• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka är de farliga förarna?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Frihet är det största ting som sökas kan all världen kring! Att tänka utanför ramarna, uppställda av överheten som är beroende av lobbyister i ämnen de själva inte har någon kunskap i, är att tänka fritt! Låt tankehindren falla! Tänk själv, stort och fritt! Jag skulle inte bli förvånad om det finns något i denna undersökning som är värt att ta på allvar! Notera att Schweiz är väldigt EU-fritt och politikerna där har stor respekt för vad väljarna tycker!

E ja full eller? Ere lörda? :msn_wink:

Jappe

Jo, Schweiz är väldigt EU-fritt och har definitivt stor respekt för vad väljarna tycker. Ibland funderar man över om de behöver något parlament överhuvudtaget. De folkomröstar för fasen om allt! Jag tycker det finns en gräns när delegerad demokrati övergår till populism och politiskt feghet!

Krister N
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Olycksstatestiken i trafiken talar emot statestiken från Schweiz. Trafikolycker är ett manligt problem. Då skulle de Schweiziska kvinnorna vara ett undantag på vår jord.


På 1980 talet körde jag Taxi för en åkare med 3 damer 3 st herrar Taxichaufförer anställda. Han sade som så: Damerna kör in mer pengar, orsakar mindre reparationer, håller ner bränsleförbrukningen, får mera dricks
( viktigt då när man var tvungen skatta oavsett om man fick dricks eller inte)
krockar aldrig, får aldrig hastighets böter. Herrar Taxichaufförare kör hårdare = högre bränsle förbrukning, hetsar i trafiken = större risk för kollisioner.
Gäller Alla manliga bilförare oavsett vilket fordon vi kör. Låt lilla Frugan köra husbilen, tanka mindre, mindre reparationer, inget högt blodtryck, skönt avslappnande färd.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Jag tror även att folk som kör aktivt, alltså tycker att det är skoj att framföra fordon är en mindre olycksbenägen art!:msn_fingerscrossed:

Jag har personligen kört ifatt husbilsåkare som legat och drönat under tillåten fart även om de samlade på sig köer !!

Ingen bra reklam, helst då de stoltserade med husbilsklubbens märke!

Nää, va lite alert och kör så att bilen och medtrafikenterna mår bra!


Anders
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Jag skulle gladeligen överlåta ratten, dock i mitt fall händer det endast
om jag är på gränsen till att svimma el. liknande; för Mia gillar inte att köra!

Inte jag heller med > 1.300.000Km bakom ratten! Sitter gärna bredvid, är inte tyst,
men jag har lärt mig att sluta kommentera andras körning, en Gbg'are har ändå svårt att hålla k.ften! :blabla:

Jag är inget föredöme i trafiken, men jag använder Alltid färdriktningsvisare!

Har vart topp3 båda gångerna jag deltagit i "advance driver" utbildningar.
Men det bevisar ju ingenting hur jag är i trafiken... (humörs människa på gott & ont)

Det finns så många fler faktorer hur vi agerar i trafiken än könet!
Även om det är lite kul att j.vlas med "flickorna" :bock: :msn_wink:

Har en kamrat som Ingen åker med frivilligt, han har helt noll koll i trafiken!
Att han har ett (hoppas jag) legalt körkort är för mig ett Under!

Avslutningsvis, de Absolut farligaste förarna är de som kör över sina begränsningar, som det skrivits om innan.
Det undantar Absolut inte "Kurt, Hamed el. Stina" som ligger i 45Km på en 90väg, problemet är att de Aldrig
kommer med i olycksstatistiken, men Gud vet var de åstadkommer ändå!

Intressant och kul tråd mitt i allvaret! :mh4:
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Jag tror även att folk som kör aktivt, alltså tycker att det är skoj att framföra fordon är en mindre olycksbenägen art!:msn_fingerscrossed:

Jag har personligen kört ifatt husbilsåkare som legat och drönat under tillåten fart även om de samlade på sig köer !!

Ingen bra reklam, helst då de stoltserade med husbilsklubbens märke!

Nää, va lite alert och kör så att bilen och medtrafikenterna mår bra!


Anders

Anders, det som står på skyltarna är maxfart inte minfart.
Bilen, plånboken, säkerheten och miljön mår bra av att dämpa farten lite, ligger själv gärna 10 km under gällande maxfart, håller man åt sidan så blir man inget större hinder prova själv vet jag.
mvh
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Nä, det vet jag också, men den aktuella fartbegränsningen är iaf i mitt sätt att se det hela är just den farten övrig trafik flyter med. Håller man tempot så skapar man inte så många omkörningstillfällen!

Det senaste tillfället som jag skrev om i mitt tidigare inlägg om var på en 2-1 väg mellan Oskarshamn och kalmar där var det tre stycken husbilar som hade våran klubbdekal påklistrad på husbilarna!

De låg och fes i 75 km/tim på en 100 sträcka och byggde köer och det är verkligen ingen bra bilkörning! Jag hängde på den övriga trafiken och klippte alla när det passade!

