• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikinglarm Eller Prosafe

F

F.d. 53061

Guest
Är det nån som har köpt vikinglarm till husbilen
hur fungerar det. Jag provade att ringa till JR Larmcenter
för att fråga om deras larm men fick sitta i telefonkö för länge
så då la jag på. Så nu kollar jag upp lite andra larm ochså.
Markko.
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Hej,

jag har köpt och installerat vikinglarm i min husbil och måste säga att jag är mycket nöjd. Fick med i paketet central med gsm, gaslarm, brandlarm, rörelsedetektor, magnetkontakt samt två sändare.

Jag uppgraderade mitt paket med en central som har fler zoner samt byte ut den vanlige rörelsedetektorn mot en anpassad till husdjur.

Det jag ska göra nu är att ansluta tutan och blinkers till larmet samt förardörren och passagerardörren. Men då måste jag införskaffa relän och dessa går att köpa på Kjell och Company.

Mvh
Dragan & Sandra
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Jag har Vikinglarm hemma sedan 3-4 år. Det har fungerat utan problem och är inkopplat på 230 V med batteribackup. Enda skillnaden mot husbils-/husvagnslarm är en strömadapter 12 V.

För att larmcentralen skall kunna kommunicera med det mobila nätet krävs det ett SIM-kort, t.ex. kontantkort. Man kan således kommunicera med larmet över mobilnätet för att larma, avlarma eller avlyssna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Hej Markko & Tanja,

alla larm har ingångar för att kunna ansluta dörrar på lyset eller ansluta externa sirener samt blinkers. Men på vikinglarm så behöver man köpa relän för att kunna använda sig av dessa funktioner. Är man osäker så skulle jag råda er att kontakta någon installatör och be om hjälp.

Men jag gillar vikinglarm då det har trådlösa enheter samt att det har gsm så att man får en uppringning eller sms i mobilen om larmet utlöser plus det att man kan styra larmet från sin mobiltelefon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Men på vikinglarm så behöver man köpa relän för att kunna använda sig av dessa funktioner.

På mitt Vikinglarm är en inomhussiren kopplad direkt till larmcentralen. Jag är glad att jag inte har utomhussiren eftersom falsklarmen har blivit många pga slarv och glömska.

Uppringning till 5-6 valfria telefonnummer räcker gott så man själv kan larma polis och grannar för att be dem notera signalament och bilnummer.
 
F

F.d. 53134

Guest
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Hej! Jag köpte ett vikinglarm med olika moduler. Det är ett GPS larm. Kopplade dit larmet själv och det funkar jättebra. :spinny:
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Tror att Vikinglarm är ett villalarm från grunden och fungerar säkert bra, men i en:mcride:husbil där du ofta inte har tillgång till 230 volt måste du convertera (omvandla) 12 volt i husbilen till 230 volt för att larmet skall fungera.
Convertern som omvandlar 12 volt till 230 volt förbrukar ström vilket vi husbilsägare vill minimera.
Ett larm som är konstruerat för 12 volt från grunden är enligt min uppfattning det absolut bästa.

Ovehttp://www.husbilsklubben.se/forums/images/smilies/mcsmil.gif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

De fleste villalarmer jobber på 12V med eget backup-batteri. Og med dagens GSM baserte så passer de bra i husbil. Det som kan være problematisk å finne er utvendig rørsle-detektor slik som NX5 utstyres med.
I villa bruker en innendørs utgaver av PIR og andre teknikker, utendørs måste det være vatn og damntett.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

DU HAR NOG INTE FÖRSTÅTT VAD JAG MENAR. SÄKERT ÄR ATT DE FLESTA LARM ÄR 12 VOLT BASERADE MEN VÅRA HUS I SVERGE HAR 230 VOLT SOM GRUND, INTE SANT?
DET BETYDER ATT I EN HUSVAGN ELLER HUSBIL SOM INTE ANSLUTS TILL 230 VOLT MÅSTE HA EN CONVERTER OCH DEN DRAR STRÖM.

FÖRSTÅR DU INTE VAD JAG MENAR KAN DU KOMMENTERA SÅ SVARAR JAG.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

svenove

Ett larm för hemmabruk som drivs av den spänning som finns i väggutaget kommer enkelt utryckt att drivas med 230Volt.
Men det är transformatorn som vill ha 230Volt och gör om spänningen till 12Volt som larmet vill ha.
Om man då tar bort den kabeln som kommer från transformatorn och istället kopplar in en kabel från husbilens 12Volts system så kommer larmet att fungera på bilen spänning istället.

