• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka argument har sportbilstillverkarna i framtiden, ljudet?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det lille jeg har kjørt Tesla S med moderat motorkraft så er det veldig lave tyngdepunkt og gode veigrep på alle 4 (har faktisk kun kjørt D modeller med permanent firehjulsdrift) så er det bil som inviterer til aktiv kjøring. Selv om det er en bil på over 2 tonn så fles den som en veldig aktiv bil i rask GTI klasse. Har ikke vært i nærheten av å få de til å slippe veigrepet på fast dekke. På grus føles den oftest som en godt oppsatt rallyibil med AWD. Skulle gjerne hatt en selv. Plaid utgaven er for meg overkill, kan ikke se at de ekstra kreftene er noe jeg ville utnytte, selv om jeg i unge år lekte litt med amerikanske muskelbiler - de blir bleke samlignet med nesten alle Tesla modellene. 70 tallets råskinn blir frakjørt av selv de billigste Tesla modellene. En "rimelig" Plaid må sammenlignes med biler 10 ganger mer kostbar, men er i seg selv nesten kjedelig designmessig.

Vid min första tur i en Tesla 3, på en kurvig våt asfaltväg på landet, så fick jag faktiskt 4-hjulssläpp i 70km/h, men jag provocerade hårt i kurvorna, och ägaren som satt bredvid hade knappat in de bästa, eller kanske man ska säga sämsta valen, uppiggande erfarenhet :)
Men jag saknade "musiken" som inbiten motornörd.
Jag tänkte skriva det igår men jag vågade inte!:cool:

Jag föredrar egentligen tystnaden och förstår inte alls tjusningen med oljud.
Chippen det är inte oljud, det är ju musik som man måste lära sig att älska :)
Jag menar äldre motorer som har inbyggd charm och själ, inte moderna svenssonmotorer, Hit'n miss och gamla råoljemotorer är som gamla envisa damer som kräver både list och en fast hand för att lyda, lyckas man blir man både varm o glad, och belönas med musik.
Jag fick lära mej att handskas med en sån dam vid 14-års ålder, en Säffle 25-hästars råoljemotor i en pensionerad räkfiskebåt, det var för mej skär lycka, när den damen gjorde som jag ville :)

Men jag är ju som sagt skadad :twitcy:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När vi körde långfärder på MC brukade jag ligga på 2000 rpm, den gjorde då 90 kmh, en bra fart och varvtal vid långa eller mycket långa distanser (om vägen tillåter att hålla 90).
I min ungdom var det dock trimmade hojar som gällde, främst Norton och på den tiden gnällde inte folk över öppna pipor.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Skulle tro att man inte gärna vill vara den som kör med falskt ljud när man rör sig i de kretsarna, lätt att bli betecknad som att vilja men inte kunna, det skall vara äkta vara. Högtalare och ljudinspelningar kan du ju montera i vilken skrothög som helst redan!
Hej !
Min fru kör Porsche. Hennes kommentar " man vill väl inte åka omkring i en bil som låter som en gaffeltruck i ett varulager"
BBa
 
Toppen