• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka använder sin husbil på vintern?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har nordiska friktionsdäck på min nuvarande HB.
Jag har alltid vurmat för bakhjulsdrift på husbilar (utom möjligen plåtisar) för bättre framkomlighet.
I lördags fick jag nytt vatten på min kvarn när vi inte kom uppför en oplogad backe (10cm snö).
Fick backa nerför en slingrande väg i kolmörker. Inte kul.
Dagen efter provade jag att backa upp och då gick det betydligt bättre....

Du har väl kedjor? ;) Sedan är det ju enorm skillnad på framkomligheten även på framhjulsdrivna bilar. En bil med lång hjulbas och kort överhäng
bak får ju rejält tryck på framhjulen och tar sig fram mycket bra, medan en bil med kort hjulbas och långt överhäng bak och kanske ett välfyllt garage
får mycket sämre framkomlighet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du har väl kedjor? ;) Sedan är det ju enorm skillnad på framkomligheten även på framhjulsdrivna bilar. En bil med lång hjulbas och kort överhäng
bak får ju rejält tryck på framhjulen och tar sig fram mycket bra, medan en bil med kort hjulbas och långt överhäng bak och kanske ett välfyllt garage
får mycket sämre framkomlighet.
Japp jag har kedjor men orkade inte ut i mörkret och lägga på dessa.
Tyvärr ska man ju alltid någonstans när man fastnar.
Jag ska försöka ta mig ut när det blir lite mer snö här och testa/öva med kedjorna.
Vi testade att sitta/stå med hela familjen i förarhytten för att få fram lite tyngd men det hjälpte föga.
Har inte hunnit fylla garaget med så mycket prylar än att det skulle påverka i någon större utsträckning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har nordiska friktionsdäck på min nuvarande HB.
Jag har alltid vurmat för bakhjulsdrift på husbilar (utom möjligen plåtisar) för bättre framkomlighet.
I lördags fick jag nytt vatten på min kvarn när vi inte kom uppför en oplogad backe (10cm snö).
Fick backa nerför en slingrande väg i kolmörker. Inte kul.
Dagen efter provade jag att backa upp och då gick det betydligt bättre....

Men Bäckis... har du bytt ner dej :twitcy:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av skillnaden på S+M däck och riktiga vinterdäck som är odubbade, jag tänker om det inte är särskild skillnad så sparar man ju en slant.
Mud & sand däck är sommardäck med grovt mönster för typ terrängkörning.
De blir lika hårda som sommardäck vid kyla (och snorhala att åka på).
Riktiga vinterdäck är mycket mjukare och har betydligt bättre fäste trots (oftast) snällare mönster.
Min gamla jeep hade det förstnämnda förut vilket jag tyckte dög (kör kanske 5mil på allmän väg per år och resten snöröjning och i skogen).
Efter en snurr och dikeskörning bytte jag till extra grovmönstrade vinterdäck och dessa funkar 100ggr bättre på vägen och minst lika bra i skogen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men Bäckis... har du bytt ner dej :twitcy:
Ja det verkar så.
Nästa byte blir nog till en 4x4....
Idag har jag kört en liten tur t.o.r. Karlstad i snökaoset och kan till stor del tacka min 4x4 bil för att jag kom hem i ett stycke (var dock 3cm från att klippa en älg och där var nog bra däck, sunt förnuft och erfarenhet till större hjälp).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det verkar så.
Nästa byte blir nog till en 4x4....
Idag har jag kört en liten tur t.o.r. Karlstad i snökaoset och kan till stor del tacka min 4x4 bil för att jag kom hem i ett stycke (var dock 3cm från att klippa en älg och där var nog bra däck, sunt förnuft och erfarenhet till större hjälp).

