• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka argument har sportbilstillverkarna i framtiden, ljudet?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
35F14BDB-3F94-4541-979D-8AC47F03ACCC.png
Läser om Teslas senaste lansering Model S Plaid, världens snabbaste produktions bil.
Vad säger du om 0 - 100 på strax över 2 sekunder och en toppfart 322 km/h och ”tankar” för 30 mils körning gör man på 15 minuter.

Enligt Elon Musk är nya Model S Plaid säkrare än Volvo och har den lägsta sannolikheten för att skadas av alla bilar. Rimac vill kanske ha ett ord med i laget om Tesla Model S Plaid eller nya Rimac Nevera är snabbast.

Priset, ja det är 1 379 900 kr, vilket är billigt om man ser på vad konkurrenterna tar för sina bilar. För de pengarna får du en Porsche i deras mellanskikt, skall du ha den billigaste Ferrarin så skulle jag tro att du får dubbla insatsen, för att inte tala om supersportbilar som vår svenska Koenigsegg som kostar över 20 miljoner kronor. Det finns en annan elbil som kan möta sig med Tesla, det är den Kroatiska elsportbilen Rimac som kostar 10 gånger så mycket som Teslan.

Undrar vilka argument säljarna av supersportbilarna skall ha i framtiden, accet och farten vill han ju inte diskutera, kan bara komma på ljudet och Ferraris är fint, men...

Tommy
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visa bilaga 211504
Läser om Teslas senaste lansering Model S Plaid, världens snabbaste produktions bil.
Vad säger du om 0 - 100 på strax över 2 sekunder och en toppfart 322 km/h och ”tankar” för 30 mils körning gör man på 15 minuter.

Enligt Elon Musk är nya Model S Plaid säkrare än Volvo och har den lägsta sannolikheten för att skadas av alla bilar. Rimac vill kanske ha ett ord med i laget om Tesla Model S Plaid eller nya Rimac Nevera är snabbast.

Priset, ja det är 1 379 900 kr, vilket är billigt om man ser på vad konkurrenterna tar för sina bilar. För de pengarna får du en Porsche i deras mellanskikt, skall du ha den billigaste Ferrarin så skulle jag tro att du får dubbla insatsen, för att inte tala om supersportbilar som vår svenska Koenigsegg som kostar över 20 miljoner kronor. Det finns en annan elbil som kan möta sig med Tesla, det är den Kroatiska elsportbilen Rimac som kostar 10 gånger så mycket som Teslan.

Undrar vilka argument säljarna av supersportbilarna skall ha i framtiden, accet och farten vill han ju inte diskutera, kan bara komma ihåg ljudet och Ferraris är fint, men...

Tommy
Superportbilar säljs ju på exklusivitet, de köparna vill ju inte ha en bil som "vem som helst" kan gå och köpa över disk, oavsett vilka prestanda den
har. Sedan har ju accelerationssiffror i stort sett inget med körglädjen i en bil att göra, dagens stora och klumpiga bilar gör sig ju egentligen
allra bäst på motorvägar. Ta ut en av de moderna jättebilarna 2m> breda på en kurvig väg, då blir dom lika användbara som en lastbil ungefär.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ljudet på framtida elektriska sportbilar skall naturligtvis vara valbart. Självklart skall jag i en meny kunna välja om jag vill ha tyst bil, en som låter som Ferrari V12, eller en Bentley Eight (30-tal var det väl?), eller en Mercedes SSK osv.

MVH
Hans
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag tänker att argumentet för försäljarna blir lite som för mig som konsument med förkärlek till amerikanska veteran-pickups;

Exklusivitet, ljud, körkänsla och helt enkelt ”coolhet”. Ni vet den där känslan av att äga och köra de fordon man tycker är bäst på alla fronter, trots att det är dyrt med bränsle och köregenskaperna kanske liknar en roddbåt mer än en bil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ljudet på framtida elektriska sportbilar skall naturligtvis vara valbart. Självklart skall jag i en meny kunna välja om jag vill ha tyst bil, en som låter som Ferrari V12, eller en Bentley Eight (30-tal var det väl?), eller en Mercedes SSK osv.

MVH
Hans

Skulle tro att man inte gärna vill vara den som kör med falskt ljud när man rör sig i de kretsarna, lätt att bli betecknad som att vilja men inte kunna, det skall vara äkta vara. Högtalare och ljudinspelningar kan du ju montera i vilken skrothög som helst redan!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har precis sålt min Lightning med kompressormatad V8, Jösses vad jag saknar den sången :(

Äger bara en bil idag, förutom husbilen, det har inte hänt på över 40år, nu har jag för många garage istället, mej jag kan fortfarande starta upp min HD när abstinensen blir för stor.

