• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vildmarksvägen noterar rekord i sommar, medan Östersund tappar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser att Vildmarksvägen haft en rekordsommar, man har redan räknat in 38.000 fordon som valt vägen i sommar, det skall jämföras med 29.000 fordon som normalt brukar vara antalet fordon i perioden 6 juni - 15 oktober en vanlig sommar.

Däremot har Östersund haft en dålig sommar läser jag, man skyller på norska och andra utländska besökare som av kända orsaker inte kommit i sommar. Hade Östersund visat sig lite mera husbilsvänlig så hade vi husbilsåkare nog kunnat förbättra siffrorna något.


TommyD
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Lite märkligt med allt tal om trängsel i norr, vi körde med viss tvekan efter allt vi hört vildmarksvägen i skiftet Juli / Augusti och mötte endast något enstaka fordon på två dygn och uppe på högplatån stod endast en husbil och en husvagn och det var likadant överallt där vi körde.
Lokala näringsidkare som vi talade med sade samstämmigt att de bedömde det som att det varit ca 20% mer besökare i norr och många av de besökarna hade aldrig varit där förr men att de allra flesta av dem körde till några få kända ställen och i övrigt var det som vanligt.
Det stämmer nog för våra bekanta hade åkt till Höga Kusten för att vandra på en av lederna där men när de kom dit var det proppfullt och de kunde inte hitta en ledig parkering någonstans (de kom med vanlig personbil) så de fick köra till ett annat område i stället. Vi själva körde i år in till Storulvån eftersom vi inte varit där på 20år, vi skulle egenligen inte ända fram men vi körde åndå fram till turiststationen för att se hur det såg ut nu, där var det helt kaos parkeringen full till sista plats och det stod bilar i diken och överallt runt omkring och det verkligen drällde av folk men efter att vi kört tillbaks tre kilometer ( dit vi skulle ) så stod vi helt ensamma på en stor parkeringsficka och på turen vi gick träffade vi bara på två personer.
Så än om besöksantalet ökat är det nog inte jämt fördelat utan de flesta av de nytillkomna verkar ha åkt till några få kända platser.
Östersund körde vi medvetet bara förbi i år -av känd anledning.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Var vid Höga kusten för ca 2,5 veckor sedan. Infon vid Skuleberget sade att det varit problem med de 250 P-platserna. Där fanns reserverat för husbilar men jag tyckte efterlevnaden var sådär. Senare såg jag vid den andra infarten till samma parkering att den var avsedd för personbilar. Sedan vi gått en runda som var tuffare än beräknat, (ca 10 km, 180 m nivåskillnad och kanske en tredjedel i stenskravel. Dumdristiskt.) såg vi personbilar parkerade överallt.
 
R

RobbeS

Guest
Verkar ha blivit en riktig masshysteri gällande Vildmarksvägen och Höga kusten. Körde vildmarksvägen förra året och det var väl okey av typen nu är det gjort. Höga kusten var vi till i år och upplevelsen var väl densamma som Vildmarksvägen. Min teori är att dessa områden blivit populära då de ligger på ett bra Stockholmsavstånd precis som Åre.

Har också sett en liten tendens då man med husbilen ska göra en "norrlandstur".
Man tar E45:an norrut med en avstickare på Vildmarksvägen. Sen fortsätter man i bästa fall till Kiruna och ev Abisko där man vänder 180 grader, utan att ha gått en meter utanför E10:an, och tar E10:an ner till kusten och sen E4 söderut med ett stopp på Höga kusten. Allt under 4-6 dar för att "uppleva tre fjärdedelar av Sveriges yta. Tyvärr missar man ca 99,99% av Norrland.
Jag tror att en genomsnittligt tysk husbilåkare ser mer av norrland än vad en svensk dito gör. Tyskarna hittar man på de mest undangömda platserna då man botaniserar i skogar och fjäll häruppe medans man bara ser svenska husbilar längs E45 och E4:an. Träffar man på en svensk husbil i skogar och fjäll utanför dessa europavägar så är det andra norrlänningar.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag körde den på 90 talet efter min svärfar rekommendera den han åkte varje sommar dit med sin bror o fiska jag hade husvagn då en boggie fick punktering på nästa alla däck fastna på en parkering innan Saxnäs en fredag åkte till turiststation i Saxnäs chefen sa kom upp med hjulen på måndag morgon så har jag däcken och montera det kosta 1200 kr sen åkte vi dit o stod där i flera dagar min son var ute på sjön och drog två fina rödingar gubbarna sa att ingen fått så stora där hade tänkt åka där förra året men ser vilken trängsel det är nu.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En rättelse, jag ser att jag har skrivit "Vildmarksvägen" i #2, det som avses i inlägget är "Flatruet".
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag körde över Flatruet i början av juli. Då övernattade nog ett 30-tal bilar där.
Det var mycket lugnare när jag körde däröver i vintras. Då såg vi inte en ända husbil utom vår egen :cool:
 
Toppen