Instämmer, en gång 4x4 sen är man fast, ska hämta min 4:e 4x4 på torsdag :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
4x4 husbil er på ønskelisten, men om det er en landeveis type Sprinter AWD eller en offroad type Iveco Daily 4x4 er en annen sak. Her nede er begge deler tilgjengelig. Jabiru J2 AWD Motorhome - Trakka kontra Expedition Camper - TravelTrucks . Den siste er klart den kraftigste og prisen er nesten den samme! Det vil si for dyr for meg i dag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Mud & sand däck är sommardäck med grovt mönster för typ terrängkörning.
De blir lika hårda som sommardäck vid kyla (och snorhala att åka på).
Riktiga vinterdäck är mycket mjukare och har betydligt bättre fäste trots (oftast) snällare mönster.
Min gamla jeep hade det förstnämnda förut vilket jag tyckte dög (kör kanske 5mil på allmän väg per år och resten snöröjning och i skogen).
Efter en snurr och dikeskörning bytte jag till extra grovmönstrade vinterdäck och dessa funkar 100ggr bättre på vägen och minst lika bra i skogen.
Man måste göra skillnad för de däck vi har i sverige och det de kör på kontinenten där det ofta är barmark och där gummit är mycket hårdare, kör vi svenska vinterdäck på sommaren eller på vintern ner till spanien slits de ganska mycket mer. Sen är ju 8lagers vinterdäck ganska hårda. Så gör man som jag och kör kontinentala vinterdäck på vintern hemma får man ta det väldigt lugnt de greppar mycket sämre men funkar bra när det är blött och oftast rensaltat.
 

MELU

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Båstad
HBK-Nr
32478
Medlemskap
2024
Julats senast har en Hymer 698 stod först bara el 2natten bara gasol gasolen värkar fungera bäst varmt hade vi med både el alt. Gasol mvh. Bohman
Vi har en Mc Louis 331 och har nu spenderat två helger med -17 resp -11 och det har gått alldeles utmärkt. Kört mestadels på el och vid några tillfällen när vi velat boosta värmen kört med lite extra gasol. Både färskvatten o gråvatten har fungerat utmärkt. Nu är det en kort bil (599) så det är inte så många kubik att värma upp.
 
F

F.d. 22252

Guest
Drömmen vore en fyrhjulsdriven bil med flak och en polarcamper, tar sej fram överallt går att köra riktigt fort med och verkar hyfsat bra att bo i. Att man sen kan ta av campern och köra en massa grejor är ju bra På en spanien camping kan man ju ställa av campern och använda bilen för utflykter. Misstänker också att det går bra mycket lättare att vildcampa eftersom man kan stå på platser dit varken poliser eller andra bilar kommer. Har ju tittat in i en sån camper och för en ensam person är det gott om plats och även toalett och värme. Plastpelle har byggt flera stycken visade mej ett papper på dom. Han träffade en gammal kund i tyskland efter många år och den gick fortfarande. Varför jag inte köpt en sån beror på att får man tag på campern har man ingen bil att ställa den på får man tag på en bil så är de dyra och då har man ingen camper. Stod bredvid en holländare på greven som hade en sån verkade väldigt smidigt lär gå enkelt att köra ner till spanien med och man ta sej fram överallt och behöver inte tänka på parkeringar eftersom det är en personbil med last och ingen husbil försäkringen borde bli bra också. Skatten måste också bli lägre. Och så kan man få med en riktig automatlåda och diesel förståss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Drömmen vore en fyrhjulsdriven bil med flak och en polarcamper, tar sej fram överallt går att köra riktigt fort med och verkar hyfsat bra att bo i. Att man sen kan ta av campern och köra en massa grejor är ju bra På en spanien camping kan man ju ställa av campern och använda bilen för utflykter. Misstänker också att det går bra mycket lättare att vildcampa eftersom man kan stå på platser dit varken poliser eller andra bilar kommer. Har ju tittat in i en sån camper och för en ensam person är det gott om plats och även toalett och värme. Plastpelle har byggt flera stycken visade mej ett papper på dom. Han träffade en gammal kund i tyskland efter många år och den gick fortfarande. Varför jag inte köpt en sån beror på att får man tag på campern har man ingen bil att ställa den på får man tag på en bil så är de dyra och då har man ingen camper. Stod bredvid en holländare på greven som hade en sån verkade väldigt smidigt lär gå enkelt att köra ner till spanien med och man ta sej fram överallt och behöver inte tänka på parkeringar eftersom det är en personbil med last och ingen husbil försäkringen borde bli bra också. Skatten måste också bli lägre. Och så kan man få med en riktig automatlåda och diesel förståss.

