Bo-a och Ingegerd !
Om ni står i valet och kvalet mellan att köpa en husbil som har en totalvikt på över 3.500 kg eller ej, så ska ni absolut göra det - köpa den tyngre alltså !!!
Vi har tidigare ägt husbilar med en totalvikt under denna gräns och det har nästan alltid medfört problem - i vart fall när man åker utomlands och oftast är i behov av högre lastkapacitet.
Den husbil vi har nu lastar nästan 1.000 kg och vid årets semester i utlandet, så lastade vi medvetet mer i husbilen mot vad som i "normala" fall är nödvändigt och detta mot bakgrund av att vi på sensommaren i år drar ner till syd-Spanien för övervintring. Då behöver man i allmänhet mer grejer med sig (tycker vi) och då är denna extra lastkapacitet guld värd !
När vi reste hem från Tyskland i höstas, så stannande vi vid 2 av de vågar som är öppna för allmänheten i Sverige - en strax innan Jönköping när du åker E-4:an norrut och den andra i Nyköping. Vi hade köpt på oss en hel del öl och vin (ska sanningen fram så var det massor av kilon), som vi lastade i garaget och framför allt i dubbelgolvet på husbilen.
Vid kontrollvägningen strax innan Jönköping vägde vi 4.940 kg och i Nyköping 4.905 kg (skillanden beror naturligtvis på konsumtion av diesel) - mer tur än skicklighet kanske att vi estimerade lasten så väl...
Som flera skrivit här före oss, så är det ju så att åtskilliga nya husbilar idag har en lastkapacitet på max ett par hundra kilo, så rådet än en gång är - köp en husbil som klarar 5 ton eller mer.
Nackdelarna med dessa tyngre husbilar är försumbara tycker vi, som t.ex. högre vägavgifter på motorvägarna i Frankrike, Italien, Tyskland och Österrike. Då väljer man vanliga landsvägar till största delen varvat med kanske några 10-tal mil på motorväg.
I övrigt finns det inga nackdelar - att behöva besiktiga husbilen varje år kan jag stå ut med utan problem !
Mvh
Bosse och Gerd