• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktigt om gasol?

F

F.d. 30486

Guest
Hej på er, jag är en riktig junior här och på detta med husbilar (27 år). Jag har precis köpt en Burstner Elegance -05a som jag hämtar ut från bilfirman nästa vecka.

Jag har försökt läsa på om gasol då jag förstått att hantaringen av den är mycket viktig. Kan ni hjälpa mig och dela med er av vad ni tycker är bra/dåligt, viktigt/oviktigt eller tänkvärt/onödigt angående gasol.

Alla fakta, tips och råd angående gasol uppskattas!
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Jag tycker man skall stänga av gasoltuben när man kör. Vid en ev olycka kan det komma ut mycket gas på olycksplatsen. Slangar kan gå av, flaskor kan välta. Ta för vana att stänga kranen till gasen när du kör, för din och för andras säkerhet.
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Jag tycker man skall stänga av gasoltuben när man kör. Vid en ev olycka kan det komma ut mycket gas på olycksplatsen. Slangar kan gå av, flaskor kan välta. Ta för vana att stänga kranen till gasen när du kör, för din och för andras säkerhet.

Ok, men när man står stilla och "bor" i bilen, kan gasolflaskorna stå öppna även när man kanske inte vill laga mat, för att hålla typ kylskåp igång. Och om INGET är igång. Gör det då något om gasolflaskan står öppen?
Hur gör ni?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Viktigt om gasol?

Ok, men när man står stilla och "bor" i bilen, kan gasolflaskorna stå öppna även när man kanske inte vill laga mat, för att hålla typ kylskåp igång. Och om INGET är igång. Gör det då något om gasolflaskan står öppen?
Hur gör ni?

Vi har kranarna öppna alltid, även vid färd. I bilen finns en omkopplare med krocksensor som stänger gasolen vid en krock. Det är för övrigt inte tillåtet att köra med kranarna öppna till gasolflaskorna. Har man en gasolomkopplare med krocksensor är det tillåtet. I Tyskland är det dryga böter om man kör med gasolen på.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Ja efter detta hade nog ja lagat mat på en lägereld istället haha.
Vet att man ska ha respekt för gasol (varför togs obligatorisk besiktning bort ??)
du borde väl ha en sånn där käck elventil i gasolskåpet som kan stängas av elektriskt eller kom detta senare annars måste man ju spring ut å in som en idiot om man inte tycker om gasol ju .är du osäker så vänd dej till ett besiktningsställe
å gör en tätkontroll är det tätt bra otätt blir det väl sk garantilagning svårare är de ju inte .
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Viktigt om gasol?

Konstigt när det gäller brandavstånden då är det fel det ralgeras mycket den som vill haordning och reda på på det området, betraktas som lite mindre vetande, men när det gäller gasol så är plötsligt alla måna om säkerheten, varför ! ärder fler bilar som exploderar än som brinner upp, varför nogare med det,
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Viktigt om gasol?

Jag sprutar lite silikonolja in i flaskventilen innan jag skruvar fast reduceringsventilen, det för att minska påfrestningen på tätningsringen vid fastskruvning. Har hänt att gummiringen har gått av och tömt en flaska.

På våren byter jag alltid till en ny gummiring i reduceringsventil.

MVH: Jarmo
 
Toppen