Buss bilder 009.jpg
    107,6 KB · Visningar: 143
  • 20131208 Buss bilder 015.jpg
    20131208 Buss bilder 015.jpg
    113,6 KB · Visningar: 142
  • 20131208 Buss bilder 002.JPG
    20131208 Buss bilder 002.JPG
    1,7 MB · Visningar: 147
  • 20090813147.jpg
    20090813147.jpg
    708 KB · Visningar: 143

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vilka bygger husbil/husbuss?

Har byggt på en bokbuss från -77 Volvo B58-60. ("Pannkaksmotorn, liggande mitt motor) Byggår2008. 19700mil Byggd med Alde 3010 panna samt Ike kök.
Bodel samt garage/verksta längst bak. (Används fortfarande)
Totalvikt 16ton tjänstevikt 13ton lastvikt 5ton
Fördelar:
veteran minst 30år skattebefriad
Bortsett årsmodeller, så är bokbussar lämpliga pga. Plana golv, oftast stort batteripack samt WC, v-tank, invörter. samt gått lite.

Ser ut som om du kan köra in en liten bil också, en Fiat 500 kanske :)
 
F

F.d. 54808

Guest
Länge sen jag var inne på sidan, det blev en partybuss av den och nu rullar den i Holland, med bubbelpol, värsta ljudsystemet några 50 tums TV, karoke, bar mm.

Nu funderar jag på att bygga nå annat vansinnigt av en flyttbuss, som är besiktningsbefriad nästa år.
Den ska jag nog ha kvar som husbuss/reklampelare för firman
Kan väll säga lite, men det blir mycket trä och metallsmide i och på den.
Men först ska jag bygga garage till sommaren och bygga klart snickeriet i vinter.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag byggde en pb2 på Setra chassi.
Det går inte att få en stadsbuss till pb2 om du har för avsikt att regga den så. Alltså turistbuss reggat om du vill ha pb2. Kolla med bes så kan dom förklara.
 
F

F.d. 54808

Guest
Det gick alldeles utmärkt att regga en sån som på bilden som PB2 om vi velat, men då skulle vi måsta byta däck, men nu ville inte Holändaren regga den så eftersom han ville ha 30 passagerare.

Min flyttbuss vill jag ha kvar som lastbil, för att det är drygt att köpa nya hjul och sen vet jag inte om jag får ha kvar VBG draget som PB2
 
Toppen