Åkte Cheva pickup med diffar o låg växel med en Polarcamper på flaket några år innan det blev husbil, kompletterade med kompressor o luftfjädring bak, då camper vägde rejält mer i.r.l
än på pappret.
Mycket hög mysfaktor, samt vi tog oss fram till platser jag inte klarar med husbilen.
Många goa minnen med det ekipaget :cool::msn_heart:

2012-04-07 07.50.37.jpg2012-07-26 19.36.13.jpg
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Åkte Cheva pickup med diffar o låg växel med en Polarcamper på flaket några år innan det blev husbil, kompletterade med kompressor o luftfjädring bak, då camper vägde rejält mer i.r.l
än på pappret.
Mycket hög mysfaktor, samt vi tog oss fram till platser jag inte klarar med husbilen.
Många goa minnen med det ekipaget :cool::msn_heart:

Visa bilaga 206134Visa bilaga 206135
IMG_20200914_153525.jpghår några av mina modeller
 
F

F.d. 22252

Guest
De ser ju bra mycket bättre ut än de fyrkantiga polar. Sen inga skarvar ingen fukt husvagnen polar 470 var väl känd för att det kom in fukt. De var väl gjorda så att de som köpte skulle göra dom färdiga?
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Vi funderar på att köpa husbil när vi säljer vagnen.

- Använder ni er husbil vintertid?
- Märke?
- Hur håller ni värmen?
- Kör ni gasol, el, eller båda?

Jens & Anneli
Vi åker året runt vi har en Concorde 920G 2014 .
Vi både frikampar och står vid el stolpe.
Funkar jättebra.
Vi har gjort så sedan vi började med husbil. Har tidigare haft Burstner Argos747 jätte bra på vintern då man skärmar av hytten . Har även haft en Burstner Elegance 920 med extra värme drapperi på insidan något som jag rekommenderar om man inte har isolerrutor eller kan skärma av hytten med skiljevägg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har vi testat vintercamping med nya husbilen (Sunlight med luftvärme).
Förra helgen var vi ute en sväng med en utetemp som pendlade mellan -10 och -19.
En natt på stolpe och två nätter fricamp.
Att värma upp bilen från -10 till behagliga +20 så räcker inte elpannan (1,8kW) utan gasolen går in och stöttar med 2kW.
Väl uppe i temperatur klarade elpannan att hålla värmen.
Ena natten med fricamp kröp temperaturen nästan ner till -20 men så länge vi var vakna så hörde jag aldrig pannan växla upp mer än till steg 2 och bilen höll utan problem +20 inne.
Nu har vi iof även skaffat ett Masa-täcke så det är betydligt varmare i hytten.
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Mud & sand däck är sommardäck med grovt mönster för typ terrängkörning.
De blir lika hårda som sommardäck vid kyla (och snorhala att åka på).
Riktiga vinterdäck är mycket mjukare och har betydligt bättre fäste trots (oftast) snällare mönster.
Min gamla jeep hade det förstnämnda förut vilket jag tyckte dög (kör kanske 5mil på allmän väg per år och resten snöröjning och i skogen).
Efter en snurr och dikeskörning bytte jag till extra grovmönstrade vinterdäck och dessa funkar 100ggr bättre på vägen och minst lika bra i skogen.
Inte för att vara petig men M S står för Mud & Snow.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi funderar på att köpa husbil när vi säljer vagnen.

- Använder ni er husbil vintertid?
- Märke?
- Hur håller ni värmen?
- Kör ni gasol, el, eller båda?

Jens & Anneli
Ja, vi skall till nästa vinter. Hämtade precis bilen från underedsbehandling.
Concorde Liner 10m
El, gasol, diesel.
 
Toppen