Alltså, larmet blir 12Voltsdrivet och transformatorn kan läggas åt sidan. Ingen inverter behövs.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

svenove, du trenger ikke skrike til meg selv om jeg har problemer med hørselen. :rolleyes:

Jeg forstår godt hva du mener, men på alle de modulære alarmanlegg jeg har sett for villabruk så går 230V direktet til en AC-DC strømforsyning og gjøres om til 12V før strømmen kobles til selve sentralen - med eller uten et 12V batteri. Ved bruk i bil monterer en ikke denne AC-DC modulen, men tar 12V fra bilens egen krets - med eller uten larmens batteriopsjon som en heller ikke trenger i en bil.

Vet det finnes billige larmanlegg for villa som ikke er modulære og ikke har batteriopsjon, men selv disse har oftest en ekstern AC-DC strømforsyning som en evt kan bytte ut med en DC-DC forsyning.

Leser en de tekniske spesifikasjonene på larmanlegget en har lyst til å benytte så finner en fort ut om det er et av de få som tar 230V direkte inn og dermed ikke er anvendelig i bil eller om det er enkelt å koble larmen direkte til 12V.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Tydligen har det blivit en avknoppning från Vikinglarm.
Ett nytt bolag är på gång inom dom närmaste veckorna.
Jag vet att LG håller på med det här nya företaget och förhandlar HBK-Priser.
Det glunkas om 20-25% i rabatt :)

han har bollat lite med mig och fått synpunkter.
Bl.a. saknades gasvarnare i paketen ett måste tycker jag.
Även om man, som jag, har ett väl fungerande gaslarm som tjuter kan ju något hända när man är iväg en sväng. Har man då sin fyrfota sambo i bilen blir det inget kul. Så ta det lite lugnt så kommer det säkert något kul under punkten rabatter.

När det gäller den versala texten ovan håller jag med tidigare talare.
Vi SKRIKER inte åt varandra i det här forumet, å de e bra!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Stämmer precis som Gomer säger.
En sak som nämndes under samtalen med företaget, var att det finns en funktion som stänger av gasen när larmet går. En ventil på flaskan helt enkelt. En bra funktion tycker jag och är inget jag har hört tala om tidigare.
Osäkert om det finns att få redan idag eller om det är något som kommer.
Återkommer så snart som möjligt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Fjärravstängningsventiler finns som tillbehör och kan mycket väl kopplas in på ett larm. Förutsättningen är att larmet har externa styrningar.

Alde - Mobile & Marine

Följer den här tråden med intresse eftersom jag förmodligen kommer byta larm på bilen. Tack för det arbete ni lägger ner.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Hej! Har du uppfattat att skriker åt ber jag om ursäkt då detta inte var min mening.

Visst kan du koppla in 12 volt direkt i centralenheten, rent tekniskt, men det kan vara läge att kontakta larmföretaget för att inte garantin slutar att gälla om du själv gör en inkoppling.

Vänliga hälsningar

Ove
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Vad gäller gaslarm med avstängning så sneglar jag på ett separat gaslarm för gasolen från SW Exergon Katalog 2011 sidan 64 punkt 4 19-0550. enligt deras prislista som jag tog på mässan kostar den 990kr.

Någon som har denna? funkar den bra isåfall?
Tror inte den varnar för narkosgaser/koldioxid/kolmonoxid så man får antagligen ha denna vid golvet å ytterligare en för resten.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Känner att jag måste gå in och säga att det inte finns något som är klart än!
Vi håller på att förhandla med bl a det här företaget som Ringner representerar. Det finns även andra aktörer och vi - Gomer och jag, vill få till det bästa möjliga för er medlemmar.
Ha lite is i magen kära medlemmar så ska Gomer och jag göra vårt bästa så snart vi kan, för er skull!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vikinglarm Eller Prosafe

Är det nån som har köpt vikinglarm till husbilen hur fungerar det.
Så nu kollar jag upp lite andra larm ochså.
Markko.

Hei!
Jeg ville valgt den av de to som er ett kombinert system laget dedikert for husbil. Dvs komplett sikkerhets alarm system når du befinner deg i husbilen, og tyverialarm når du forlater det.

Om ingen av de to dekker dette behovet, er de ikke dedikert for husbil formålet. Da ville jeg lete videre etter andre mer komplette systemer.

:)
 
Toppen