Elbilar impar inte på mej,
Skadad sen moppeåldern :p
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Smaken är ju som baken, men har svårt att förstå dem som gillar stånkande V2or och V8or. Jag gillar sången från raka sexor eller åttor eller en högvarvig v-motor. Beträffande lyxbilar så är det nog prilappen som gör exklusivitet. När Zlatan eller emiren i Dubai köper bil är det viktigaste att de är relativt ensamma om innehavet. Superbilen glider säkert lika bra på Strandvägen som på huvudgatan i Dubai, men blir väl snabbt ifrånåkt på en grusväg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Smaken är ju som baken, men har svårt att förstå dem som gillar stånkande V2or och V8or. Jag gillar sången från raka sexor eller åttor eller en högvarvig v-motor. Beträffande lyxbilar så är det nog prilappen som gör exklusivitet. När Zlatan eller emiren i Dubai köper bil är det viktigaste att de är relativt ensamma om innehavet. Superbilen glider säkert lika bra på Strandvägen som på huvudgatan i Dubai, men blir väl snabbt ifrånåkt på en grusväg.

Det finns ju V2 som varvar också, jag har en som är rödstreckad vid 11500 varv, jag tror inte någon tycker att den stånkar?!:)
En liten V8 på 2600cc som varvar uppåt 8000 varv stånkar heller inte så mycket. :)
Men i princip håller jag med dej

 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det finns ju V2 som varvar också, jag har en som är rödstreckad vid 11500 varv, jag tror inte någon tycker att den stånkar?!:)
En liten V8 på 2600cc som varvar uppåt 8000 varv stånkar heller inte så mycket. :)
Men i princip håller jag med dej

Alfas V6 och V8 är hårresande gött ljud i!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En toppfart på 322 km/h är i mesta laget, det hade räckt med 300!

Toppfart är ju egentligen helt ointressant när det gäller inspirerad bilkörning, bättre att söka upp en krokigare väg eller bana där man kan sätta sig själv och bilen/mc:n på prov. Vem som helst kan hålla ner en gaspedal på rak väg, det är när det svänger det blir intressant.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det lille jeg har kjørt Tesla S med moderat motorkraft så er det veldig lave tyngdepunkt og gode veigrep på alle 4 (har faktisk kun kjørt D modeller med permanent firehjulsdrift) så er det bil som inviterer til aktiv kjøring. Selv om det er en bil på over 2 tonn så fles den som en veldig aktiv bil i rask GTI klasse. Har ikke vært i nærheten av å få de til å slippe veigrepet på fast dekke. På grus føles den oftest som en godt oppsatt rallyibil med AWD. Skulle gjerne hatt en selv. Plaid utgaven er for meg overkill, kan ikke se at de ekstra kreftene er noe jeg ville utnytte, selv om jeg i unge år lekte litt med amerikanske muskelbiler - de blir bleke samlignet med nesten alle Tesla modellene. 70 tallets råskinn blir frakjørt av selv de billigste Tesla modellene. En "rimelig" Plaid må sammenlignes med biler 10 ganger mer kostbar, men er i seg selv nesten kjedelig designmessig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det lille jeg har kjørt Tesla S med moderat motorkraft så er det veldig lave tyngdepunkt og gode veigrep på alle 4 (har faktisk kun kjørt D modeller med permanent firehjulsdrift) så er det bil som inviterer til aktiv kjøring. Selv om det er en bil på over 2 tonn så fles den som en veldig aktiv bil i rask GTI klasse. Har ikke vært i nærheten av å få de til å slippe veigrepet på fast dekke. På grus føles den oftest som en godt oppsatt rallyibil med AWD. Skulle gjerne hatt en selv. Plaid utgaven er for meg overkill, kan ikke se at de ekstra kreftene er noe jeg ville utnytte, selv om jeg i unge år lekte litt med amerikanske muskelbiler - de blir bleke samlignet med nesten alle Tesla modellene. 70 tallets råskinn blir frakjørt av selv de billigste Tesla modellene. En "rimelig" Plaid må sammenlignes med biler 10 ganger mer kostbar, men er i seg selv nesten kjedelig designmessig.

Man kan ju inte jämföra 70-talets muskelbilar, Mustang, Camaro m.m. som var något av det sämsta som har byggts ur väghållningssynpunkt,
med ett chassie mycket likt en Volvo 140, och som dessutom ofta kördes på amerikanska skräpdäck, med någon modern bil.
Men, körglädje har nästan inget med prestanda att göra, däremot en snabb och känslig styrning, fin balans i chassiet, och en motor som reagerar
på minsta önskemål från föraren, om den dessutom sjunger vackert är det ju definitivt ingen nackdel.
 
Toppen