• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktkontroll under färd

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Veier deg i farta

Det er ikke alltid de graver så dypt, Statens vegvesen, når de stikker spaden i jorda. Nå skal de finne ut hvordan de skal veie deg i farta.

Den nye teststrekningen blir også den stabile grunnen som er nødvendig for vektpunktet som Statens vegvesen også vil legge ned i vegen her. På et såkalt weight in motion-punkt, eller WIM-punkt, ligger det en sensor i bakken som veier hver aksel på kjøretøyet som passerer. Slik kan føreren få beskjed om at bilen er for tungt eller feil lastet.

F5D49F68-755C-4461-BDF4-9F3C9F044BDE.jpeg
Bobilverden

Senast ändrad:
Sv: Viktkontroll under färd

... och så kopplar man detta till kamera/autopass och så dras eventuellt bötesbelopp direkt från ditt bankkonto?
"Storebror" ser dig överallt och du har snart inte chans att slinka undan.
Man ligger långt fram i Orson Wells framtidsvision i vårt grannland.

Hej,
Enligt två av varandra beroende källor skall det finns en våg, som dessutom är skyltad, före Rotterdam tror jag det var. Samt en våg innanför gränsen i Österike vid Kufstein. Den sistnämnad vill myndigheterna inte bekräfta.
//Conny

Det finns redan i Sverige sedan 2012 E4 vid Hallunda Stockholm. Finns säkert på flera ställen också. den är kopplad till kamrer och larmar vid överlass. Är väll
tänkt för lastbilar.

Ombyggd E4 2.0 | Svensk Ã…keritidning

Senast redigerad av en moderator:

Imponerande! Ingen kommer undan. Norge har redan aviserat om att dom vill beskatta fordon efter vikt. Ett miljöfordon i stil med en tung Tesla (2 400 kg) kan komma att toppa skattetabellen om det vill sig riktigt illa...

weigh-in-motion-system-3.jpg

Tvärtom!
Norge har infört samma väg- och broavgift för tung och lätt bobil sedan drygt ett år.
Hardangerbron som tidigare hade en avgift på 600 NOK för tung bobil kostar nu 150:-.

Sorry Anders, jag menade trafikskatt, inte väg och broavgifter.

Så här lät det om Tesla & vikt:
Det är stora tunga bilar som sliter på vägarna, motiverar Hans Andreas Limi från Fremskrittspartiet förslaget. Den enda fördelen med dem är mindre utsläpp.

Tillbaka
Toppen