• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikter !

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Såg under rubrik Bürstner motor oljor att man börjat disktuera vikter ! Å det är väl en av de stora frågorna när man har hus bil hur mkt. man får/vågar/har sammvete till att lasta i bilen ! Rätta nu mig om jag har fel ! Läste för ngr. år sedan regelverket .Du kan ha 20% över på maxlasten å då blir det böter,över detta, körförbud, hamnar man över 3500kg. så vet jag inte om det blir ytterligare böter om man saknar C-kort. ( ut med gumman /ölbackarna/tömma tankarna/ ! Axelbelastningen kunde man visst klara med böter om det inte översteg 10% över den godkända belastningen sedan körfurbud , men belastnings coden (index coden på däcken måste nog åxå vara i paritet med vikten) Detta gäller i Svedala ! Trodde inte att man nere i Europa var så noga med att väga bilar men -05 så slank vi förbi en portabel våg stn. i Italien som vinkade in bilar! Finns vågstn. på flera ställen efter storvägarna här i landet som man kan kolla axeltrycket/totalvikt .( kanske smartast att inte svänga in när länstrafikgruppen är därstädes) Ligger själv lite risigt till med en Sooter i skuffen !:mcride:
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Vikter !

hej
så du såg mitt inlägg... ler ... kul!!

det är % på lastvikten... dvs min lastvikt är 400, alltså 80 kg!!!
lastbilar väger ju "inget" toma... så de har en helt annan lastvikt
men vi husbilar har ju en fast besiktigad lastvikt (inredningen) så vår last vikt blir ju nästan inget

men det klarar jag, problemet är att min bils lastutrymme är under sängen där bak, mellan axlarna har jag kyl o gasolskåp o sen sittgrupp... alltså inget lastutrymme

så nu har jag domkraft, vintervatten o snökedjor i passagerarens trappsteg i stället för under sängen, där det är så gott som tomt...

om det för bilens konstruktion funkar att ha 100 extra på bakaxeln så kan jag ha detta där jag hade det förut under sängen..

total maxvikt o däcken tål det, det är bakaxelns maxvikt som blir problem
men om det är ok att ha 10% så kan jag ha 200 kg övervikt på den... o då funkar snökedjor, domkraft o vattendunk...
men sen är frågan om jag har en planerad övervikt på 50 kg blir det förslitningar osv??

ser att du bor i stockholm, nära!! var där?
använder du bilen på vintern? eller är den avställd?

Ji
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vikter !

På husbilarna med framhjulsdrift är det inte direkt överdimensionerade hjullager bak så man ska nog passa sig för att belasta för mycket då ett skuret hjullager kan dra med sig hjul, bromstrumma, karossida mm. Blir rätt spännande med trehjul och inga bromsar i 100 blås, för glöm det där med två krets bromssystem, det fungerar aldrig så att man kan göra en snabb inbromsning. Sen blir det antagligen väldigt kostsamt om man inte är riktigt försäkrad för det hela. På våran Iveco så är det bakhjulsdrift och dubbelhjul med avlastade drivaxlar, en riktig lastbilsaxel alltså som säkerligen tål betydligt mer än vad bilen är godkänd för. Jag hade en MB508 racebuss tidigare och den var en 5 tonnare och det var inte kraftigare axlar eller bromsar på den än vad det är på vår Iveco/SMC.
Följande gäller på vår Iveco: Tjänstevikt 2980, totalvikt 3500, maxlast 520, garanterad axelbelastning 1500kg fram och 2600 kg bak vilket ger 4100kg. Totalviktsfördelningen är 1320 fram och 2180 bak vilket ger 3500.
Det är väl det som är problemet med nyare husbilar att dom byggs på lite klena chassin så att dom i princip alltid går med maxlast, precis som man byggde brandbilar förr. Dom gick alltid med maxlast vilket innebar taskiga bromsar, trötta så att klockorna stannade.. krängde som fan vid kurvtagning. Det har man kommit ifrån idag och fått betydligt trafiksäkrare utryckningsfordon genom att bygga på ett chassi som i färdigt utförande ligger en bra bit under chssits totalvikt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Vikter !

tackar Kölis !!

då fortsätter jag som nu då... att ej belasta mer än maxvikt på bakaxeln...
för så där spännande vill jag ju inte ha det en gång till, räcker med däckexplosionen som jag skrev om... skratt

är det därför som alkochassi är bättre??
jag valde mitt korta chassi (korta hjulbas) så jag kan vända lättare på små skogsstigar, när vägen bara tar slut mitt i ett kärr/leråker...

undrar hur många här i klubben som har koll på sin bakaxelvikt... de flesta husbilar kör ju med total övervikt, och då är det länge sedan som bakaxeln var överbelastad

får jag lite feedback??
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Vikter !

Husbilar är egentligen felbyggda för att lasta(dom flesta i alla fall). Bilarna är ofta försedda med ett ordentligt lastutrymme som ligger långt bakom bakaxeln,och det blir en hävstångseffekt när bilen lastas som väger upp framdelen. Då blir axeltrycket lägre fram,och bakaxeln får ta all vikt. Lastens neutralpunkt ska alltid ligga så lågt som möjligt och mellan axlarna (hjulen) Lasta gärna och åk och väg bilen där det går som en test. Totalvikten blir nog inga problem,och axeltrycket blir en överraskning.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Vikter !

Ja det är riktigt easy rider jag tycker också att de flesta husbilar är felkonstruerade om man vill ha möjlighet att lasta i garage eller ha MC-ställ bak.

Med ett axelavstånd på 4 m och lasten 100 kg liggande 2 m bakom bakaxeln så blir belastningen på bakaxeln 150 kg.

Jag upplever också att husbilssäljarna inte förstår eller vill förstå det här problemet. När jag tagit upp frågan om tillåtna belastningar på axlar och i garage efter montage av den extrautrustning jag har beställt har jag inte fått konkreta svar.

Trots att vår Dethleffs före extrautrustning skulle ha en lastkapacitet på 740 kg så räcker det i praktiken med 100 kg i garaget för att tangera maxlast på bakaxel.

Därför har jag inte satt på MC-ställ på den här husbilen.:mad:

Hälsningar/Sven-Åke
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vikter !

Ni som vet att det blir en del last i garagedelen ska vara mycket uppmärksamma på var friskvatten o gråvattentankarna är placerade.

På vår Eura ligger dom längs fram i bodelen mot hytten och det är en bra placering. Det blir rakt ovanför dieseltanken.

Har sett många bilar med utvändig tank under bilen som är monterad väldigt långt bakåt. Ingen bra placering med tanke på axelbelastningen. Har inte bilen dubbelgolv blir det självklart svårt att flytta tanken så långt framåt.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Vikter !

Hejsan.:)

Nu har jag suttit och läst genom de flesta tråder om tjänstevikt/totalvikt av husbilen, ögonen går snart i kors och ändå finner jag inte helt riktigt det svar jag letar efter: Skall bränslet i husbilen, dvs dieseln, räknas in i de vikter man får ha upp till totalvikten?
Säkert står det på nåt ställe men jag är tacksam om nån kan svara igen.

Mvh Torotor
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vikter !

Svar: JA. Totalvikten är vad bilen max får väga inkl allt ( fordon, människor, djur, vätskor, last)
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Vikter !

Hej igen


Tack så mycket Smålänningen.
Då blir det till att tänka noga igenom vad man packer bilen med inför en resa. Som du säkert förstår så är vi nybörjare när det gäller husbilslivet (har husbil sen september 07)


Mvh Torotor
 
Toppen