• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka basvaror?

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Ska nu fylla upp bilen med viktiga basvaror. Kommer till största del laga egen mat. Har stor kyl, frysfack å gasolugn, å grill Har tänkt till men är inte som ni proffs :) så min fråga jag slänger ut här är vilka varor kan vara bra å ha från start? Antar att bra tips kommer haglande...:yes: /Bodil
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka basvaror?

Samma som hemma? :) Vi är ju alla olika, men börja med det viktigaste och komplettera efterhand så slipper du en massa onödigt. Sedan finns det ju butiker nästan överallt! :)
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Vilka basvaror?

snabblagad mat färsk pasta skinka på burk matjessill,enkel mat så frugan slipper stå köket i värmen,Hälsningar Yngve
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilka basvaror?

Här får du svar från en familj som också lagar all mat själva från grunden, inte hel eller halvfabrikat förutom bröd! Åker man till turistorter kan det vara dyrt med vissa varor, då det oftast inte finns större livsmedelshallar med lågpris. Bra kan vara att ladda frysen med köttfärs, grytbitar, kycklingfilé, fiskblock, räkor m.m Vi portionsförpackar i platta påsar så det är lätt att tina upp. Det är också lättare att packa i frysen med platta paket. Jag brukar kunna packa väldigt tajt, men när min man sedan ska ha nåt i frysen, så ligger det en stor hög med varor utanför som han inte får in igen....:wub:

Sen har vi alltid ett lager med bake-off bröd som vi kör till frukost i ugnen. Det är jättelång hållbarhet på det och kan förvaras i rumstemp.
Vi har en stor låda i garaget med extra torrvaror, det är pasta, ris, konserver med hackade tomater med mera. Saft till barnen, så vi slipper köpa dyr dricka, och läsk till eftermiddagsdrinken!

Alla möjliga kryddor såklart, och de har vi fyllt i små plastflaskor som man kan köpa i parfymbutiker (enda gången jag besöker såna affärer :D) som är för att fylla vätskor i om man ska flyga. Dom är helt perfekta för kryddor.
Givetvis också buljongtärningar av olika sorter.

Ugnen används flitigt till gratänger, baka sockerkaka, bake-off bröd, steka fisk och köttbullar m.m.

Det enda vi handlar när vi är ute är sådant som inte håller sig så länge som mejerivaror och grönsaker, och det är ju överkomligt!

Hoppas du fick lite inspiration!

/Ludde
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Vilka basvaror?

Man tackar Ludde! Förträffligt svar. På agendan i morgon: handla mat... /bodil
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vilka basvaror?

Vi kanske inte är lika flitiga som Ludde med att laga mat från grunden i husbilen, men vi lagar & förbereder hemma och fryser in och tar med, tex pajer, lasagne, köttfärssås, köttgrytor osv.

Men vi har alltid lite helkonserver med också, så i basförrådet finns alltid köttbullar, köttfärssås, burkskinka, burkar med tonfisk, Bullens korv som reserv.

Makaroner, spagetti, pulvermos, ris finns också med i basförrådet.

//Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vilka basvaror?

Viktigt! Basvaror är bra att ha, men kom ihåg att lägga dem i råttsäkra plastförpackningar. Mjöl, makaroner, knäckebröd, mm är smaskens till våra vänner gnagarna.

Dom tar sig alltid in om man står still en stund och har lockande godsaker.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vilka basvaror?

Hustrun lagar allt från grunden och i Frankrike där vi är mest inköps allt hos lokala handlare och inget plastinpackat kött eller fisk. Färska grönsaker nästan var dag, Torghandel finns i de flesta byar.

I Sverige har vi med det man kan kalla basvaror,
 
Toppen