• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Erkänner att jag misstolkat risken för olovlig körning vid överlast men kan man räkna med ett sådant överseende även i alla andra
länder i Europa tex Schweiz.
Detta kan inspirera till att köpa en 3500kg bil och överlasta den medvetet som en 3650kg bil tex man slipper besikta varje år sparar 1000kr varje gång man slipper besikta kan räcka till böter flera gånger om man har otur man behöver ej bry sig om broar med 3500kg viktbegränsningar osv.
Jag kan nog tycka att detta känns fel med sådana regler själv åker jag runt med c kort och 5500 kg totalvikt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Erkänner att jag misstolkat risken för olovlig körning vid överlast men kan man räkna med ett sådant överseende även i alla andra
länder i Europa tex Schweiz.
Detta kan inspirera till att köpa en 3500kg bil och överlasta den medvetet som en 3650kg bil tex man slipper besikta varje år sparar 1000kr varje gång man slipper besikta kan räcka till böter flera gånger om man har otur man behöver ej bry sig om broar med 3500kg viktbegränsningar osv.
Jag kan nog tycka att detta känns fel med sådana regler själv åker jag runt med c kort och 5500 kg totalvikt
Vem resonerar så? Regler och lagstiftning finns av en anledning och inte för att medvetet misstolkas. Jag tycker lagstiftningen är konsekvent. Körkortsbehörigheten för fordon över eller under 3500 kg regleras av fordonets totalvikt och kan övervakas vid en normal körkortskontroll. Fordonets bruttovikt kräver att fordonet och dess axlar vägs vid varje kontrolltillfälle. Givetvis ohållbart vid en normal kontroll. Det finns två sätt att se på regler och lagstiftning. 1: Hur kan jag följa regler och lagstiftning. 2: Hur kan jag bryta mot regler och lagstiftning. Det senare närmar sig anarki!
 
Toppen