• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Videokamerafilproblem

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Vi har en videokamera med hårddisk: JVC GZ-MG330, som alltid varit en källa till problem eftersom det är svårt att föra över filmerna till DVD. I bästa fall kan de ta ett par timmar med en Mac att konvertera från MOD som är kamerans eget filformat, och då måste kameran vara ansluten (duger inte om vi fört över det på en pinne ??).
Vid senaste konverteringen blev det m4v-filer men det vägrar Nero 9 att ta emot och bränna till DVD.
Är det någon som känner till problemet och har en lösning eller kan rekommendera en filkonverterare m4v till DVD?
//Conny

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Videokamerafilproblem

Det underlättar om kameran har möjlighet att spara i mp4-format som är accepterat i de flesta miljöer.

Filerna kan därefter sparas kostnadsfritt i Google Foto så slipper man strul med bränning till DVD. Därifrån kan man visa videon från dator/platta/telefon/TV.

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Jag googlade på problemet och ser då att .MOD egentligen är MPG-filer.
Genom att ta in videofilen från kameran i Windows och döpa om den till .mpg så ska det fungera. Du får nog en varning vid namnbytet men du kan ju ta en kopia innan bytet.

Jag har en JVC-kamera som skapar .TOD-filer och det är också i praktiken mpg-filer. Mitt videoprogram Corel Videostudio genomskådar detta.

Sorry, såg att du kanske bara har Mac och då kanske tipset inte hjälper...

MOD Converter - the best freeware for Mac and Windows to convert .MOD video to AVI, WMV, MPEG, MOV, MKV, FLV, VOB, etc. kanske kan vara något?

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Tack classe273!

Nej jag har själv inte Mac, men sonen nere i Uppsala har.

Ett problem i sammanhanget är att varje "tagning" med kameran blir egen MOD-fil som sedan skall slås ihop med andra från samma resa. Det har sonen gjort till en m4v-fil som dessvärre inte Nero 9 vill ta in för att bränna DVD.
//Conny

Senast ändrad:

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Om du har Windows skulle du kunna ladda ned trial-versionen av Corel Videostudio.
Den klarar de flesta format...

Med min kamera får jag också ett antal. Tod- filer som jag laddar ned med det program som följer med kameran. Dessa tar jag sedan in i Videostudio.

Där läggs alla scenerna (filerna) efter varandra till en sammanhängande film som jag kan bränna i samma program. I videostudioprogrammet gör jag också nödvändiga redigeringar.

Senast ändrad:
Toppen