Sedan skriver "Jerryling" att han gärna ligger under den rekomenderade hastigheten och det är ju kanon! Bara det finns plats att gå åt sidan så...
Det gör det ju inte på 2-1 vägar som blir mer och mer vanliga.

Sedan tycker du att jag skall hålla åt sidan "bara för att testa"!
Det gör jag ofta där det passar, för att hålla låg fart kräver ofta mer av föraren i att visa omdömme till övrig trafik och egen bilplacering!
Som sagt, jag älskar att köra bil och testar allt!

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Bilen, plånboken, säkerheten och miljön mår bra av att dämpa farten lite, ligger själv gärna 10 km under gällande maxfart, håller man åt sidan så blir man inget större hinder prova själv vet jag.
mvh

På motorväg med hastighetsgräns 110-120 ligger jag också 10-20 under hastighetsgränsen men på övriga vägar vill jag gärna följa trafikrytmen. Att ligga 10 under vilket i realiteten blir 15 (mätaravvikelse) blir ett stort störningsmoment och ger oss husbilsåkare dåligt rykte.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Tror någon att det satt en kvinnlig förare i den här bilen?

Stena ångar på hbk.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Vi har precis kommit hem efter två veckor på Gran Canaria där vi kört omkring med hyrd personbil i bergen mest varje dag. Extremt kurviga (och smala) bergsvägar med imponerande stup på ena sidan och halvmeterdjupa diken på andra sidan i stället för vägren.
Det är tydligt att jag börjar bli gammal eftersom färden mest gick på de lägsta växlarna, vi blev omkörda av vilda cyklister (i mer än 50 km/h) i nedförsbackarna. Tar man det så lugnt blir man naturligtvis upphunnen av många unga odödliga män men genom att släppa förbi så snart det går hålla åt sidan så retade vi ingen.

Mandelträden blommade i bergen; "som ett blommande mandelträd är hon som jag har kär"

IMG_0231 (Large).JPG

IMG_0238 (Large).JPG

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Jag tillhör gruppen farliga förare, eftersom jag inte alltid håller den tillåtna maxfarten. Jag ska till Östergötland i början av februari och då är det väl bäst att jag tar bort mina HBK märke så att inte någon ser att jag är medlem.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vilka är de farliga förarna?

På motorväg med hastighetsgräns 110-120 ligger jag också 10-20 under hastighetsgränsen men på övriga vägar vill jag gärna följa trafikrytmen. Att ligga 10 under vilket i realiteten blir 15 (mätaravvikelse) blir ett stort störningsmoment och ger oss husbilsåkare dåligt rykte.

Knarrevik, har du tänkt på att det är en mängd fordon som kör eller bör köra i 80km,
så det kan knappast räknas som ett hinder i trafiken om en husbil framförs i 80, eller hur.
Självklart ska man göra vad man kan för att släppa fram bakomvarande trafik.


Anders Bohman du skriver " Håller man tempot så skapar man inte så många omkörningstillfällen!" Nä precis, håll tempot till framförvarande trafik så slipper du köra om.
Och vad jag föreslog dej att pröva, var att själv prova att sänka farten och hålla åt sidan.
Jag kanske var otydlig där, förlåt! :)

Du skriver, "Jag hängde på den övriga trafiken och klippte alla när det passade!"
du ser man kommer förbi på en 2-1 väg också, tids nog, det är bara att ge sig till tåls tills det blir två körfält.

Jag köper inte argumentet att det är den långsamgående trafiken som skulle vara orsaken till trafikolyckor och att man av den orsaken borde gasa på, ansvaret ligger helt på den omkörandes omdömme.

Det är väl närmast så att man kraftigt minskar risken för allvarliga olyckor genom att sänka farten och du jag tycker också att det är kul att köra bil, men det innefattar INTE att köra fort.
Fort kan jag köra på bana om jag vill.

mvh
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Jag tror även att folk som kör aktivt, alltså tycker att det är skoj att framföra fordon är en mindre olycksbenägen art!:msn_fingerscrossed:

Jag har personligen kört ifatt husbilsåkare som legat och drönat under tillåten fart även om de samlade på sig köer !!

Ingen bra reklam, helst då de stoltserade med husbilsklubbens märke!

Nää, va lite alert och kör så att bilen och medtrafikenterna mår bra!


Anders

Kanske är det som på sista kaben att vinkeln mellan fot och gas gjorde att det var bekvämast att köra i 92 km! om inte farthållaren fungerade vilket den sällan gjorde.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Knarrevik, har du tänkt på att det är en mängd fordon som kör eller bör köra i 80km, så det kan knappast räknas som ett hinder i trafiken om en husbil framförs i 80, eller hur.

Nja, jag tycker nog att vi inte ytterligare skall försämra trafikrytmen och fick jag bestämma skulle den tunga trafiken också få köra 90 på 90-väg.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Instämmer!

Fast det gör den ju redan. Sedan sist denna diskussion var uppe har jag roat mig med att koll lite extra vilken fart tradarna håller och det är i 90% av fallen 90.
 
Toppen