• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vikbar cykel, vilken är bäst?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Är den någon som har grottat ner sig runt vikbara cyklar?

Ej vikbar ELcykel, utan vanligt mekanisk, tror mig vara så ung att jag kan cykla ett tag till för egen maskin.

Vilken cykel blir minst när man viker ihop den m.m, flest växlar, väger minst m.m.?
Är det någon som har lagt ner jobbet och analyserat marknaden?

mvh
Peter

F

F.d. 68090

Guest
Ingen djupgående analys, men Brompton C Line Explore är som alla deras cyklar otroligt kompakt hopfälld. 6 växlar räcker långt och vikten 12 kilo är ok. Hög kvalitet dessutom. Kostar "en del"

Courage

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11889
Medlemskap
2025
fundera på om du måste ha fotbroms. (kanske viktigare om man är äldre o har elcykel).
fundera på hur små hjul du vill ha.
vi hade Neo-bike - (köpta i Holland - mitten 90tal). de var ok

F

F.d. 64253

Guest
Hej, vi har använt Biltemas i flera år, supernöjd med dom, riktigt lätt trampade också

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
min hustru og jeg har i over 10 år kørt på denne

Den har 26 tommer hjul. Vi fået monteret 3. Krans foran så vi har 21 gear. Forholdsvis lav vægt. Vi har bæreposer så de er nemme at få i garagen (og så gør det ikke noget atccyklen er våd og beskidt)

Sådan ser det ud

Bilagor

• 20220526_133311.jpg
    20220526_133311.jpg
    3,5 MB · Visningar: 53
  • 20220526_132412.jpg
    20220526_132412.jpg
    5,1 MB · Visningar: 54
F

F.d. 68090

Guest
En (i mitt tycke) viktig detalj på vikbara cyklar är hur den blir hopfälld, på billigare modeller är oftast drivlinan, dvs växlar och kedja, utåt vilket smutsar ner och ger dåligt skydd

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Allt är ju en fråga om pengar och hur mycket man vill betala och hur mycket man ska cykla! Som sagt så räcker Biltemas långt om det bara är frågan om att ta sig från camping in till stan eller till stranden. Sverige är ju ett U land på detta område och om man tittar på vad som finns i exempelvis Tyskland blir man mycket imponerad! Jag har själv cyklar från både Biltema och Dahon och en Dahon med många växlar ger nästan lika bra komfort och möjlighet till längre turer som en "stor" cykel. Kolla gärna Dahons hemsida där finns en hel del reportage om folk som cyklar med sina fällbara! Bromphtons största styrka är dess litenhet och lätthet och det är säkert den bästa cykeln om man ska tågluffa eller pendla då den verkligen är liten och lätt. Har testat både den och andra modeller med 16" hjul men mindre hjul hör cykeln ostadigare! Dessutom är det mycket lättare att få tag i däck överallt till 20 tummare då det är en mycket vanlig dimension på barncyklar!

Robi

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2025
KRINGLA en fantastisk bra ‍♀️ cykel jag och frun har varsin. Smidig med väska som extra tillbehör. Praktiskt när man har plats i garaget. Haft dom i sju somrar och vi
cyklar mycket. Som sakt ett bra val

Toppen