• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vidskepelse är lönsamt!

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Om man är intresserad av humbug och fabler så är det bara att besöka en gudstjänst i vilket samfund som helst.

För min del så om jag tror på något så vinner medierna över religionen.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Så du menar på fullt allvar att tv4 och tv7s spökjägare och hittapåmedier INTE är humbug och fabler??
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Nej, det är nog du som är dåligt insatt i hur mediumen på TV i Det Okända fungerar. Dom kan ju berätta vad som hänt, beskriva personer & ibland även få fram namn. Dom kan ju t.o.m prata med dom döda så det är ju bara att fråga den döde vem som är gärningsmannen & sedan är det klart. Snabbt, effektivt & framför allt billigt:D

Bennie

Jag tänker inte alls på det okända när jag skriver om polisen.
men är lite frågande hurvida du kan skriva jag är dåligt insatt i hur det okända fungerar? Har du någon grund för detta?
Är du själv insatt i det mediala eller gissar du och drar egna slutsatser?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Nej jag är inte speciellt insatt i det mediala men jag hör, ser & läser vad sakkunskapen anser om detta. Leif GW säger ju i länken att om det var så enkelt som att anlita ett medium så skulle fler polismyndigheter i världen göra detta. Han om någon är väl insatt i ämnet kriminologi & vet vad han talar om. Sedan detta med att mediet Jörgen dödförklarar en högst levande människa är ytterligare en sak som får mej övertygad om att det är humbug.
Sedan får ju du naturligtvis tro vad du vill & vara lycklig med detta.

Bennie
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Men hallå....
Det är 2017, tror någon verkligen att ett medium har tid att hjälpa polisen?
Dom står ju i spelbutiken och satsar pengar på alla spel som det går att satsa pengar på.


Annars är det ett ovanligt korkat medium.:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Det enda jag vet med säkerhet i detta ämne är att det vi INTE vet är oändligt mycket mera än det vi vet.
Däremot TROR jag inte för ett ögonblick på mediers övernaturliga förmågor.
Motsägelsefullt? Javisst - som sagt - vi vet inte. Men all nutida rationell (vetenskapligt bevisad) kunskap talar entydigt emot att det finns medier med "övernaturliga" gåvor.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Å andra sidan kan man med vetenskaplig metodik bara bevisa att samband finns med en viss sannolikhet. Man kan inte garantera något.
Men att bevisa att samband INTE finns, går inte med statistiska metoder (om jag kommer ihåg rätt från statistikkurserna i Lund).
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Alla dessa människor som ringer till programmet Det okända, för att få hjälp med otrevliga oförklarliga fenomen är inga skojare. Det förstår alla som följt programmen genom åren. Det finns också massor med medier, bra eller dåliga som försörjer sig på sin förmåga att tolka fenomen som vi upplever som oförklarliga. Tyvärr finns det också en mängd personer som utan någon verklig förmåga försörjer sig på olika sätt genom att dupera andra.
Åke
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Om nu dom här medierna är så bra så kan dom kanske hjälpa till och berätta hur de olika telebolagens priser för roaming kommer att bli, då slipper vi alla dessa spekulationer och inte minst vore det bra för bolagen, dom verkar inte veta själva. Borde ju vara lätt som en plätt för en sån där medial person.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Siare / profet / spåman är ngt helt annat .
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Vet du att det är så Alve eller gissar du?

Det finns åtminstone inget känt fall där dom lyckats lösa något !!


-Det borde dessutom vara förbjudet enligt lag i ett modernt Sverige, att plocka in lurendrejare till polisutredningar som faktiskt bekostas av oss skattebetalare.


För om det dom sysslar med faktiskt fungerar, så hade vi ju haft dessa mediala människor istället för poliser som utredare !!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

För ett antal år sedan gick det en Kanadensisk dokumentärserie där kriminalpoliser tar hjälp av medier för att lösa svåra brottsfall genom en kombination av högteknologiskt detektivarbete och övernaturliga förmågor. Varje avsnitt visar ett fall ur två olika synvinklar, kriminalpolisen och mediets.
Medium löser mord, i TV4 2008, programmet anmäldes till Granskningsnämnden 2009, men friades.

Åke
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Hej,
I en bok av författare, föredragshållare och trollkarlen Fredrik Praesto om intuition som också är övernaturligt, gav han två bevis som jag minns.
Det ena var när han som ung byggnadsingenjör undgick att bli krossad under ett brovalv genom att i sista stund hoppa undan.
Det andra var när Winston Churchill ”intuitivt” flyttade sig från höger till vänster sida i en bil som sedan krockade på högra sidan.

Man kan fundera på vem som skulle berätta om hur intuition svikit dem om de hade förolyckats. Med andra ord är det bara exempel som stärker påstående om övernaturliga saker som framhålls.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Hej,
Vidskepelse i olika former inklusive religion frodas på grund av ett axiom som säger att det inte går att bevisa att något inte finns.

För att krångla till det så citerar jag sidan 165-166 i vetenskapsjurnalisten Peter Sylwans nya bok "Det finns inga häxor":

En gång i historien trodde de flesta människor på häxor. En minoritet trodde motsatsen men fick med tiden majoriteten på sin sida. Nu tror flertalet att häxor inte finns och aldrig har funnits. Det är alltså inte sant att de har funnits. Alltså är det sant att de inte har funnits. Alltså finns sanningen. Och den är inte bunden till ett visst historiskt eller kulturellt sammanhang – att det inte har funnits häxor är sant i alla så kallade kulturella kontexter och kommer att vara sant också om tusen år.
//Conny
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vidskepelse är lönsamt!

Det var ett inlägg där skribenten jämförde när Galilei ensam hävdade att jorden var rund medan alla andra påstod att jorden var platt och att den diskussionen liknar den här debatten. Det inlägget är försvunnet??
 
Toppen